اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

تفاوت دانشگاه های کمیته محور با دانشگاه های استاد محور در اپلای

شاید مهاجرت تحصیلی یکی از اهداف اکثر دانش‌آموزان و دانشجویان باشد؛ اما اپلای و دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها ملزم به داشتن آگاهی کافی درباره نحوه اپلای و چگونگی پردازش درخواست است. به ویژه افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا را دارند، باید با دو مفهوم دانشگاه های کمیته محور و استاد محور آشنا باشند.

آشنایی با اینکه دانشگاه کمیته محور است یا استاد محور به متقاضی کمک می‌کند تا مسیر اپلای را به درستی پیش برده و زودتر نتیجه بگیرد؛ اما شاید سوال بسیاری از دانشجویان بین‌المللی این باشد که چه تفاوتی بین دانشگاه های کمیته محور با دانشگاه های استاد محور وجود دارد.

ما در ادامه این مقاله تصمیم داریم تا شما را با این دانشگاه ها، تفاوت‌هایشان و روند اپلای در هر دانشگاه آشنا کنیم. اگر شما هم قصد دارید تا برای تحصیل به کشورهایی مثل آمریکا یا کانادا مهاجرت کنید، ادامه این مقاله را حتما بخوانید.

آشنایی با دانشگاه های کمیته محور و دانشگاه های استاد محور

منظور از دانشگاه های کمیته محور، دانشگاه‌هایی هستند که درخواست اپلای متقاضی توسط یک کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این دانشگاه‌ها یک کمیته متشکل از تعداد از اساتید به درخواست متقاضی رسیدگی خواهند کرد و اگر متقاضی تمامی شرایط لازم را برای تحصیل داشته باشد، درخواست او مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

در دانشگاه استاد محور، خبری از کمیته نیست و دانشجو باید یک استاد با تجربه را در رشته تحصیلی مورد علاقه خود پیدا کرده و به او ایمیل بزند. استاد منتخب شرایط دانشجو را مورد بررسی قرار داده و تصمیم نهایی را درباره پذیرش تحصیلی دانشجو خواهد گرفت.

البته به این نکته باید توجه داشته باشید که شاید یک دانشگاه در برخی رشته‌های تحصیلی کمیته محور بوده و در برخی از رشته‌ها استاد محور عمل کند؛ بنابراین هر دانشجو با توجه به رشته خود باید به این مورد توجه داشته باشد.

دانشگاه های کمیته محور
دانشجویان بین المللی

کدام دانشگاه‌ها، دانشگاه های کمیته محور و کدام یک استاد محور هستند؟

قانون تعیین شده‌ای درباره استاد محور بودن یا کمیته محور بودن دانشگاه وجود ندارد. همان‌طور که قبلا نیز به این مورد اشاره شد، برخی از رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها کمیته محور و برخی دیگر استاد محور هستند؛ اما در حالت کلی در میان دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا، دانشگاه‌هایی که رتبه زیر 50 دارند، معمولا دانشگاه های کمیته محور هستند.

اکثر دانشگاه‌های اروپا، مدرسه‌های کسب‌وکار، رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های کارشناسی ارشد نیز کمیته محور هستند. دانشگاه های استاد محور بیشتر دانشگاه‌های متوسط آمریکا و کانادا هستند و البته برخی از دانشگاه‌های اروپا نیز در برخی رشته‌ها استاد محور هستند.

نکته:

البته حتی اگر رشته انتخابی دانشجو در دانشگاه مورد نظر یک رشته کمیته محور باشد، دانشجو می‌تواند با استاد منتخب خود مکاتبه داشته باشد و در صورتی که استاد در کمیته حضور داشته باشد و از اساتید برجسته دانشگاه باشد، حتی می‌تواند در رای و تصمیم کمیته تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره اپلای تحصیلی در دانشگاه های کانادا

انتخاب از میان دانشگاه های کمیته محور یا دانشگاه های استاد محور

خب همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، اکثر دانشگاه‌های تاپ دنیا، دانشگاه های کمیته محور هستند و معمولا هیچ کس بدش نمی‌آید که در این دانشگاه‌ها تحصیل کند. حتی اگر برخی از رشته‌ها در این دانشگاه‌ها استاد محور باشند، باز هم اکثر رشته‌ها کمیته محور هستند و درباره پذیرش دانشجو، کمیته تصمیم خواهد گرفت.

افرادی که معدل بالایی داشته و نمره زبان و نمره GRE آنها بالاست، می‌توانند در این دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند. افرادی که به دنبال دریافت فاند از این دانشگاه‌ها هستند، بهتر است که برای تحصیل در مقطع دکترا از دانشگاه های کمیته محور پذیرش بگیرند؛ چون معمولا این دانشگاه‌ها به دو صورت Fellowship یا TA فاند می‌دهند که ارائه این فاندها در دوره دکترا وجود دارد.

در دوره کارشناسی ارشد دریافت فاند از دانشگاه های کمیته محور بسیار سخت است و بسیاری از دانشجویان با مدرک کارشناسی، برای دکترای مستقیم اپلای می‌کنند. البته باز هم هیچ چیز صد درصد نیست و بهتر است که متقاضی قبل از اپلای به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و تمامی نکات را مطالعه کند.

در دانشگاه های استاد محور که معمولا دانشگاه‌هایی در سطح متوسط هستند، حتی برای گرفتن فاند، نظر استاد اهمیت دارد و تقریبا تعیین کننده است؛ بنابراین دانشجویانی که این دانشگاه‌ها را برای تحصیل انتخاب می‌کنند باید با استاد مکاتباتی داشته باشند تا بتوانند از روند تحصیل در دانشگاه و چگونگی دریافت فاند و… مطلع شوند.

دانشگاه های کمیته محور
دانشجو

جمع‌بندی

در پروسه اپلای تحصیلی، دانشجویان با دو مدل دانشگاه روبرو هستند، دانشگاه های کمیته محور و دانشگاه های استاد محور. همان‌طور که از نامش پیداست، دانشگاه کمیته محور، دانشگاهی است که پردازش درخواست اپلای دانشجو توسط یک کمیته متشکل از اساتید دانشگاه انجام می‌شود؛ اما در دانشگاه استاد محور، دانشجو می‌تواند یک استاد انتخاب کرده و با او مکاتبه داشته باشد و این استاد تصمیم گیرنده خواهد بود.

دانشگاه‌های کمیته محور بیشتر دانشگاه‌های تاپ با رنکینگ زیر 50 هستند؛ گرچه در این دانشگاه‌ها نیز ممکن است برخی از رشته‌ها استاد محور باشند؛ اما دانشگاه های استاد محور اغلب دانشگاه‌های متوسط هستند که البته بیشتر دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه‌ها را انتخاب می‌کنند.

در هر حال اگر شما یکی از افرادی هستید که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا را دارید، با تکمیل این فرم با ما در موسسه اعزام دانشجوی USPVS همراه باشید تا با ارائه مشاوره و خدمات لازم، پذیرش تحصیلی شما را تضمین کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین بورسیه های دنیا

منابع:

زونکن

ریسرچ پروپوزال

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×