اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

شرایط اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی و قوانین جدید نظام وظیفه

یکی از دغدغه‌های بزرگ زندگی پسران بالای ۱۸ سال، خدمت سربازی است. این دغدغه وقتی جدی‌تر می‌شود که فرد به مهاجرت تحصیلی و خروج از کشور هم فکر کند. زیرا شرایط اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی اما و اگرهای بسیاری دارد که فرد باید با تمامی موانع و چالش‌های پیش رو آشنا بوده و با آگاهی کافی اقدام کند. 

موردی که بهتر است مشمولین خدمت آن را مورد بررسی قرار دهند، معافیت تحصیلی و شرایط آن است. در صورتی که فرد واجد شرایط دریافت معافیت تحصیلی باشد، می‌تواند به راحتی برای اپلای به دانشگاه مورد نظر اقدام کند و مشکلی نیز برای خروج از کشور نخواهد داشت. 

روش دومی نیز برای خروج از کشور وجود دارد و آن وثیقه است که البته مهاجرت تحصیلی با وثیقه نیز شرایط خاص خود را دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر درباره اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین خدمت صحبت کنیم. 

در صورتی که شما نیز یکی از دانشجویانی هستید که به مشمول خدمت سربازی محسوب می‌شوید و به مهاجرت تحصیلی نیز فکر می‌کنید،‌ این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. 

اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی با توجه به معافیت تحصیلی

تمامی پسرانی که به سن ۱۸ سال می‌رسند، مشمول خدمت سربازی هستند و باید برای خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کرده و مدت خدمت سربازی خود را بگذرانند، اما در این میان در صورتی که فرد مشغول به تحصیل شود، می‌تواند دیرتر به خدمت سربازی برود که به این بازه زمانی که باعث به تعویق افتادن خدمت سربازی می‌شود، معافیت تحصیلی می‌گویند. 

تمامی دانش‌آموزان و دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی مختلف مانند دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل می‌کنند، از نظر قانونی یک بازه زمانی یکساله به عنوان معافیت تحصیلی دارند و می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیل شدن در این یک‌سال امور مربوط به مهاجرت تحصیلی خود را پیگیری کنند. 

اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین
مهاجرت تحصیلی

نکات مهم درباره اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی که معافیت تحصیلی دارند

در صورتی که فرد در بازه زمانی معافیت تحصیلی باشد و بخواهد برای مهاجرت تحصیلی و خروج از کشور اقدام کند، باید به نکاتی توجه داشته باشد. این نکات عبارت‌اند از: 

۱- دانشگاه مورد نظر خارجی باید مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات ایران باشد. 

۲- فرد نباید غیبت سربازی داشته باشد. 

۳- در صورت دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر و شروع پروسه تحصیل، فرد مشمول می‌تواند معافیت تحصیلی یک ساله خود را تمدید کند. 

۴- معافیت تحصیلی برای متقاضیان مشمول تنها یکبار خواهد بود. 

۵- دانشجویان انصرافی تنها یکبار می‌توانند معافیت تحصیلی خود را در بازه زمانی تحصیل تمدید کنند. 

استعلام وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی

در صورتی که فرد مشمول بخواهد از شرایط معافیت تحصیلی خود و فرصتی که برای اپلای دارد، مطمئن شود، می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی و دریافت کد ۵ رقمی سخت، وضعیت نظام وظیفه خود را بررسی کند. 

با بررسی وضعیت نظام وظیفه، مشمولین می‌توانند از مدت مشخص و مجاز سنوات تحصیلی خود مطلع شده و طبق آن عمل کنند تا به مشکلی برخورد نکنند. 

در حالت کلی سنوات مجاز معافیت تحصیلی برای مشمولین در هر مقطع تحصیلی به صورت زیر خواهد بود. 

  • سنوات مجاز برای مقطع کاردانی: ۲ سال و ۶ ماه 
  • سنوات مجاز برای مقطع کارشناسی پیوسته (لیسانس):‌ ۵ سال 
  • سنوات مجاز برای مقطع کارشناسی ناپیوسته: ۳ سال 
  • سنوات مجاز برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته (فوق لیسانس): ۳ سال 
  • سنوات مجاز برای مقطع کارشناسی ارشد پیوسته: ۶ سال 
  • سنوات مجاز برای مقطع دکترای تخصصی: ۶ سال 
  • سنوات مجاز برای مقطع دکترای پزشکی: ۸ سال 

در صورتی که فرد نتواند در طول سنوات مجاز تعریف شده، دوره تحصیلی خود را به پایان برساند، یک جلسه تشکیل شده و در صورت تصویب کمیسیون موارد خاص، حداکثر به مدت ۱ سال، سنوات ارفاقی خواهد گرفت. 

نکته مهم در اینجا این است که اگر دانشجو واجد شرایط دریافت ارفاقی بود، دانشگاه باید تا ۳ ماه بعد از پایان سنوات مجاز اولیه، مراتب را به دفتر پلیس +۱۰ اطلاع دهد. در غیر این صورت سامانه درخواست‌های بعدی را هم رد می‌کند. 

با این اوصاف می‌توان چنین نتیجه گرفت که دانشجویان می‌توانند با مدیریت زمانی در اسرع وقت تحصیلات خود را به پایان رسانده و در بازه زمانی معافیت تحصیلی برای اپلای و مهاجرت تحصیلی نیز اقدام کنند. 

اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین
مهاجرت تحصیلی

شرایط لازم و ضروری برای دریافت معافیت تحصیلی، اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین

دریافت معافیت تحصیلی برای اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین مستلزم شرایط دیگری نیز هست که عبارت‌اند از:‌

  • مشمولی که قصد اپلای و مهاجرت تحصیلی دارد، نباید غیبت سربازی داشته باشد. 
  • وضعیت تحصیلی فرد باید مشخص شده باشد، یعنی اینکه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر را دریافت کرده باشد. 
  • زمان معرفی مشمولان هنوز به پایان نرسیده باشد و فرد دارای برگ اعزام بدون غیبت بوده و همچنین یک وثیقه برای بازگشت به کشور ارائه دهد. 
  • تنها مشمولینی می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، معافیت تحصیلی بگیرند که مدرک تحصیلی آنها کارشناسی یا بالاتر است و یا معادل این مدرک را در حوزه‌های علمیه دارند. 
  • دانشجو باید فرم درخواست خروج موقت از کشور را از دانشگاه محل تحصیلی فعلی خود دریافت کند. 
  • در صورتی که دانشجو در زمان تعیین شده بعد از معافیت تحصیلی خود را به نظام وظیفه معرفی نکند، تا ۶ ماه نمی‌تواند با هیچ معافیتی از کشور خارج شود. در صورتی که بعد از این مدت به کشور باز نگردد، وثیقه ارائه شده ضبط شده و با دانشجو مانند سایر غایبان برخورد خواهد شد. 

مدرک زبان برای اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین 

طبق آیین‌نامه جدید سازمان امور دانشجویان، مشمولین برای دریافت معافیت تحصیلی باید حتما مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا مدرک زبان کشور مقصد را داشته باشند که نمره مورد قبول برای دریافت معافیت به صورت زیر خواهد بود. 

۱- حداقل نمره زبان با مدرک تافل TOEFL باید ۸۵ باشد. 

۲- حداقل نمره زبان با مدرک آیلتس IELTS باید ۶.۵ باشد. 

۳- حداقل نمره زبان با مدرک تولیمو TOLIMO باید ۴۸۰ باشد. 

۴- حداقل نمره زبان با مدرک MSRT باید ۵۰ باشد. 

وثیقه مورد تایید برای اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین 

مشمولین خدمت سربازی که قصد خروج از کشور و تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، باید یک وثیقه به سازمان نظام وظیفه ارائه دهند. این وثیقه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد. 

۱– سند ملکی 

وثیقه می‌تواند یک سند شش دانگ (ملک و منزل) باشد. سند باغ و زمین مورد تایید سازمان نظام وظیفه نیست. در صورتی که این ملک در تهران قرار داشته باشد، سازمان نظام وظیفه فرد را به دفترخانه فرستاده و بعد از انجام استعلام‌های شهرداری و… با تکمیل مدارک در حضور نماینده سازمان نظام وظیفه عمومی در دفترخانه، سند این ملک به رهن سازمان نظام وظیفه در خواهد آمد. 

در صورتی که ملک مورد نظر در خارج از تهران باشد، باید یک وکیل معتبر دادگستری این ملک را قیمت گذاری کند و آن را در قالب یک نامه رسمی به سازمان نظام وظیفه تحویل دهد. 

۲– ضمانت‌نامه بانکی

وثیقه مورد تایید بعدی در پروسه اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین، دریافت ضمانت‌نامه بانکی است. برخی از بانک‌ها با دریافت پول نقد یا سفته و یا سند یک ضمانت‌نامه بانکی ارائه می‌دهند. 

۳– پول نقد

مورد بعدی سپردن ۴۰ میلیون تومان در بانک به عنوان سپرده‌گذاری بلندمدت است که با این مبلغ مشمول می‌تواند به مدت یکسال ضمانت دریافت کند، البته چون این تعهد ۴ الی ۶ ساله است، مشمولین باید فرد مورد اعتمادی در ایران به عنوان وکیل داشته باشند تا هر سال این ضمانت بانکی را تمدید کند. 

مراحل دریافت معافیت تحصیلی برای اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین

مشمولانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، برای دریافت معافیت تحصیلی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند. 

۱- دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های خارجی که البته مورد تایید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت ایران باشد. 

۲- درخواست به دانشگاه سابق برای ارائه نامه معرفی به نظام وظیفه 

۳- مراجعه به سایت نشا (سایتی که متعلق به وزارت علوم و تحقیقات است) و انجام ثبت‌نام و در نهایت دریافت نامه معرفی به سازمان نظام وظیفه 

۴- دریافت پاسپورت یک هفته بعد از تایید مدارک توسط سازمان نظام وظیفه عمومی (سازمان نظام وظیفه بعد از دریافت مدارک و تایید آنها، آنها را به اداره گذرنامه ارسال کرده و در صفحه آخر پاسپورت یک مهر زده خواهد شد که بازه زمانی مجاز از معافیت تحصیلی روی آن مهر درج شده است.)

جمع‌بندی

یکی از دغدغه‌های پسرانی که قصد دارند برای تحصیل به خارج از کشور بروند، داستان سربازی است. همه پسرانی که سن آنها به ۱۸ سال رسیده است، باید این مرحله سربازی را بگذرانند و داستان سربازی ممکن است برای اپلای و مهاجرت تحصیلی مشمولین وقفه ایجاد کند. با این حال دریافت معافیت تحصیلی یک امتیاز برای مشمولانی است که تمایل دارند تحصیلات خود را بدون وقفه در ایران و خارج از ایران ادامه دهند. 

مشمولانی که غیبت سربازی نداشته و بتوانند مدیریت زمانی خوبی داشته باشند، با توجه به قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کرده و برای تحصیل از ایران خارج شوند. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا درباره معافیت تحصیلی و نحوه دریافت آن صحبت کنیم. در صورتی که تمایل دارید بیشتر درباره اپلای تحصیلی بدانید، همچنان با ما در uspvs همراه باشید. 

بیشتر بخوانید:‌ گپ تحصیلی و راه های توجیه آن

منابع:

خسروان

mbastudy

bursiplus

visa724

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×