اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

شرایط اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا 

یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آمریکا، رشته دندانپزشکی است. بسیاری از دندانپزشکان برای اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا به این کشور مهاجرت می‌کنند تا تحصیلات خود را تکمیل کنند، اما دریافت تخصص دندانپزشکی برای این افراد شرایط خاص خود را دارد و فرد باید با تمامی شرایط آشنایی کامل داشته باشد. 

اولین مطلبی که دندانپزشکان برای اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا باید بدانند این است که مدرک آنها باید معادل مدرک آمریکایی باشد، یعنی اینکه فرد باید در یک دوره در آمریکا شرکت کند تا بتواند مدرک خود را معادل‌سازی کند. بعد از معادل‌سازی مدرک نیز مراحل مختلفی را طی خواهد کرد تا بتوانند تخصص دندانپزشکی را دریافت کند. 

برای اینکه بیشتر با این مراحل آشنا شوید،‌ ادامه این مطلب را حتما بخوانید. 

معادل سازی مدرک برای اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا 

دندانپزشکانی که مدرک دانشگاهی خود را از یکی از دانشگاه‌های خارج از آمریکا دریافت کرده‌اند، برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی و حتی کار در کشور آمریکا باید مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند. 

در حالت کلی برای اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا برای دانشجویان، ۳ راه وجود دارد که عبارت‌اند از: 

۱- شرکت در دوره‌های DDS Program 

بهترین گزینه برای معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی و کار و تحصیل در آمریکا، شرکت در دوره‌های Advanced standing program است. این دوره‌ها، دوره‌هایی ۲ ساله هستند که البته به معنی اخذ تخصص دندانپزشکی نیستند، اما مدرک دندانپزشکی فرد را با مدرک دندانپزشکی آمریکا تطبیق داده و معادل آن می‌‌کنند. بدین ترتیب دانشجو می‌تواند در آمریکا برای اخذ تخصص اقدام کند یا اینکه مشغول به کار دندانپزشکی شود. 

۲- شرکت در دوره‌های Residency program

این دوره‌ها نیز می‌توانند دوره‌های تخصصی محسوب شوند. برای شرکت در این دوره‌ها، دانشجویان می‌توانند از طریق National Matching Service اقدام کند، اما در حال این پروسه پیچیده است و بهتر است که متقاضیان قبلا از طریق دوره های Advanced standing program اقدام کنند. 

در واقع این دوره‌ها که به آن دوره‌های پست دکترای دندانپزشکی نیز می‌گویند در کالج دندانپزشکی ارائه شده و این کالج دندانپزشکان باتجربه‌ای را که تصمیم دارند مطالعات فوق دکترا تخصصی داشته باشند، جذب می‌کند. 

برنامه‌های ارائه شده توسط این کالج شامل مطالعات گسترده در زمینه علوم پایه و جنبه‌های بالینی دندانپزشکی است. دانشجویان این دوره از فرصت‌های تحقیقاتی قابل توجهی بهره‌مند خواهند شد، البته هر برنامه در این کالج شرایط و ددلاین پذیرش متفاوتی دارد که داوطلبان باید در زمان تعیین شده برای آن اقدام کنند. 

۳- تحصیل در رشته دندانپزشکی از صفر

در صورتی که متقاضی نخواهد مدرک خود را معادل‌سازی کند، باید از نو برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا اقدام کند که پروسه زمان‌بری خواهد بود. 

تخصص دندانپزشکی در آمریکا
تحصیل در آمریکا

شرایط تحصیل در دوره‌های Advanced Standing Program 

دوره‌های ASPID (The Advanced Standing Program for International Dentists) دوره‌هایی تقریبا ۲۴ ماهه هستند و ۶۶ دانشگاه در آمریکا این دوره‌ها را ارائه می‌دهند که ۳۶ دانشگاه از این دانشگاه‌ها، دانشجویان بین‌المللی را نیز می‌پذیرند. 

ظرفیت پذیرش هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است و افرادی که بتوانند به موقع و درست اقدام کنند، ۲۰ درصد شانس پذیرش خواهند داشت، زیرا هر سال فقط ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر از دانشجویان بین‌المللی در این دوره‌ها پذیرش می‌شوند. 

از مهم‌ترین دانشگاه‌هایی که این دوره را ارائه می‌دهند، می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد. 

