اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

بهترین دانشگاه های کانادا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۳

یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل در مقاطع مختلف، کانادا است. سیستم آموزشی در این کشور از بهترین سیستم‌های آموزشی است و تقریبا ۷ دانشگاه از بهترین دانشگاه های کانادا در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند. از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا کانادا از بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی باشد،‌ می‌توان به روند آسان در پذیرش تحصیلی، تحصیل با هزینه‌های کمتر نسبت به آمریکا، فرصت‌های خوب شغلی و… اشاره کرد. 

در سال ۲۰۲۳، براساس آمار جهانی منتشر شده در سایت timeshigheweducation، بهترین دانشگاه های کانادا که جزو بهترین‌های جهان هستند، به شرح زیر معرفی شدند که اگر دوست دارید با آنها آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید. 

بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

یکی از مواردی که برای دانشجویان بین‌المللی بسیار اهمیت دارد این است که با بهترین دانشگاه‌های کشور مقصد آشنا شده و در یکی از آنها تحصیل کنند، این در حالی است که ممکن است بهترین دانشگاه برای یک نفر، رنکینگ دانشگاه باشد و برای فرد دیگر تحصیل ارزان در دانشگاه اهمیت داشته باشد. در واقع معیار ارزیابی افراد با یکدیگر متفاوت است. 

البته در حالت کلی زمانی‌که از بهترین دانشگاه های کانادا یا هر کشور دیگری صحبتی به میان می‌آید، بیشتر بر روی رنکینگ دانشگاه صحبت می‌شود که عوامل متعددی در تعیین رنکینگ یک دانشگاه دخیل هستند. 

بهترین دانشگاه های کانادا
تحصیل در دانشگاه های کانادا

بهترین دانشگاه های کانادا بر اساس رنکینگ دانشگاه 

اگر بخواهیم بهترین دانشگاه های کانادا را با توجه به رنکینگ‌های QS و THE Times معرفی کنیم. ۱۰ دانشگاه برتر کانادا در سال ۲۰۲۳ در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان بودند که براساس عملکردهای خود در حوزه‌های مختلفی مانند تدریس، تحقیقات، انتقال دانش و دورنمای بین‌المللی طبقه‌بندی شده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از: 

۱- دانشگاه تورنتو University of Toronto 

دانشگاه تورنتو UofT اولین دانشگاه در لیست بهترین دانشگاه های کانادا از نظر رنکینگ است که چیزی در حدود ۶۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. اکتشافات و اختراعات مهمی در دانشگاه تورنتو انجام شده است و بسیاری از دارندگان مدال نوبل یا چهره‌های برجسته کانادا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. 

این دانشگاه که در سال ۲۰۲۳ رتبه جهانی ۱۸ را به خود اختصاص داده، رشته‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: 

  • پزشکی Medicine
  • کسب‌وکار Business
  • مهندسی Engineering
  • علوم اجتماعی Social Science
  • تربیت معلم Education

۲- دانشگاه بریتیش کلمبیا University of British Columbia

دانشگاه بعدی در لیست بهترین دانشگاه های کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیا است که رتبه جهانی ۴۰ را به خود اختصاص داده و دومین دانشگاه معتبر کانادا است که بر روی حوزه فنی نیز تمرکز دارد. آخرین ترندهای تحقیقاتی فنی دنیا و تحقیق درباره این ترندها همواره در دوره‌های درسی دانشگاه بریتیش کلمبیا ارائه می‌شود. 

از دیگر ویژگی‌های شاخص این دانشگاه امکانات مدرن آن است. این دانشگاه دارای آزمایشگاه ملی برای فیزیک ذرات و فیزیک هسته‌ای است، همچنین دومین آزمایشگاه تحقیقاتی در کشور کانادا در این دانشگاه واقع شده که در برگیرنده بیش از هفت میلیون نشریه علمی و یک باغ گیاه‌شناسی سنتی ژاپنی است. 

