اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

از صفر تا صد آزمون USMLE؛ آزمون پزشکی در آمریکا

یکی از آزمون‌های مهم در آمریکا که برای کار یا ادامه تحصیل در رشته پزشکی نقش بسیار زیادی دارد، آزمون USMLE است. این آزمون توانایی و مهارت متقاضی را به‌عنوان یک پزشک مورد ارزیابی قرار داده و صلاحیت افراد را برای انجام فعالیت‌های پزشکی اثبات می‌کند.

این آزمون دارای 3 مرحله است و افرادی که این 3 مرحله را با موفقیت به پایان می‌رسانند، می‌توانند، مجوز طبابت در آمریکا را دریافت کنند. برای آشنایی بیشتر با این آزمون و شرایط و قوانین آن، این مقاله را حتما بخوانید.

آزمون USMLE چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، کشور آمریکا دارای برترین سیستم آموزشی جهان بوده و معتبرترین دانشگاه‌های جهان را دارد؛ بنابراین یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی به ویژه داوطلبان تحصیل در رشته پزشکی است. البته علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند.

آزمون USMLE (The United States Medical Licensing Examination) یکی از آزمون‌های ورود به دانشگاه‌های آمریکا برای اخذ تخصص در رشته پزشکی است. این آزمون زیر نظر بیش از 80 نهاد برگزار می‌شود. از مهم‌ترین برگزارکنندگان آزمون USMLE می‌توان به نهادهای زیر اشاره کرد.

·       بورد پزشکی دولت آمریکا FSMB(Federation of State Medical Board)

·       انجمن ملی آزمون دهندگان پزشکی آمریکا NBME(The National Board of Medical Examiners)

·       کمیسیون آموزشی برای دانش‌آموختگان خارج از آمریکا ECFMG(Educational Commission for Foreign Medical Graduates)

تایید مدارک تحصیلی داوطلبان بر عهده کمیسیون آموزشی برای دانش‌آموختگان پزشکی خارج از آمریکا (ECFMG) خواهد بود.

آزمون USMLE در تمامی طول سال برگزار می‌شود و اگر متقاضی نتواند در این آزمون نمره قبولی کسب کند، نمی‌تواند مجوز کار یا ورود به دوره تخصصی پزشکی در آمریکا را دریافت کند.

از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره این آزمون بدانید، این است که برای شرکت در این آزمون محدودیت سنی وجود ندارد و این آزمون تنها در کشور آمریکا معتبر بوده و در سایر کشورها به درد داوطلب نخواهد خورد.

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد رشته داروسازی در آمریکا

مراحل آزمون USMLE

آزمون USMLE شامل 3 مرحله است که مرحله اول و مرحله CK آن در کشورهای مختلفی (به جز ایران) برگزار می‌شود. متقاضیان ایرانی برای شرکت در 2 مرحله اول این آزمون می‌توانند به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند؛ اما مرحله سوم این آزمون در که CS نام دارد، فقط در آمریکا برگزار می‌شود.

این آزمون در تمامی طول سال به جز روزهای تعطیل و دو هفته اول ژانویه برگزار می‌شود و مراحل آن به صورت زیر است.

1- مرحله اول STEP 1

این مرحله از آزمون USMLE، یک آزمون کامپیوتری است و حدود 8 ساعت طول می‌کشد؛ زیرا شامل 7 بخش 1 ساعته برای پاسخ دادن به سوالات و 6 بخش 10 دقیقه‌ای برای استراحت است. در شروع این آزمون نیز 15 دقیقه برای آشنایی داوطلب با فضای آزمون در نظر گرفته شده است.

(داوطلبان می‌توانند قبلا با استفاده از سایت USMLE.org که یک نرم‌افزار آزمایشی برای آزمون است، با شرایط و محیط آزمون آشنا شوند.)

در این مرحله از آزمون USMLE، هر قسمت از آزمون شامل 40 سوال تستی است و هدف از این سوالات، بررسی دانش و علوم پایه پزشکی بوده و بر روی توانایی و مهارت داوطلب در تشخیص بیماری، روش‌های درمان و مکانیسم بیماری تمرکز دارد.

