اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

از صفر تا صد ریسرچ پروپوزال و نحوه نگارش آن 

یکی از مواردی که بسیاری از دانشجویان در مرحله شروع یک پروژه دانشجویی و یا در زمان دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا با آن مواجه می‌شوند، بحث ریسرچ پروپوزال Research Proposal است که بسیاری از دانشگاه‌های دنیا قبل از پذیرش تحصیلی و یا پذیرش بورسیه تحصیلی این نوشته را از دانشجو می‌خواهند. 

هدف از ریسرچ پروپوزال، معرفی تحقیق و یا پروژه‌ای است که دانشجو قرار است در طول تحصیل خود به آن بپردازد. در واقع هر دانشجو با نوشتن این محتوا دلیل و هدف خود را درباره تحصیل در این رشته نشان می‌دهد و با تایید آن از طرف مسئول پذیرش و بورسیه دانشگاه، متقاضی می‌تواند پذیرش تحصیلی خود را از دانشگاه مورد نظر دریافت کند. 

برای اینکه بیشتر با ریسرچ پروپوزال، اهمیت آن و همچنین نحوه نگارش آن آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

ریسرچ پروپوزال Research Proposal چیست؟

ریسرچ پروپوزال (Research Proposal) یک نوع نوشته رسمی است که در این نوشته دانشجو با معرفی تحقیق و پروژه خود، برنامه خود را شرح می‌دهد. این نوشته که به آن طرح تحقیق نیز گفته می‌شود، یکی از پیش‌نیازها برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است. 

در یک عبارت کلی هدف از نگارش این سند، آشنا کردن تیم تحقیقاتی دانشگاه مورد نظر با موضوع فعالیت و طرحی است که دانشجو قرار است انجام دهد. 

ریسرچ پروپوزال
اپلای تحصیلی

تفاوت ریسرچ پروپوزال با پایان نامه در چیست؟

ریسرچ پروپوزال با پایان نامه یک تفاوت عمده دارد و آن این است که پروپوزال یک طرح پیشنهادی است و برنامه‌ای است که دانشجو قصد انجام آن را دارد و دانشجو با توجه به این پروپوزال است که اقدام به نوشتن پایان نامه می‌کند. 

بنابراین پروپوزال و پایان نامه در شروع و پایان تحقیق یا پروژه قرار دارند که یکی از آنها اتود یا ماکتی از یک طرح است و دیگری انتها و پایان اجرا شده طرح را نشان می‌دهد. 

مواردی که در ریسرچ پروپوزال مطرح می‌شوند

دانشجویانی که قصد نگارش پروپوزال دارند، باید به موارد زیر فکر کنند تا بتوانند یک پروپوزال موفق نوشته و از طرفی تحقیق هدفمندی داشته باشند. 

۱- موضوع تحقیق

۲- میزان ارزش این تحقیق برای اجرا 

۳- هدف از انجام پروژه 

۴- روش انجام تحقیق

اهمیت ریسرچ پروپوزال در اپلای تحصیلی 

برای افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی اپلای می‌کنند، نوشتن پروپوزال بسیار اهمیت دارد، زیرا دانشجو با نوشتن این طرح به دانشگاه کمک می‌کند تا درک دقیق‌تری از توان پژوهشی و قدرت فکری دانشجو داشته باشد. 

تیم پذیرش دانشگاه با توجه به این طرح تحقیقاتی متوجه موضوع طرح، هدف و انگیزه دانشجو و سابقه و مهارت‌های او در این زمینه خواهند شد. از طرفی یک طرح تحقیقی که بسیار قوی و دقیق باشد، می‌تواند شانس متقاضی را در دریافت بورسیه از دانشگاه‌های معتبر دنیا افزایش دهد. 

بیشتر بخوانید: نحوه نگارش sop

ریسرچ پروپوزال
اپلای تحصیلی

بخش‌های مختلف یک ریسرچ پروپوزال کدام‌اند؟

هر پروپوزال یا طرح تحقیقی ابتدا باید بتواند موضوعی خلاقانه و نو داشته باشد و از طرفی بتواند شکاف‌ها و خلاء‌های تحقیقاتی (Research Gap) را پوشش دهد بدین ترتیب این طرح می‌تواند از دیگر طرح‌ها متمایز باشد. 

مورد بعدی اینکه تمامی بخش‌های یک پروپوزال باید به بهترین شکل نگارش شوند. این بخش‌ها عبارت‌اند از: 

  • عنوان تحقیق Project Title 

اولین بخش نوشتن یک پروپوزال، انتخاب یک عنوان مناسب است که باید نمای کلی پژوهش و چشم انداز پیش رو را نشان دهد. این عنوان است که می‌تواند تیم پذیرش دانشگاه مورد نظر را جذب کند، بنابراین در انتخاب عنوان باید بسیار توجه شود. ویژگی‌های یک عنوان خوب عبارت‌اند از: 

۱- عنوان یک تحقیق باید خلاقانه و بسیار جذاب باشد. 

۲- طول عنوان یک تحقیق نباید بسیار کوتاه یا بسیار بلند باشد. 