ظرفیت پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا در حدود ۵۰۰ نفر است که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و از مهم‌ترین رشته‌های این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • پزشکی 
  • الهیات 
  • حقوق 
  • مدیریت کسب‌وکار و تکنولوژی
  • فناوری اطلاعات و تکنولوژی کاربردی
  • علوم و فنون مقدماتی هنر
  • زبان و ترجمه 

دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا در طول سال‌های گذشته برنده چندین جایزه نوبل بوده‌اند و بیش از ۶۰ بورسیه رودز توسط دانشجویان این دانشگاه دریافت شده است. 

۳- دانشگاه مک گیل McGill University

سومین دانشگاه که در فهرست بهترین دانشگاه های کانادا قرار دارد،‌ دانشگاه مک گیل است که یکی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان در ایالت کبک کانادا بوده و در سال ۲۰۲۳، رتبه ۴۶ دنیا را به خود اختصاص داد. این دانشگاه که اولین دانشکده پزشکی ملی کانادا بوده ۱۱ دانشکده و ۱۱ مدرسه دارد و از ۳۰۰ ساختمان تشکیل شده است. 

درصد دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه بالا بوده و بین‌المللی‌ترین دانشگاه پزشکی کانادا است. این دانشگاه دارای یک کتابخانه بسیار بزرگ با ۱۳ شعبه مختلف و بیش از ۶ میلیون کتاب و مقاله است. دانشجویان این دانشگاه توانسته‌اند ۱۲ جایزه نوبل و ۱۴۰ بورسیه رودز را از آن خود کنند. 

از دیگر افتخارات دانشجویان این دانشگاه می‌توان به کشف اتم‌های قابل شکاف، اختراع پلکسی گلاس و همچنین نواحی حرکتی مغز اشاره کرد. 

۴– دانشگاه مک مستر McMaster University

دانشگاه مک مستر ۸۵‌امین دانشگاه معروف دنیا است که در اونتاریو واقع شده است و همواره یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است. حدود ۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه در رشته‌های پزشکی، مهندسی، کسب‌وکار، علوم انسانی و علوم اجتماعی مشغول تحصیل هستند. ۳ جایزه نوبل از دستاوردهای این دانشگاه است. 

۵- دانشگاه مونترال University of Montreal

یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی، دانشگاه مونترال است که از بهترین دانشگاه های کانادا نیز محسوب می‌شود. این دانشگاه در هر سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فاند در بخش تحقیقات داشته و دارای لابراتوارهای بسیار بزرگ مانند MILA (مرکز مهم تحقیقاتی درباره یادگیری هوشمند) است. از طرفی IRIC (موسسه تحقیقاتی درباره ایمنی‌شناسی و سرطان) یکی از مبتکرانه‌ترین موسسات این دانشگاه بوده و همچنین مرکز تحقیقات قانون عمومی یا CRDP که جامع‌ترین مرکز تحقیقاتی درباره قانون عمومی کانادا است در این دانشگاه واقع شده است. 

بیش از ۶۶ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و در حدود ۲۴۰۰ پروفسور و محقق در این دانشگاه مشغول تحصیل و تدریس هستند و تمامی این عوامل باعث شده است که این دانشگاه در رده ۱۱۱ جهان در سال ۲۰۲۳ قرار بگیرد. 

۶- دانشگاه آلبرتا University of Alberta

دانشگاه آلبرتا یکی از بهترین دانشگاه های کانادا است که هم تحصیل به زبان انگلیسی و هم تحصیل به زبان فرانسه دارد و رشته‌های متنوعی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. در کنار تمامی دوره‌های تحصیلی این دانشگاه دارای دانشکده کسب‌وکار است و رشته فسیل‌شناسی نیز توسط معروف‌ترین متخصصان دایناسورشناسی در این دانشگاه تدریس می‌شود. 

این دانشگاه یک جایزه نوبل و بیشترین تعداد بورسیه رودز را از آن خود کرده است. 