سوالات این بخش، شامل شکل، نمودار و جداولی است که داوطلبان باید آنها را تفسیر کنند تا موارد بیماری‌زا را از نمونه‌های نرمال تشخیص دهند.

(بهتر است که دانشجویان در سال دوم تحصیل و در دوران علوم پایه، در این مرحله از آزمون USMLE شرکت کنند؛ زیرا این بخش بیشتر به دانش پایه پزشکی مربوط است.)

آزمون USMLE
آزمون ورودی آمریکا

2- مرحله دوم STEP 2

این بخش از آزمون USMLE دارای دو بخش CK (Clinical Knowledge) و CS (Clinical Skills) است. این مرحله بر روی مهارت‌های بالینی متقاضی با بیمار تمرکز دارد. بخش اول این مرحله (CK)؛ مانند آزمون پره انترنی یا آزمون رزیدنتی است که در داخل ایران برگزار می‌شود.

سوالات بخش CK چند گزینه‌ای بوده و برای سنجش دانش بالینی متقاضی طراحی شده‌اند. زمان این آزمون در حدود 9 ساعت است که شامل 8 بخش 60 دقیقه‌ای است. این آزمون در یک روز برگزار شده و در مجموع دارای 318 سوال است.

بخش بعدی آزمون USMLE، آزمون CS است که فقط در داخل کشور آمریکا برگزار می‌شود. این مرحله از آزمون، شفاهی بوده و مرحله دشواری است. در این مرحله 12 فرد نقش بیمار را بازی کرده و متقاضی باید از این 12 نفر شرح حال بگیرد.

تسلط به زبان انگلیسی در این بخش بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است که برای پذیرش در رشته‌های تخصص پزشکی در آمریکا از داوطلبان نمره زبان آیلتس یا تافل نمی‌خواهند.

مرحله CS در آزمون USMLE ترکیبی از تسلط داوطلب در زبان انگلیسی، اخلاق پزشکی، سنجش دانش و مهارت‌های پزشکی است. به همین دلیل این مرحله، مرحله دشواری است و متقاضی باید از نظر صبر، بردباری و مهارت از توان بالایی برخوردار باشد.

این بخش از آزمون 8 ساعته است که در حدود 50 دقیقه از این 8 ساعت، وقت استراحت بوده و متقاضی برای معاینه هر بیمار 15 دقیقه و برای نوشتن نسخه و تجویز دارو 10 دقیقه فرصت خواهد داشت.

3- مرحله سوم STEP 3

بخش نهایی این آزمون، خود شامل دو بخش مجزا بوده که در دو روز برگزار می‌شود. این 2 بخش عبارت‌اند از:

·   آزمون FIP (اصول شیوه‌های درمانی مستقل)

این بخش از آزمون مانند مرحله اول (STEP 1)  کامپیوتری بوده و دانش پایه پزشکی متقاضیان را بررسی می‌کند. این بخش شامل 232 سوال تستی است که در 6 قسمت 1 ساعته برگزار می‌شود.

·   آزمون ACM (پزشکی بالینی)

این بخش از آزمون شامل 180 سوال تستی بوده و داوطلبان در 6 ساعت باید به این سوالات پاسخ دهند.

آزمون USMLE
پزشکی آمریکا

نمره قبولی در آزمون USMLE

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، این آزمون دارای 3 بخش کلی است که بخش دوم خود شامل دو مرحله است. نمرات قبولی در هر بخش از این آزمون به صورت زیر است.

·       نمره قبولی در بخش اول STEP 1

نمره بخش اول آزمون USMLE بین 1 و 300 بوده و حداقل نمره قبولی در این بخش، نمره 194 است.

·       نمره قبولی در بخش دوم STEP 2

این بخش از آزمون شامل دو مرحله است که شامل دو بخش CK و CS است. نمره بخش CK، بین 1 تا 300 است و داوطلب باید حداقل نمره 209 را برای قبولی کسب کند. بخش CS شفاهی بوده و نتیجه آن به صورت رد یا قبول اعلام می‌شود.

·       نمره قبولی در بخش سوم STEP 3

نمره این بخش بین 1 و 300 است که طبق آخرین تغییرات، داوطلب باید حداقل نمره 196 را کسب کند.