  • دانشگاه میشیگان 
  • دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس
  • دانشگاه بوستون 
  • دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • دانشگاه پنسیلوانیا 

بیشتر بخوانید: تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

تخصص‌های رشته دندانپزشکی در آمریکا 

انجمن آموزش دندانپزشکی در آمریکا، برای تخصص‌های زیر را برای رشته دندانپزشکی معرفی کرده است. 

  • هوشبری دندانپزشکی
  • بهداشت عمومی دندان 
  • ریشه درمانی یا اندودنتیکس
  • آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت 
  • رادیولوژی دهان، فک و صورت 
  • جراحی دهان، فک و صورت 
  • پزشکی دهان 
  • درد دهان و صورت 
  • ارتودنسی و ارتوپدی دندان مصنوعی 
  • دندانپزشکی کودکان 
  • لثه درمانی یا پریودنتیکس
  • پروتزهای دندانی 
تخصص دندانپزشکی در آمریکا
تحصیل در آمریکا

مراحل اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا 

افرادی که در کشوری مانند ایران مدرک دندانپزشکی عمومی خود را دریافت کرده‌اند، در صورتی که تصمیم دارند برای ادامه تحصیل و اخذ تخصص دندانپزشکی به آمریکا مهاجرت کنند، باید مراحلی را پشت سر بگذارند که این مراحل عبارت‌‌اند از: 

  • معادل‌سازی مدرک و قبولی در مرحله اول آزمون بورد ملی دندانپزشکی آمریکا 

داوطلبان باید با شرکت در دوره‌های آموزشی Advanced Standing Program مدرک دندانپزشکی خود را به مدرک آمریکایی معادل‌سازی کنند و بعد از پایان این دوره دو ساله مدرک DDS یا DMD دریافت کنند. 

  • شرکت در مرحله دوم آزمون بورد ملی دندانپزشکی آمریکا 

آزمون NBDE یا INDBE (Integrated National Board Examination) یک آزمون برای ارزیابی دانش تئوری و عملی دندانپزشکان در آمریکا است و دارای دو بخش نوشتاری و بالینی است. 

افرادی که مدرک دندانپزشکی خود را از کشوری غیر از آمریکا دریافت کرده‌اند، در ابتدا باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون مهارت‌های فرد را در ۳ حوزه مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. 

۱- تشخیص و طرح درمان 

۲- مدیریت بهداشت درمان 

۳- تخصص و حرفه 

در مرحله اول دندانپزشک باید در بخش نوشتاری آزمون شرکت کرده و به سوالاتی که موضوعاتی مانند آناتومی دندان، آسیب‌شناسی، داروشناسی و رادیولوژی دهان و دندان دارند، پاسخ دهد. 

بعد از دریافت مدرک DDS یا DMD دانشجو باید مرحله دوم این آزمون را که آزمون شبیه ساز بالینی است با موفقیت پشت سر بگذارد. این بخش آزمون به این صورت است که دانشجو باید بیماری را تشخیص داده و درمان مناسبی برای آن در نظر بگیرد. 

  • اپلای برای دریافت تخصص 

در این مرحله دانشجو باید تخصص مورد نظر خود را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شود. 

در نهایت در صورتی که فرد تخصص دندانپزشکی خود را در آمریکا دریافت کرد، می‌تواند برای کار در این کشور با توجه به ایالتی که در آن قرار دارد، در آزمون عملی بورد ملی شرکت کرده و مجوز طبابت دریافت کند. 

تخصص دندانپزشکی در آمریکا
تحصیل در آمریکا

جمع‌بندی

تحصیل در آمریکا یکی از آرزوهای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. بسیاری از افراد برای دریافت تخصص در رشته‌هایی مانند دندانپزشکی به آمریکا مهاجرت می‌کنند تا با بهترین سیستم آموزشی و استفاده از تکنولوژی و دانش روز دنیا مهارت‌های لازم را کسب کنند. 

دریافت تخصص دندانپزشکی آمریکا کار چندان ساده‌ای نیست و دندانپزشکانی که می‌خواهند در یکی از حوزه‌های تخصصی ادامه تحصیل دهند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند، ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مراحل اخذ تخصص دندانپزشکی در آمریکا آشنا کنیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید سایر مقالات مرتبط در این سایت را نیز بخوانید، همچنین برای دریافت مشاوره و خدمات اپلای این فرم را تکمیل کنید. 

بیشتر بخوانید: آزمون dat

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×