۷- دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

دانشگاه اتاوا ۱۳۷ امین دانشگاه برتر دنیا و یکی از بهترین دانشگاه های کانادا است که یک دانشگاه دو زبانه است. این دانشگاه دارای ۲۳ مرکز تحقیقاتی و انستیتو در سراسر محوطه‌های دانشگاه در رشته‌های مختلف است. از جمله مهم‌ترین رشته‌های این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • رشته فوتونیک photonics
  • قلب و عروق
  • مغز و روان 
  • سیاست عمومی
  • عدالت اجتماعی

۸- دانشگاه کلگری (University of Calgary)

دانشگاه کلگری یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کانادا است که در حدود ۳۰ هزار دانشجو داشته و رتبه جهانی آن بین ۲۰۱ تا ۲۵۰ است و تقریبا یک دهم دانشجویان این دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشگاه در دوحه قطر نیز یک پردیس داشته و دارای ۵۰ انستیتو و مرکز تحقیقاتی است. درآمد تحقیقاتی این مرکز تحقیقاتی در حدود ۳۲۵ میلیون دلار در سال است. 

۹- دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

دانشگاه واترلو در شهر لندن انتاریو یکی از بهترین دانشگاه های کانادا و مبتکر ترین آنها است که رشته‌هایی مانند کسب‌وکار در این دانشگاه تدریس می‌شوند. از دیگر رشته‌های این دانشگاه می‌توان به رشته‌های زیر اشاره کرد. 

  • سلامت و درمان health
  • مهندسی 
  • ریاضی Math
  • علوم 
  • هنر 
  • محیط زیست 

و…

این دانشگاه بزرگ‌ترین دوره کارورزی غیررایگان دنیا را ارائه می‌دهد که یک دوره دو ساله برای کسب تجربه و مهارت‌های مرتبط کاری برای دانشجویان است. 

۱۰- دانشگاه وسترن (Western University)

دانشگاه وسترن در میان بهترین دانشگاه های کانادا رتبه دهم را داشته و در میان دانشگاه‌های برتر جهان رتبه بین ۲۰۱ تا ۲۵۰ را دارد. دانشگاه وسترن دارای ۱۲ دانشکده و ۳ کالج دانشگاهی است و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دانشگاه را می‌توان امور تحقیقاتی آن عنوان کرد که هر سال بیش از ۲۴۰ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دارد. 

بهترین دانشگاه های کانادا
تحصیل در کانادا

بهترین دانشگاه های کانادا از نظر دریافت پذیرش تحصیلی 

یکی دیگر از مواردی که برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی مهم است،‌دریافت پذیرش تحصیلی است و دنبال دانشگاهی هستند که دریافت پذیرش تحصیلی در آنها آسان است. از جمله دانشگاه‌هایی که پذیرش تحصیلی آسانی دارند، می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد. 

  • دانشگاه لث بریج با ۸۱٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه لیک هد با ۸۰٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه تامسون ریورز با ۸۰٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه ویلفرد لوریه با ۷۸٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه رایرسون با ۷۶٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه یورک ویل با ۷۴٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی با ۷۰٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه براک با ۶۹٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه نیوبرانزویک با ۶۷٪ نرخ پذیرش
  • دانشگاه ساسکاچوان با ۶۷٪ نرخ پذیرش

بهترین دانشگاه های کانادا که رنکینگ بسیار خوبی دارند،‌ معمولا نرخ پذیرش زیر ۵۰ درصد دارند و به همین دلیل دریافت پذیرش تحصیلی از آنها سخت است. 

بیشتر بخوانید: پذیرش آسان از کدام دانشگاه های کانادا

بهترین دانشگاه های کانادا از نظر بورسیه تحصیلی 

یکی از مواردی که در اپلای تحصیلی متقاضیان زیادی دارد،‌ دریافت بورسیه تحصیلی است و معمولا همه دوست دارند با دریافت کمک هزینه، هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را در کانادا به حداقل برسانند، اما همه دانشگاه‌های کانادا بورسیه و فاند نمی‌دهد یا اینکه تعداد بورسیه‌ها محدود است. 

در جدول زیر می‌توانید بورسیه چند دانشگاه مطرح کانادا را مشاهده کنید. 

