اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

آزمون‌های ورود به دانشگاه های آمریکا

آمریکا کشوری است که بسیاری از دانش‌پژوهان رویای تحصیل در دانشگاه‌های آن را در سر می‌پرورانند. بهترین دانشگاه‌ها، با بهترین امکانات، استادان برجسته و کیفیت آموزشی بالا، همگی جزو مواردی هستند که باعث شده‌اند، تحصیل در آمریکا متقاضیان بسیار زیادی داشته باشد.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا رویای محال نیست و افرادی که شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند برای تحصیل در آمریکا اقدام کنند. یکی از شرایط مهم برای پذیرش تحصیلی در رشته و دانشگاه موردنظر در آمریکا، کسب نمره خوب در آزمون ورودی است.

برای دانشگاه‌های آمریکا، آزمون های ورودی مختلفی وجود دارد که هر دانشجو با توجه به رشته انتخابی خود، باید در آزمون موردنظر شرکت کرده و نمره لازم را کسب کند. برای اینکه با آزمون‌های ورود به دانشگاه های آمریکا آشنا شوید، این مقاله را حتما بخوانید.

انواع آزمون های ورود به دانشگاه های آمریکا

همان‌طور که می‌دانید، یکی از شرط‌های پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا؛ شرط مدرک زبان است. افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا باید مدرک معتبر زبان داشته باشند.

آزمون‌های آیلتس، تافل و PET آزمون‌های مورد تایید موسسات و دانشگاه‌های آمریکا هستند؛ اما علاوه بر این آزمون‌ها، آزمون‌های دیگری نیز برای ورود به دانشگاه های آمریکا لازم است. در حالت کلی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آمریکا در دو دسته قرار می‌گیرند.

1- آزمون‌های UG

آزمون‌های UG، آزمون‌های ارزیابی دانشگاهی در سطح کارشناسی هستند. این آزمون‌ها شامل TOEFL  و IELTS یا SAT و ACT می‌شوند.

2- آزمون‌های PG

آزمون‌های PG، آزمون‌های ارزیابی دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی هستند و شامل آزمون‌های MCAT، LSAT، GMAT و GRE می‌شوند.

آزمون تافل و اهمیت آن برای ورود به دانشگاه های آمریکا

تافل Test of English as a Foreign Language(TOEFL) یکی از آزمون‌های پرکاربرد برای ورود به دانشگاه های آمریکا است. با توجه به اینکه متقاضی چه رشته و دانشگاهی را انتخاب کند، باید نمره تعیین شده توسط دانشگاه را در این آزمون کسب کند.

همچنین مقطع تحصیلی نیز در نمره مورد نیاز تافل تاثیر خواهد داشت. شاید برای تحصیل در مقطع کارشناسی نمره 71 تافل برای ورود به دانشگاه کافی باشد؛ اما در مقطع دکتری باید نمره بالاتری کسب کنید.

مرکز این آزمون در آمریکا قرار دارد و هر سال 50 بار با کمک موسسه غیرانتفاعی ETS (Educational Testing Service) به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود. این آزمون 3 ساعته است و افراد 12 روز بعد از آزمون اول می‌توانند مجددا در این آزمون شرکت کنند. اعتبار مدرک زبان تافل 2 سال است.

ورود به دانشگاه های آمریکا
تحصیل در آمریکا

آزمون آیلتس یک آزمون مهم برای ورود به دانشگاه های آمریکا

یکی دیگر از آزمون‌های مهم برای ورود به دانشگاه های آمریکا، آزمون آیلتس International English Language Testing (IELTS) است. این آزمون نیز یک آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است و مدرک آن از معتبرترین مدارک زبان در دنیا محسوب می‌شود.

در کشور آمریکا دانشگاه‌ها و کالج‌های زیادی نمره آیلتس را برای تعیین مهارت انگلیسی دانشجو می‌پذیرند. نمره این آزمون نیز با توجه به دوره آموزشی و دانشگاه تعیین شده و معمولا 6 یا 7 است. آزمون آیلتس حضوری و بیش از 40 بار در سال برگزار می‌شود.

مدت زمان آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه  و سقف نمره در این آزمون 9 است. اعتبار مدرک آیلتس نیز مانند مدرک تافل تا 2 سال است.

PET یک آزمون دیگر برای ورود به دانشگاه های آمریکا

یکی دیگر از آزمون‌های ورود به دانشگاه های آمریکا، آزمون PET (Pearson Test of English) است. این آزمون امروزه در استرالیا و برخی از دانشگاه‌های آمریکا برگزار می‌شود و هدف از آن ارزیابی تسلط فرد به زبان انگلیسی است.