زمان اعلام نتایج آزمون USMLE

زمان اعلام نتایج این آزمون، با توجه به مرحله‌ای که داوطلب در آن شرکت کرده به صورت زیر خواهد بود.

·       در صورتی که داوطلب در مرحله اول، مرحله دوم (CK) و مرحله سوم شرکت کرده باشد، 3 تا 4 هفته بعد از آزمون، در روز چهارشنبه، می‌تواند نتیجه را در ایمیل باکس خود ببیند.

·       نتیجه آزمون CS 4 تا 5 هفته بعد از آزمون در روز چهارشنبه با ایمیل به اطلاع داوطلب خواهد رسید.

این نتایج به مدت 365 روز قابل دسترس داوطلب هستند و بهتر است که داوطلب در همان ابتدا از این نتایج پرینت بگیرد.

اعتبار آزمون USMLE چقدر است؟

برای این آزمون مدت زمان اعتباری تعیین نشده و داوطلب می‌تواند هر مرحله را در یک سال بگذراند؛ اما باید در طی 7 سال تمامی مراحل آزمون را طی کند. در غیر این صورت اعتبار مرحله قبلی از بین رفته و او باید دوباره اقدام به شرکت در آزمون مراحل قبل کند.

نکاتی که در زمان آزمون USMLE باید به آن توجه داشت.

از مهم‌ترین قوانین در حوزه امتحانی آزمون USMLE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       بردن خودکار و لاک غلط‌گیر به جلسه آزمون ممنوع است.

·       اصل و کپی تمامی مدارک هویتی و پاسپورت باید همراه داوطلب باشند.

·       کارت ورود به جلسه باید پرینت گرفته شده و به همراه داوطلب باشد.

·       در وقت‌های استراحت، داوطلبان حق صحبت با هم را ندارند.

·       داوطلب باید زودتر از موعد در جلسه حضور داشته باشد؛ زیرا برگه‌های امتحانی زودتر از موعد توزیع می‌شوند.

·       همراه داشتن هرگونه وسیله الکترونیکی و دیکشنری ممنوع است.

·       داوطلبان تنها با هماهنگی با مراقبین و مسئولین، می‌توانند جلسه را ترک کنند.

آزمون USMLE
پزشکی آمریکا

دوره‌های آموزشی برای شرکت در آزمون USMLE

برای آماده‌سازی داوطلبان جهت موفقیت در این آزمون، دوره‌ها و کلاس‌های متعددی وجود دارد که از بهترین دوره‌ها می‌توان به دوره‌های زیر اشاره کرد.

·       SMASH USMLE

·       PASS PROGRAM

·       KAPLAN MEDICAL

·       BOARD VITALS

منابع آزمون USMLE

علاوه بر دوره‌هایی که در قسمت قبلی معرفی شدند، برای شرکت در این آزمون منابع متعددی نیز وجود دارند که برخی از این منابع آنلاین بوده و یا به‌صورت PDF هستند. از مهم‌ترین منابع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       FAPLe

·       First Aid

·       USMLE COURSES

جمع‌بندی

رشته پزشکی یکی از رشته‌های موردنیاز و پولساز در آمریکا است. از طرفی آمریکا دارای دانشگاه‌های بسیار معتبر و همچنین سیستم آموزشی بسیار خوب است و همین باعث شده تا دانشجویان بین‌المللی، برای تحصیل در رشته پزشکی، به آمریکا مهاجرت کنند.

با این حال افرادی که قصد دارند برای تخصص پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا ادامه تحصیل دهند یا در آمریکا در رشته پزشکی مشغول به کار شوند، باید در یک آزمون مهم به نام آزمون USMLE شرکت کنند.

این آزمون تنها مختص به کشور آمریکا بوده و دارای چندین مرحله است. افرادی که بتوانند نمره قبولی این آزمون را کسب کنند، می‌توانند وارد دانشگاه مورد نظر خود شده و در تخصص مورد نظر خود، تحصیل کنند و یا اینکه مجوز طبابت در آمریکا را دریافت کنند.

با توجه به مطالب فوق، اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارید، برای آشنایی با شرایط تحصیل در رشته پزشکی یا هر رشته دیگری، با ما در USPVS همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در رشته روانشناسی آمریکا

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×