نام دانشگاه تعداد کل بورسیه‌ها و کمک هزینه‌ها حدود بودجه سالانه برای کمک هزینه‌ها 
دانشگاه تورنتو بالای ۳۵۰۰ کمک هزینه  ۲۰ میلیون دلار
دانشگاه بریتیش کلمبیا بالای ۲۰۰۰ کمک هزینه ۳۰ میلیون دلار
دانشگاه مانیتوبا بالای ۵۰۰ کمک هزینه ۱۶ میلیون دلار
دانشگاه آلبرتا بالای ۲۰۰ کمک هزینه ۴۰ میلیون دلار
دانشگاه مونترال بالای ۲۰۰۰ کمک هزینه ۳۵ میلیون دلار
دانشگاه مک مستربالای ۵۰۰ کمک هزینه ۲۰ میلیون دلار
دانشگاه کلگریبالای ۱۵۰۰ کمک هزینه ۳۰ میلیون دلار
دانشگاه واترلو بالای ۵۰۰ کمک هزینه ۲۰ میلیون دلار
دانشگاه دالهوزیبالای ۳۰۰ کمک هزینه ۱۵ میلیون دلار
دانشگاه مموریال بالای ۷۵۰ کمک هزینه۲۰ میلیون دلار

بهترین دانشگاه های کانادا برای هر رشته تحصیلی 

معمولا هر دانشگاهی در برخی از رشته‌ها تخصص بهتری نسبت به سایر رشته‌ها دارد و این نیز یکی از مواردی است که دانشجویان در انتخاب بهترین دانشگاه باید به آن توجه داشته باشند. از بهترین دانشگاه های کانادا در رشته‌های مختلف می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد. 

  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته کامپیوتر، دانشگاه تورنتو و بریتیش کلمبیا 
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته پزشکی، دانشگاه تورنتو و مک گیل 
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته هنر، دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار و آلبرتا 
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته مهندسی نفت، دانشگاه آلبرتا و کلگری
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته روانشناسی، دانشگاه بریتیش کلمبیا و تورنتو 
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته موسیقی، مدرسه موسیقی شولیچ و مدرسه موسیقی و هنرهای زیبای کبک 
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته مهندسی مکانیک، دانشگاه مک گیل و تورنتو 
  • بهترین دانشگاه های کانادا در رشته طراحی لباس، دانشگاه رایرسون و کالج جورج براون 

بهترین دانشگاه های کانادا از نظر هزینه تحصیل 

از دانشگاه‌های ارزان کانادا در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد. 

  • دانشگاه مونت الیسون 
  • دانشگاه سایمون فریزر
  • دانشگاه مموریال 
  • دانشگاه ساسکاچوان 
  • دانشگاه گوئلف
  • دانشگاه آمبروز 
  • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی 
  • دانشگاه ترینیتی وسترن 

از دانشگاه‌های ارزان کانادا در مقطع کارشناسی نیز می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد. 

  • دانشگاه ونکوور آیلند
  • دانشگاه براندون 
  • دانشگاه منونایت 
  • دانشگاه آتاباسکا
  • دانشگاه مموریال 
  • دانشگاه مک ایوان 
  • دانشگاه ویلفرد لوریه 
  • دانشگاه لورنشن
بهترین دانشگاه های کانادا
تحصیل در کانادا

جمع بندی

یکی از مواردی که در مهاجرت تحصیلی به کانادا بسیار اهمیت پیدا می‌کند، انتخاب از میان دانشگاه های کانادا است. همه دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های کانادا فکر می‌کنند، اما تعریف هر کسی ممکن است از بهترین دانشگاه با نفر دیگر متفاوت باشد. برخی از دانشگاه‌ها از نظر رنکینگ در دسته بهترین دانشگاه های کانادا و جهان قرار دارند. 

برخی دیگر از نظر هزینه یا رشته تحصیلی مورد نظر و… به هر حال دانشجویان بین‌المللی باید با توجه به معیارهای خود انتخاب بهتری داشته باشند. ما در این مقاله سعی کردیم تا بهترین دانشگاه های کانادا را معرفی کنیم. برای دریافت خدمات اپلای دانشگاه‌های کانادا می‌توانید این فرم را تکمیل کرده و از مشاوره و خدمات اپلای بهره ببرید.  

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×