حداقل امتیاز مورد نیاز در آزمون PET در کشور آمریکا 54 است. البته نمره این آزمون به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی نیز بستگی دارد. مدت زمان لازم برای آزمون PET، 2.5 تا 3.5 ساعت است و سقف نمره آن 90 است.

آزمون PET چندین بار در سال برگزار می‌شود و مدرک آن 2 سال اعتبار خواهد داشت.

ورود به دانشگاه های آمریکا
موفقیت در آزمون های ورودی

آزمون SAT یک مجوز برای ورود به دانشگاه های آمریکا

آزمون SAT یکی از آزمون‌های UG است؛ یعنی برای افرادی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه‌های آمریکا شوند، برگزار می‌شود. SAT (Scholastic Aptitude Test) آزمون بسیار مهمی است و هدف از آن ارزیابی استعداد تحصیلی در آمریکا است. این آزمون تقریبا در بین تمامی دانشگاه‌های آمریکا معتبر است.

حداقل نمره آزمون SAT برای ورود به دانشگاه های آمریکا، 1000 است؛ البته باز هم دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی تعیین کننده حدنصاب نمره SAT هستند. آزمون SAT در کشورهای مختلف دنیا 5 سال و در ترکیه 2 سال اعتبار دارد.

در آزمون SAT، سوالاتی از دروس درک مطلب، ریاضی و نگارش داده می‌شود و تقریبا 7 بار در سال در ماه‌های مارس، می، ژوئن، اوت، اکتبر، نوامبر و دسامبر برگزار خواهد شد.

نکته:

آزمون SAT در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان ایرانی می‌توانند برای شرکت در این آزمون به کشورهای مختلفی مانند: ترکیه، آلمان، عراق، کانادا و… بروند.

آزمون ACT و شرایط آن برای ورود به دانشگاه های آمریکا

یکی از آزمون‌های نوع UG آمریکا که استعدادها و توانایی تفکر انتقادی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد، آزمون ACT (American College Testing) است. این آزمون برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آمریکا لازم و ضروری است.

حداقل نمره لازم برای این آزمون، 25 است و البته باتوجه‌به رشته تحصیلی و دانشگاه می‌تواند متغییر باشد. آزمون ACT در ماه‌های فوریه، آوریل، ژوئن، ژوئیه، سپتامبر، اکتبر و دسامبر برگزار می‌شود.

آزمون GRE یک آزمون PG برای ورود به دانشگاه های آمریکا

GRE (Graduate Record Examinations) یکی از آزمون‌های سطح PG برای ورود به دانشگاه های آمریکا است. این آزمون برای سنجش میزان توانایی متقاضیان با توجه به اطلاعات تحصیلی آنها برگزار می‌شود. نمره این آزمون برای پذیرش در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های آمریکا بسیار مهم است.

این آزمون برای افرادی است که تصمیم دارند در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه‌های آمریکا شوند. حداقل نمره این آزمون در آمریکا 170 است که باز هم دانشگاه و رشته انتخابی در تعیین بازه نمره این آزمون نقش بسزایی دارند.

آزمون GRE 5 بار در سال برگزار می‌شود و مدرک آن نیز 5 سال اعتبار دارد.

ورود به دانشگاه های آمریکا
آزمون های ورودی به دانشگاه های آمریکا

آزمون LSAT؛ آزمونی برای ورود به دانشگاه های آمریکا در رشته حقوق

آزمون LSAT(Law School Admission Test) یکی از آزمون‌های ورود به رشته حقوق در دانشگاه‌های آمریکا است. میانگین نمره برای این آزمون 130 است؛ اما در دانشگاه‌های برتر آمریکا حداقل نمره ممکن است که 160 باشد. تاثیر نمره آزمون LSAT در پذیرش از مدارس حقوق آمریکا حدود 70 درصد خواهد بود.

 زمان دقیقی برای برگزاری آزمون LSAT تعیین نشده است و مراکز برگزارکننده این آزمون نیز متغییر هستند. کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا از کشورهای برگزارکننده این آزمون هستند.

این آزمون 6 بار در سال برگزار شده و محدودیت سنی ندارد؛ اما دانشگاه‌هایی که متقاضی جذب دانشجو در رشته حقوق با این آزمون هستند، باید به تایید مرکز برگزاری آزمون LSAC و کانون وکلای آمریکا ABA(American Bar Association) رسیده باشد.

