اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

گپ تحصیلی در اپلای و راه‌های توجیه آن

یکی از مواردی که در اپلای تحصیلی بسیار تاثیر گذار است، موضوع گپ تحصیلی و وقفه‌ای است که در تحصیل متقاضی ایجاد شده است. ممکن است که برخی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به دلایل مختلف بعد از پایان مقطع تحصیلی نتوانسته‌اند تحصیل کنند.

به توقف بین دو مقطع تحصیلی، گپ تحصیلی گفته می‌شود و این وقفه می‌تواند مانع دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر شود؛ بنابراین گپ تحصیلی در اپلای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و افرادی که نتوانند این وقفه را توجیه کنند، شانس زیادی برای پذیرش تحصیلی نخواهند داشت.

برای اینکه بیشتر با گپ یا وقفه تحصیلی، اهمیت آن و همچنین راه‌های توجیه گپ تحصیلی آشنا شوید، توصیه ما این است که این مقاله را بخوانید.

منظور از گپ تحصیلی چیست؟

گپ تحصیلی یا Study Gap، فاصله‌ای است که در بین دو مقطع تحصیلی ایجاد شده و فرد به دلایلی مانند کار، ازدواج و… بلافاصله بعد از پایان یک مقطع تحصیلی به سراغ مقطع بعدی نرفته است. این وقفه میان دو مقطع در پروسه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های مختلف دنیا، اهمیت پیدا کرده و ممکن است مانع دریافت پذیرش شود.

دانشجویانی که چندین سال از محیط درس و دانشگاه به دور مانده باشند، اطلاعات علمی به روزی نخواهند داشت؛ بنابراین شانس دریافت پذیرش برای این افراد کمتر بوده و در صورتی که دلیل قانع کننده‌ای نداشته باشند، باید قید تحصیل در دانشگاه مورد نظر را بزنند.

گپ تحصیلی
توجیه گپ تحصیلی

دلایلی که گپ تحصیلی را توجیه می‌کنند؟

در صورتی که فرد بتواند وقفه ایجاد شده در دو مقطع تحصیلی را توجیه کند، می‌تواند از دانشگاه مورد نظر پذیرش تحصیلی خود را دریافت کند. مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند این وقفه را توجیه کرده و راه را برای دریافت پذیرش تحصیلی باز کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       مسائل پزشکی

یکی از مواردی که می‌تواند، گپ تحصیلی را توجیه کند، مسائل پزشکی؛ بیماری‌های جدی، تصادف، جراحت و… است که باعث شده فرد در این مدت، امکان تحصیل را نداشته باشد. در این مورد، فرد باید برای دریافت ویزای تحصیلی، مدارک پزشکی و اسناد مورد نیاز را در اختیار افسر پرونده قرار دهد.

·       مسائل مالی و خانوادگی

مورد بعدی مسائل خانوادگی مانند طلاق والدین، ازدواج متقاضی یا مشکلات مالی است که امکان تحصیل را به فرد در بین دو مقطع نداده است و همین باعث ایجاد گپ تحصیلی شده و متقاضی باید با داشتن اسناد قوی، آفیسر پرونده را قانع کند تا بتواند ویزای تحصیلی دریافت کند.

·       فعالیت‌های شغلی

مورد بعدی که باعث می‌شود وقفه میان مقاطع تحصیلی توجیه شود، فعالیت کاری و شغلی متقاضی است. در صورتی که فرد بتواند آفیسر را قانع کند که در مدت زمان گپ تحصیلی شغل مرتبط با رشته خود داشته، می‌تواند گپ تحصیلی خود را توجیه کند.

·       شرکت در دوره‌های زبان و یا پروژه‌های تحقیقاتی

یادگیری زبان و شرکت در دوره‌های تافل، آیلتس و… همچنین شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی که برای بالا بردن مهارت و دانش متقاضی بوده، می‌تواند گپ تحصیلی را توجیه کند و مسیر را برای دریافت ویزای تحصیلی هموار کند.

·       خدمت سربازی

یکی از مواردی که می‌تواند گپ تحصیلی را توجیه کند، خدمت سربازی است و افرادی که کارت پایان خدمت با ترجمه رسمی داشته باشند، می‌توانند تا 24 ماه از گپ تحصیلی خود را جبران کنند.

