اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

آزمون MCAT چیست و به چه صورت برگزار می‌شود؟

دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در یک کشور پیشرفته مانند کانادا یا آمریکا را دارند، باید با آزمون‌های ورودی آشنا شوند. دانشگاه‌های مختلف برای رشته‌های مختلف، آزمون‌هایی را در نظر گرفته‌اند تا با این آزمون، سطح دانش و توانایی‌های دانشجویان را در موارد مختلف ارزیابی کنند.

یکی از آزمون‌های مهم برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، آزمون MCAT است. این آزمون برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین دانشجویان رشته پزشکی باید با شرایط این آزمون آشنا شده و نسبت به شرکت در این آزمون به‌موقع اقدام کنند.

در ادامه این مقاله بیشتر درباره آزمون MCAT صحبت خواهیم کرد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آزمون MCAT
آزمون MCAT

آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT (Medical College Admission Test) یک آزمون استاندارد است. این آزمون برای ورود دانشجویان توانمند به دانشگاه‌های پزشکی در آمریکا و کانادا برگزار می‌شود و سابقه‌ای حدود 90 ساله دارد. آزمون MCAT یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر بوده و موارد متعددی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از جمله مواردی که در این آزمون مطرح می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مهارت حل مسئله

2- تفکر انتقادی

3- دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی

4- اصول پیش‌نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی

آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا) برگزار می‌شود و هر سال حدود 85000 نفر در این آزمون شرکت می‌کنند.

آزمون MCAT
آزمون ورودی دانشگاه ها

ساختار آزمون MCAT به چه صورت است؟

آزمون ام کت یک آزمون 6- 7 ساعته است. سوالات این آزمون به‌صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و از 4 بخش تشکیل شده است.

1- بخش اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم‌های زنده (BBLS)

در بخش اصول بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده آزمون ام کت، متقاضی باید فرایندهای اساسی زندگی (رشد، تولید مثل، کسب انرژی و…) را به‌درستی درک کند و در مورد چگونگی عملکرد سلول‌ها و اندام‌های درون بدن، دانش بسیار وسیعی داشته باشد.

این بخش نیز شامل 59 سوال بوده و 95 دقیقه زمان پاسخ‌گویی به این سوالات در نظر گرفته شده است.

2- اصول شیمی و فیزیک سیستم‌های بیولوژی (CPBS)

این بخش برای ارزیابی دانش شیمی و فیزیک متقاضی است. درک اصول شیمیایی و فیزیکی به دلیل اینکه اساس مکانیسم عملکرد در بدن انسان هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ بنابراین دانشجویان پزشکی باید مهارت زیادی در این دروس داشته باشند.

این بخش شامل 59 سوال است و دانشجویان 95 دقیقه فرصت دارند تا به سوالات این بخش پاسخ دهند. (دانشجو حق استفاده از ماشین حساب را نخواهد داشت.)

3- اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار (PSBB)

در این بخش موضوعات روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در زمینه علوم زیستی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. تعداد سوالات در این بخش 59 سوال است و مدت زمان پاسخ‌دهی به این سوالات 95 دقیقه است.

4- تحلیل انتقادی و مهارت‌های نگارشی(CARS)

بخش CARS میزان تجربه و تحلیل دانشجو را درباره استدلالات مورد ارزیابی قرار می‌دهد. معمولا این بخش شامل 53 سوال است و دانشجویان 90 دقیقه فرصت دارند تا به سوالات این بخش پاسخ دهند.

آزمون MCAT
شرکت در آزمون MCAT

زمان ثبت‌نام در آزمون MCAT

آزمون MCAT هر سال چندین بار بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر برگزار می‌شود. افرادی که قصد دارند در این آزمون شرکت کنند، باید به سایت AAMC مراجعه کنند تا از زمان دقیق و جزئیات ثبت‌نام در این آزمون مطلع شوند.

باتوجه‌به اینکه دانشجو در کدام نقطه جغرافیایی زندگی می‌کند، این مناطق در 3 دسته قرار می‌گیرند که به ترتیب مناطق طلایی، نقره‌ای و برنزی نام گرفته‌اند. قرار گرفتن در این مناطق تنها به دلیل زمان‌بندی برگزاری آزمون است و هیچ ارتباطی با سوالات و کیفیت آنها ندارد.

دانشجویانی که در منطقه طلایی زندگی می‌کنند تا 29 روز قبل از آزمون برای ثبت‌نام فرصت دارند. دانشجویانی که در منطقه نقره‌ای هستند تا 15 روز و دانشجویان منطقه برنزی تا 8 روز قبل از برگزاری آزمون فرصت دارند تا در این آزمون ثبت‌نام کنند.

