اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

اپلای دکترای مستقیم آمریکا و مزایا و معایب آن 

یکی از مواردی که در پروسه مهاجرت تحصیلی به آمریکا و کانادا با آن روبرو می شوید، اصطلاحی به نام دکترای مستقیم است که البته بیشتر در دانشگاه‌های آمریکا رایج است. منظور از دکترای مستقیم آمریکا این است که فرد بدون اینکه دوره کارشناسی ارشد را بگذراند، می‌تواند با مدرک کارشناسی برای تحصیل در دوره دکترا اقدام کند. 

تحصیل در دوره دکترای مستقیم برای افرادی که مقطع کارشناسی خود را نیز در آمریکا گذرانده‌اند، بسیار راحت‌تر است، زیرا آنها در مقطع کارشناسی این فرصت را دارند که از سال دوم شروع به انجام کارهای تحقیقاتی، کار در آزمایشگاه و گذراندن دروسی از دوره کارشناسی ارشد کنند. 

بدین ترتیب دانشجو رزومه تحصیلی قوی داشته و می‌تواند بدون گذراندن دوره کارشناسی ارشد برای تحصیل در مقطع دکترای مستقیم آمریکا اقدام کند. برای اینکه بیشتر با این دوره تحصیلی و مزایا و معایب آن آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

منظور از دکترای مستقیم آمریکا چیست؟

به تحصیل در مقطع دکترا بدون گذراندن دوره کارشناسی ارشد، دکترای مستقیم گفته می‌شود که البته دکترای مستقیم Direct Phd در آمریکا رایج است و در کانادا نیز در برخی از رشته‌ها در دانشگاه تورنتو و آلبرتا امکان تحصیل در این دوره وجود دارد. مدت زمان تحصیل در این دوره معمولا بین ۵ تا ۶ سال است. 

البته ممکن است که فرد برای مقطع کارشناسی ارشد اپلای کند و بعد از شروع به تحصیل با استاد راهنما هماهنگ شده و برنامه تحصیلی کارشناسی ارشد را به دکترا تبدیل کند. با این حال افرادی می‌توانند برای تحصیل در مقطع دکترای مستقیم آمریکا اقدام کنند که رزومه تحصیلی قوی دارند. 

شرایط تحصیل در مقطع دکترای مستقیم آمریکا 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، افرادی که قصد تحصیل در مقطع دکترای مستقیم را دارند، باید رزومه تحصیلی قوی داشته باشند. از مواردی که پذیرش تحصیلی و موفقیت این دانشجویان را تضمین می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • رزومه تحصیلی خوب و قوی
  • نمره زبان بالای ۷ 
  • نمره gre بالا 
  • معدل بالا در مقطع لیسانس 
  • داشتن مقالات علمی معتبر
  • داشتن کارهای تحقیقاتی خوب 

بیشتر بخوانید: آزمون gre

مزایا و معایب تحصیل در مقطع دکترای مستقیم آمریکا 

تحصیل در مقطع دکترای مستقیم مزایای متعددی دارد که از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • افرادی که برای تحصیل در مقطع دکترای مستقیم پذیرش می‌گیرند، دیگر لازم نیست که ۲ تا ۳ سال از عمر خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تلف کنند. 
  • دریافت فاند و بورسیه در مقطع دکترا به نسبت مقطع کارشناسی ارشد راحت‌تر است و افرادی که تحصیل در این دوره را انتخاب می‌کنند، شانس بیشتری برای دریافت فاند و بورسیه خواهند داشت. 
  • با دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترای مستقیم، به دلیل اینکه پروسه اپلای و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حذف می‌شود، در هزینه‌ها و وقت صرفه‌جویی خواهد شد. 

در کنار مزایایی که تحصیل در این مقطع دارد، معایبی نیز وجود دارد که از مهم‌ترین این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • شانس پذیرش به دلیل رقابت سخت و نفس‌گیر بسیار کم است، زیرا فرد باید با افرادی رقابت کند که دوره کارشناسی ارشد را گذرانده‌اند. 
  • احتمال پذیرش در دانشگاه‌هایی با رتبه پایین‌تر وجود دارد، زیرا همان‌طور که اشاره شد، رزومه افرادی که کارشناسی ارشد را گذرانده‌اند قوی‌تر است و همین مسئله شانس دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها با رنکینگ بالا را کم می‌کند. 
دکترای مستقیم آمریکا
تحصیل در مقطع دکترای مستقیم آمریکا

مراحل اپلای دکترای مستقیم آمریکا 

افرادی که متقاضی اپلای برای مقطع دکترای مستقیم هستند، برای اپلای باید مراحل زیر را بگذرانند. 

۱- انتخاب یک دانشگاه و رشته تحصیلی در آمریکا 

۲- بررسی شرایط دانشگاه و مدارک مورد نیاز برای اپلای به دانشگاه مورد نظر 

۳- آماده کردن مدارک مورد نیاز (توصیه‌نامه، رزومه، مدارک تحصیلی، مدرک زبان آیلتس یا تافل و…)

۴- ترجمه رسمی مدارک 

۵- شرکت در آزمون ورودی، البته برخی از دانشگاه‌ها ممکن است که برای پذیرش دانشجو مصاحبه در برنامه خود داشته باشند. 

۶- پرداخت هزینه ثبت‌نام 

۷- درخواست ویزای تحصیلی در صورت دریافت پذیرش 

۸- دریافت ویزا و …

دکترای مستقیم آمریکا
تحصیل در آمریکا

جمع‌بندی 

یکی از بهترین روش‌ها برای کوتاه کردن دوره تحصیلی و دریافت مدرک دکترا، تحصیل در مقطع دکترای مستقیم آمریکا است. تحصیل در این مقطع نیازی به مدرک کارشناسی ارشد ندارد و افرادی که مدرک کارشناسی با معدل خوب و رزومه تحصیلی قوی دارند، می‌توانند برای تحصیل در این دوره اپلای کنند. 

البته باید به این نکته توجه داشت که دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترای مستقیم، کار چندان ساده ای نیست و متقاضی باید با افرادی رقابت کند که دوره کارشناسی ارشد را گذرانده و رزومه و CV قوی دارند. 

برای اینکه بیشتر با تحصیل در آمریکا و پذیرش در مقاطع مختلف و رشته‌های متنوع دانشگاه‌های آمریکا آشنا شوید، سایر مقالات این سایت را نیز بخوانید، همچنین برای دریافت مشاوره و خدمات اپلای تحصیلی این فرم را تکمیل کنید. 

بیشتر بخوانید: رنکینگ دانشگاه های آمریکا و تاثیر آن در پذیرش تحصیلی

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×