·       بارداری

یکی دیگر از مواردی که در توجیه گپ تحصیلی اهمیت بسیار زیادی دارد، بارداری در حین تحصیل است که می‌تواند منجر به وقفه در تحصیل شود و قابل توجیه است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین بورسیه های دنیا

گپ تحصیلی
تحصیل در خارج از کشور

نکات مثبت گپ تحصیلی

گپ تحصیلی یا وقفه بین دو مقطع می‌توان مزایایی داشته باشد؛ البته به شرط اینکه بیش از اندازه نباشد. از نکات مثبت آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       فرصتی برای کسب تجربه (شخصی – شغلی)، مهارت‌آموزی، رفع نقاط ضعف، تقویت نقاط مثبت و… در راستای رسیدن به هدف

·       فرصتی برای آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف، قوانین آنها و همچنین شرایط زندگی در آنها

·       تجدید قوای دانشجویان که در پروسه زمان‌بر و خسته کننده فرآیند مهاجرت ایجاد شده است.

·       فرصتی برای تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری

نکات منفی گپ تحصیلی

با این حال وقفه در تحصیل، نکات منفی متعددی دارد و بهتر است که دانشجو نهایت تلاش خود را بکند که وقفه تحصیلی نداشته باشد. از نکات منفی این وقفه تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       فرد انگیزه خود را برای قرار گرفتن در محیط آموزشی از دست داده و مجبور می‌شود از صفر شروع کند.

·       در صورتی که این مدت گپ تحصیلی در راستای رسیدن به هدف ایجاد نشده باشد، فرد از خود واقعی‌اش دور خواهد شد.

·       هر چقدر وقفه تحصیلی طولانی‌تر شود، اطلاعات قدیمی‌تر شده و مهارت‌ها نیز کم‌رنگ‌تر می‌شوند.

میزان مجاز گپ تحصیلی چند سال است؟

معمولا حد مجاز گپ تحصیلی با توجه به کشور و مقطع تحصیلی تعیین شده و نمی‌توان میزان دقیقی برای آن بیان کرد. با این حال معمولا در بسیاری از دانشگاه‌ها، میزان مجاز وقفه تحصیلی در مقاطع تحصیلی به صورت زیر خواهد بود.

1- حد نرمال گپ تحصیلی در مقطع کارشناسی

افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در خارج از کشور را دارند، نهایتا می‌توانند تا 3 سال وقفه تحصیلی داشته باشند؛ یعنی 3 سال از دریافت مدرک دیپلم آنها گذشته باشد. بیشتر از این مقدار باید توجیه قانع کننده داشته باشد.

2- حد نرمال گپ تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

معمولا وقفه تحصیلی برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند، 4 الی 5 سال قابل قبول خواهد بود و در صورتی که این گپ تحصیلی بیشتر از این مدت باشد، باید دلایل موجهی داشته باشد.

3- حد نرمال گپ تحصیلی برای مقطع دکترا

درباره وقفه تحصیلی در مقطع دکترا معمولا سخت‌گیری وجود ندارد و از آنجایی که بیشتر دانشجویان در این مقطع مشغول انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی هستند، بنابراین حداقل یا حداکثری برای گپ تحصیلی مجاز در این مقطع در نظر گرفته نشده است.

گپ تحصیلی
تحصیل در خارج از کشور

دیگر مواردی که می‌توانند گپ تحصیلی را جبران کنند!

از دیگر مواردی که می‌توانند با تاثیر مثبت خود، منجر به دریافت پذیرش تحصیلی شده و وقفه ایجاد شده را جبران کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- داشتن نمره زبان بالا

2- معدل بسیار خوب و نمرات بالا

3- داشتن مقالات بین‌المللی در رزومه تحصیلی

4- نوشتن انگیزه‌نامه قوی و قانع‌کننده

5- داشتن گواهی تمکن مالی

6- توصیه‌نامه از اساتید برجسته

جمع‌بندی

یکی از مواردی که در پروسه مهاجرت تحصیلی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، توجه به میزان مجاز گپ تحصیلی یعنی وقفه ایجاد شده در تحصیل است. هر چقدر این وقفه تحصیلی بیشتر باشد، شانس متقاضی برای دریافت پذیرش و همچنین ویزای تحصیلی کمتر خواهد شد؛ مگر اینکه متقاضی بتواند دلایل موجهی برای این وقفه به آفیسر ارائه دهد.

مدت زمان مجاز برای وقفه تحصیلی در مقاطع مختلف و کشورهای مختلف متفاوت است با این حال بهتر است که بیش از 1 الی 2 سال نباشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما را با مفهوم این عبارت و همچنین راه‌های جبران آن آشنا کنیم. در صورتی که تمایل داشته باشید تا اطلاعات بیشتری درباره اپلای تحصیلی کسب کنید، با ما در موسسه اعزام دانشجوی uspvs همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: تفاوت دانشگاه های کمیته محور و دانشگاه های استاد محور در اپلای

منابع:

go2tr

اصطهباناتی

ادیسه

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×