۳- عنوان پروپوزال باید کامل، واضح و غیر سوالی باشد. 

۴- عنوان تحقیق باید تمامی اهداف پروژه را نشان دهد. 

۵- موضوع تحقیق باید کاملا با رشته و زمینه فعالیت دانشجو مرتبط باشد. 

  • بیان مسئله و اهمیت موضوع تحقیق Importance and Statement of Topic

بخش دوم پروپوزال، طرح یک مسئله است. دانشجو باید یک مسئله طرح کرده و توضیح دهد که چرا این موضوع را برای تحقیق انتخاب کرده است. در واقع چه چیزی باعث شده که این موضوع مطرح شود تا دانشجو در صدد رفع آن برآید. 

  • پیشینه تحقیق Literature Review 

بخش بعدی مربوط به هرگونه مطالعاتی است که در گذشته صورت گرفته است و در نهایت قرار است که در پروپوزال دانشجو چه اتفاق جدید و نوآورانه‌ای در این زمینه بیفتد. 

  • اهداف تحقیق Aims of Research 

در بخش بعدی، دانشجو باید اهداف خود را از تحقیق و پروژه مورد نظر به صورت کاملا دقیق و شفاف بیان کند. 

ریسرچ پروپوزال
اپلای
  • فرضیه‌ها Hypothesized

در این بخش از ریسرچ پروپوزال، دانشجو باید بتواند تمامی فرضیه‌ها، حدس و گمان‌ها و همچنین نظریات موجود در این مسئله و حل آن را بیان کند. در این طرح باید تایید یا رد فرضیه در زمان آزمایش، مطالعه و تحقیق تعیین شود و دانشجو حق ندارد که نگاه جانب‌دارانه به طرح داشته باشد. 

  • روش‌های تحقیق و نتیجه‌گیری Methodology 

در این بخش از ریسرچ پروپوزال، محقق باید بتواند روش تحقیقی خود را اعلام کرده و مشخص کند که نتایجی که قرار است به دست بیایند، چه مزایایی خواهند داشت. از جمله روش‌های تحقیق در این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- روش تحقیق بنیادی

۲- روش تحقیق علت و معلولی

۳- روش تحقیق پیمایشی

۴- روش تحقیق کاربردی

۵- روش تحقیق گردآوری داده‌ها 

۶- روش تحقیق آماری و حجم نمونه

۷- روش تحقیق توصیفی

۸- روش تحقیق آزمایشگاهی 

و…

  • منابع References

در نهایت دانشجو باید تمامی منابعی (مستندات، شواهد و..) را که برای نوشتن این پروژه از آنها استفاده خواهد شد، بیان کند.

نکته: 

توجه داشته باشید که طول نوشته با توجه به درخواست دانشگاه، زمینه تحصیلی، مقطع تحصیلی و همچنین نوع تحقیق و پژوهش ممکن است متفاوت باشد، بنابراین دانشجو باید در این زمینه اطلاعات لازم را از دانشگاه مقصد کسب کند، اما در حالت کلی طول ریسرچ پروپوزال برای مقطع کارشناسی ارشد بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه و برای مقطع دکترا بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه است. 

ریسرچ پروپوزال
اپلای تحصیلی

نکات مهم در نگارش ریسرچ پروپوزال 

دانشجویان در زمان نگارش پروپوزال باید به نکات زیادی توجه داشته باشند که از مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • کمک گرفتن از اساتید این حوزه 
  • شناسایی نیازهای دانشگاه مقصد قبل از انتخاب موضوع پروپوزال 
  • استفاده از منابع و اطلاعات به روز در تحقیق
  • توجه به نکات نگارشی و گرامری
  • توجه به فرمت استانداردی که دانشگاه مقصد ارائه داده است. 
  • در شروع پروپوزال اول نام دانشگاه و بعد عنوان طرح تحقیقاتی نوشته شود. 
  • قبل از نگارش بهتر است که نمونه‌های مشابه نوشته شده مورد توجه قرار گیرند. 
  • بعد از نگارش دوباره متن خوانده شود و در صورت نیاز ویرایش شود. 

جمع‌بندی

یکی از مواردی که شانس دریافت پذیرش تحصیلی و همچنین دریافت فاند و بورسیه را بالاتر می‌برد، نوشتن ریسرچ پروپوزال است. در واقع هدف از نوشتن پروپوزال، نشان دادن شمالی کلی از طرح و پروژه‌ای است که دانشجو قصد انجام آن را دارد. این نوشته باید بتواند تیم پذیرش دانشگاه مقصد را جذب کرده و موجبات پذیرش تحصیلی و بورسیه و فاند را بالا ببرد. 

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این نوشته آشنا کنیم. برای اینکه بیشتر با نگارش مدارک اپلای و همچنین نحوه اپلای به دانشگاه‌های آمریکا و کانادا آشنا شوید، همچنان مطالب این سایت را دنبال کنید. برای دریافت مشاوره رایگان و خدمات اپلای نیز می‌توانید این فرم را تکمیل کنید. 

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×