اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

منظور از معدل GPA (جی پی ای) چیست؟

یکی از مواردی که در دریافت پذیرش تحصیلی یا به اصطلاح در اپلای با آن مواجه می‌شویم، مفهومی به نام معدل GPA است. بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور در هنگام پذیرش دانشجو از او معدل GPA را می‌خواهند.

GPA (جی پی ای) یک سیستم نمره‌دهی معتبر است که یک معیار یکسان برای  تمامی دانشجویان جهان محسوب می‌شود. برای اینکه بیشتر با این سیستم نمره‌دهی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که این مقاله را حتما بخوانید.

معدل GPA چیست و چه کاربردی دارد؟

GPA (Grade Point Average) یک سیستم نمره‌دهی در بازه 0 تا 4 است. این سیستم نمره‌دهی برای ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. تمامی دانش‌آموزانی که برای اپلای تحصیلی اقدام می‌کنند، باید نمره GPA را در کارنامه خود داشته باشند.

با استفاده از معدل GPA که در واقع نشان‌دهنده سوابق تحصیلی دانش‌آموز یا دانشجو است، مدرسه یا دانشگاه موردنظر تصمیم می‌گیرند که پذیرش تحصیلی را انجام دهند یا خیر.

معدل GPA
تحصیل در دانشگاه های آمریکا

چرا محاسبه معدل GPA انجام می‌شود؟

مبنای نمرات دانش‌آموزان و دانشجویان در کشورهای مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال در ایران نمراتی که به دانش‌آموزان داده می‌شود در بازه 0 تا 20 است؛ بنابراین برای اینکه همه دانشجویان به معدل یکسانی برسند، باید محاسباتی روی معدل آنها انجام شده و معدل GPA به دست آید.

تبدیل معدل به GPA به چه صورت است؟

تبدیل معدل در آمریکا به‌صورت مستقیم انجام نمی‌شود و برای اینکه نمرات به GPA تبدیل شوند، در دسته‌های 0 تا 4 قرار می‌گیرند.

نمرات 16 تا 20 در دسته 4

نمرات 14 تا 15.99 در دسته 3

نمرات 12 تا 13.99 در دسته 2

نمرات 10 تا 11.99 در دسته 1

و نمرات زیر 10 در دسته 0

بعد از تبدیل این نمرات به ضرایب خود ضرب شده و سپس تمامی عددهای به دست آمده با یکدیگر جمع می‌شوند. در مرحله آخر؛ مجموع اعداد به تعداد واحدها تقسیم می‌شود. عدد به دست آمده معدل GPA خواهد بود.

نکته:

توجه داشته باشید که ممکن است سیستم محاسبه معدل GPA در برخی از کشورها یا دانشگاه‌ها کمی متفاوت باشد؛ به‌عنوان مثال فرمول محاسبه نمره GPA در کبک متفاوت است؛ بنابراین در زمان انتخاب دانشگاه مورد نظر باید به نحوه محاسبه معدل توجه داشته باشید.

معدل GPA
GPA

انواع معدل GPA کدام‌اند؟

در حالت کلی 2 نوع معدل GPA وجود دارد که عبارت‌اند از:

OVERALL GPA

در این نوع معدل GPA، تمامی نمرات قبولی دانش‌آموز یا دانشجو لحاظ خواهند شد و نمرات مردودی تاثیری در معدل GPA ندارند.

MAJOR GPA

در این نوع معدل‌گیری، معدل دروس اختصاصی گرفته می‌شود و دروس پایه و عمومی محاسبه نخواهند شد؛ البته در مقطع فوق لیسانس، تمامی دروس اختصاصی OVERALL GPA و MAJOR GPA یکسان هستند و دروس پیش‌نیاز در این مقطع در نمره MAJOR GPA محاسبه نخواهند شد.

تفاوت معدل GPA با سیستم امتیازدهی CGPA

سیستم امتیازدهی CGPA(Cumulative Grade Point Average)  نمرات دانشجو را در تمام دوران تحصیل به ضرایب تعیین شده، ضرب کرده و بر کل ضرایب تقسیم می‌کند و یک معدل کلی به دست می‌آید؛ اما معدل GPA برای دوره‌های کوتاه‌تری مانند یک ترم تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معدل GPA
معدل

جمع‌بندی

یکی از موارد مهم در اپلای به دانشگاه‌های خارجی به ویژه دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، داشتن معدل GPA در کارنامه است. این معدل از نمرات قبولی دانش‌آموز یا دانشجو استخراج می‌شود و یک معیار یکسان برای ارزیابی تمامی دانش‌آموزان یا دانشجویان بین‌المللی است.

مبنای محاسبه این معدل در بازه 0 تا 4 خواهد بود و روش محاسبه آن ممکن است در برخی از کشورها یا استان‌های کانادا متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی معدل به دست آمده برای یکپارچه سازی تمامی دانشجویان بین‌المللی بوده و برای پذیرش تحصیلی بسیار اهمیت دارد.

با توجه به توضیحات داده شده، اگر درباره اپلای تحصیلی به دانشگاه‌های آمریکا و کانادا به راهنمایی و مشاوره بیشتری نیاز داشته باشید، با کارشناسان ما در USPVS تماس بگیرید.

منبع:

اسکورایز

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×