MCAT آزمونی برای پزشکان برای ورود به دانشگاه های آمریکا

MCAT (Medical College Admission Test) یک آزمون برای ورود به دانشکده‌های پزشکی آمریکا است. متقاضیانی که بتوانند میانگین نمره 490 را در این آزمون کسب کنند، می‌توانند وارد این دانشکده‌ها شوند. برگزارکننده این آزمون سازمان AAMC (Association of American Medical College) است.

آزمون MCAT چندین بار در سال باتوجه به نیاز کشورهای آمریکا و کانادا برگزار می‌شود. کشورهایی که این آزمون در آنها برگزار می‌شود، عبارت‌اند از:

·       چین

·       هنگ کنگ

·       گوآم

·       لبنان

·       انگلستان

·       پورتوریکو

·       تایوان

·       قطر

·       آفریقای جنوبی

·       تایلند

·       جزایرویرجین ایالات متحده

·       استرالیا

·       فرانسه

·       آلمان

·       سنگاپور

·       ژاپن

و…

ورود به دانشگاه های آمریکا
تحصیل در آمریکا

بیشتر بخوانید: آزمون MCAT چیست و به چه صورت برگزار می‌شود؟

آزمون GMAT برای ورود به دانشگاه های آمریکا در رشته MBA

GMAT (Graduate Management Admission Test) یکی دیگر از آزمون‌های PG آمریکا است. هدف از آزمون GMAT سنجش مهارت‌های شفاهی، کمی و قدرت تحلیل فارغ‌التحصیلان در مقطع کارشناسی است که تصمیم دارند تا در دانشگاه‌های آمریکا در یکی از رشته‌های MBA، MPA، اقتصاد، حسابداری، امورمالی و… تحصیل کنند.

 GMAT یکی از پرطرفدارترین و معتبرترین مدارک تحصیلی در دنیا بوده و مرکز این آزمون در کشور آمریکا است. برگزارکننده آزمون GMAT یک موسسه غیرانتفاعی به نام GMAC(Graduate Management Admission Council) است.

این آزمون هر ساله برگزار می‌شود و میانگین نمره این آزمون برای ورود به دانشگاه های آمریکا 570 است. آزمون GMAT، 5 سال اعتبار دارد.

آزمون OAT از آزمون‌های ورود به دانشگاه های آمریکا

آزمون OAT (Optometry Admission Test) یکی از آزمون‌های ورود به دانشگاه‌های آمریکا در رشته چشم پزشکی است. درواقع این آزمون یک آزمون پذیرش بینایی سنجی بوده و هر سال توسط سازمان‌های زیر برگزار می‌شود.

1- ASCO (Association of Schools and College of Optometry)

2- AOA (American Optometric Association)

آزمون OAT در تمام طول سال به غیر از ایام ژانویه برگزار می‌شود. حداقل نمره لازم در این آزمون برای ورود به دانشگاه های آمریکا، 310 است. آزمون OAT در آمریکا و کانادا برگزار شده و در 20 دانشگاه و کالج چشم‌پزشکی در آمریکا و کانادا، به‌ویژه در دانشگاه واترلو و تورنتو مورد پذیرش است.

بهتر است که دانشجویان مقطع کارشناسی در سال دوم یا سوم در این آزمون شرکت کنند و به درس‌های شیمی عمومی، شیمی آلی، فیزیک و زیست تسلط کامل داشته باشند.

جمع‌بندی

مهاجرت تحصیلی به آمریکا و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارای شرایط خاصی است. یکی از شرایط ورود به دانشگاه های آمریکا، کسب نمره کافی در آزمون‌های موردنظر دانشگاه است. برای ورود به برخی از رشته‌های تحصیلی در برخی از مقاطع نیاز است که متقاضی در یک آزمون به‌خصوص شرکت کرده و نمره موردنیاز را کسب کند.

از آزمون‌های مهم برای ورود به دانشگاه های آمریکا، می‌توان به آزمون‌های تافل و آیلتس اشاره کرد که برای افراد غیر انگلیسی زبان، مدرک این آزمون‌ها لازم و ضروری است. از دیگر آزمون‌ها که برای رشته‌های خاص برگزار می‌شوند، می‌توان به آزمون MCAT برای ورود به رشته پزشکی یا آزمون GMAT برای ورود به رشته مهندسی اشاره کرد.

ما در این مقاله درباره این آزمون‌ها اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم. در صورتی که تمایل داشته باشید درباره آزمون‌های ورود به دانشگاه های آمریکا بیشتر بدانید، با ما در USPVS همراه باشید.

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×