در حالت کلی به‌طور میانگین این آزمون 25 تا 35 بار در سال برگزار می‌شود و هر متقاضی در هر سال 3 بار، در دو سال 4 بار و در طول عمر خود تنها 7 بار می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

انواع نمرات در آزمون MCAT

سیستم نمره‌دهی آزمون ام کت، شامل 4 بخش مختلف است.

1- Score

نمرات هر بخش از 4 بخش آزمون ام کت در این بخش بین عدد 118 تا 132 خواهد بود. علاوه بر این دانشجو برای 4 بخش آزمون یک نمره کلی نیز دریافت می‌کند که مجموع 4 نمره این بخش‌ها است. نمره کل می‌تواند عددی بین 472 تا 528 باشد.

2- Percentile rank

این قسمت شامل درصدهایی از نمرات است که براساس نمرات خام نیست و براساس عملکرد سایر شرکت‌کنندگان تعیین می‌شود. درواقع این نمره نشان‌دهنده میزان موفقیت دانشجو در مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان است.

3- Confidence band

این بخش از نمرات، محدوده دقیق نمرات آزمون را توصیف کرده و به رفع نادرستی نمرات آزمون کمک می‌کند. نمرات این بخش احتمال پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پزشکی را بالاتر برده و بازه دقیقی از نمره دانشجو را نشان می‌دهد.

4- Score profile

قسمت آخر در نمره آزمون MCAT، بخش Score profile است. این بخش به دانشجو کمک می‌کند تا با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا شوند.

نکته:

آزمون MCAT نمره منفی ندارد و تنها به پاسخ‌های درست امتیاز داده می‌شود.

آزمون MCAT
ورود به دانشگاه های آمریکا

نمره قبولی در آزمون MCAT چه نمره‌ای است؟

معمولا هر دانشگاه برای پذیرش دانشجوی پزشکی نمره خاصی را در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال ممکن است برای یک دانشکده نمره 514 ام کت موردقبول باشد؛ اما برای یک دانشکده دیگر این نمره کافی نباشد؛ بنابراین نمره مورد قبول به دانشکده انتخابی بستگی دارد.

هزینه ثبت‌نام در آزمون MCAT چقدر است؟

هزینه ثبت‌نام آزمون ام کت با توجه به منطقه محل سکونت متقاضی تعیین می‌شود.

1- دانشجویان منطقه طلایی و نقره‌ای برای ثبت‌نام در آزمون MCAT باید 315 دلار پرداخت کنند.

2- دانشجویان منطقه برنزی برای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون باید 370 دلار پرداخت کنند.

همچنین تغییر تاریخ و محل آزمون نیز برای مناطق طلایی حدود 90 دلار، برای مناطق نقره‌ای حدود 150 دلار هزینه خواهد داشت.

نکته:

در صورتی که افرادی بخواهند از شرکت در آزمون MCAT، انصراف دهند، اگر از مناطق طلایی باشند، 155 دلار به آنها برگردانده خواهد شد؛ اما افرادی که از مناطق نقره‌ای هستند، تنها در صورتی می‌توانند مبلغی از هزینه را پس بگیرند که دلیل موجهی برای انصراف داشته باشند.

انصراف از آزمون ام کت تا پایان مهلت ثبت‌نام مناطق طلایی امکان‌پذیر خواهد بود و عودت هزینه نیز تا پایان مهلت ثبت‌نام مناطق نقره‌ای امکان‌پذیر است؛ بنابراین به دانشجویان مناطق برنزی در صورت انصراف، مبلغی بازگردانده نخواهد شد.

آزمون MCAT
پزشکی در آمریکا

بیشتر بخوانید: تحصیل در رشته پزشکی کانادا

جمع‌بندی

یکی از آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و استرالیا، آزمون MCAT است. این آزمون برای متقاضیان ورود به دانشکده‌های پزشکی برگزار شده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است تا سطح دانش متقاضی را در زمینه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهد.

برای آزمون ام کت نمی‌توان سقف یا کف نمره خاصی را تعیین کرد؛ زیرا این دانشکده‌ها هستند که برای پذیرش دانشجو یک نمره خاص را تعیین کرده‌اند؛ بنابراین هر دانشجو باید شرایط دانشگاه انتخابی خود را به‌دقت مطالعه کرده و باتوجه‌به شرایط دانشگاه نمره لازم را در آزمون MCAT کسب کند.

درصورتی که شما نیز یکی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا هستند و تصمیم دارید در رشته پزشکی تحصیل کنید، برای آشنایی با دانشگاه‌های آمریکا و کانادا و همچنین شرایط مهاجرت تحصیلی با کارشناسان ما در مجموعه USPVS در ارتباط باشید.

منبع:

MIEMOHAJERAT

LETSGONI

VISA724

VISAMONDIAL

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×