اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا 

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل در ایران و  خارج از ایران رشته پزشکی است و بسیاری از دانشجویان رویای تحصیلی در رشته پزشکی یا تحصیلی تخصص پزشکی در آمریکا را در سر دارند، زیرا بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا که در رشته پزشکی پیشرو هستند، در میان ۵۰۰ دانشگاه یا موسسه آموزشی برتر جهان قرار دارند. 

بهترین سیستم آموزشی، استفاده از دانش روز دنیا و بهره‌مندی از اساتید برجسته از مواردی است که باعث شده تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا همواره متقاضیان زیادی داشته باشد و رقابت برای اپلای همواره زیاد باشد. 

با این حال بسیاری از پزشکان نیز برای دریافت تخصص پزشکی در آمریکا، اقدام به اپلای می‌کنند که حتی اپلای برای این افراد نیز که مدرک پزشکی دارند، پروسه پیچیده‌ای است و این افراد نیز باید از سد رقبای بسیار زیادی بگذرند. 

برای اینکه بیشتر با تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا و مراحل اپلای آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا و اهمیت آن 

آمریکا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی است. چه افرادی که برای تحصیل پزشکی عمومی آمریکا را انتخاب می‌کنند و چه افرادی که برای تحصیل پزشکی تخصص قصد اپلای دارند، باید قبل از هر چیز بدانند که رقابت سختی پیش رو دارند و باید بتوانند از میان رقبای زیادی بگذرند. 

پزشکانی که در کشور خود پزشکی عمومی را گذرانده‌اند، برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا باید بتوانند مجوز پزشکی ایالات متحده آمریکا را کسب کنند تا بعد از این مرحله بتوانند وارد دانشگاه شده و در تخصص مورد نظر خود تحصیل کنند. 

مدت زمان تحصیل در این دوره بین ۳ تا ۷ سال است و البته شهریه تحصیل نیز مبلغ قابل توجهی است، اما افرادی که برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا اقدام می‌کنند، می‌توانند در مراکز درمانی آمریکا مشغول به کار شده و هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود را تامین کنند. 

از آنجایی که تحصیل پزشکی در آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد، سختی‌های مسیر و هزینه تحصیل چندان موضوع مهمی نیستن، زیرا بسیاری از دانشکده‌های پزشکی آمریکا از بهترین موسسات آموزش پزشکی در جهان هستند. 

از طرفی افرادی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند از امکانات و دانش به روز دنیا بهره‌مند شده و مدرک معتبری دریافت خواهند کرد که این مدرک در هر جای دنیا دارای ارزش و اعتبار بوده و فرصت‌های شغلی خوب و درآمد بالا در انتظار فرد خواهد بود. 

پردرآمدترین تخصص‌های پزشکی در آمریکا، تخصص‌های قلب و عروق، فک و صورت و همچنین بیهوشی هستند. 

تخصص پزشکی در آمریکا
چشم پزشکی در آمریکا

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی 

افرادی که برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا اقدام می‌کنند، در ابتدا باید در آزمونی به نام آزمون USMLE شرکت کنند. با پذیرش در این آزمون ۳ مرحله‌ای فرد می‌تواند مجوز پزشکی ایالات متحده آمریکا را کسب کند. 

از دیگر شرایط اپلای برای تخصص پزشکی در آمریکا می‌توان به نمره زبان بالا اشاره کرد. در صورتی که فرد بتواند در آزمون‌های USMLE پذیرفته شود، می‌تواند با شرکت در برنامه‌های بالینی و انتخاب یکی از تخصص‌های پزشکی برای تحصیل اقدام کند. 

معادل‌سازی مدرک برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا 

افرادی که مدرک پزشکی خود را از کشوری غیر از آمریکا دریافت کرده‌اند، برای کار در آمریکا و یا ادامه تحصیل در این کشور، باید مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند، یعنی اینکه فرد باید گواهینامه ECFMG دریافت کند. 

گواهینامه ECFMG یک استاندارد برای ارزیابی و سنجش مدارک فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی بین‌المللی (IMG) است. افرادی که این گواهینامه را دریافت کنند، اطلاعاتشان وارد سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده آمریکا U.S.health care system خواهد شد. 

برای دریافت این گواهینامه، فرد باید در آزمون ۳ مرحله‌ای مجوز پزشکی ایالات متحده با نام آزمون USMLE شرکت کند. بعد از موفقیت در این آزمون‌ها فرد می‌تواند برای دریافت تخصص پزشکی اقدام کند. 

انواع تخصص‌ها برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا 

انواع زیادی از تخصص‌های پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا ارائه می‌شوند که هر فرد با توجه به علایق، سوابق کاری، مدت زمان مورد نیاز برای تحصیل در تخصص، شهریه و هزینه‌های تحصیل و همچنین موقعیت شغلی و درآمد بعد از تحصیل می‌تواند تخصص مورد علاقه خود را انتخاب کند. این تخصص‌ها عبارت‌اند از: 

  • آلرژی و ایمونولوژی
  • بیهوشی
  • پوست 
  • رادیولوژی تشخیصی
  • طب اورژانسی
  • پزشکی خانواده 
  • داخلی 
  • ژنتیک پزشکی
  • عصب‌شناسی
  • پزشکی هسته‌ای 
  • زنان و زایمان 
  • چشم پزشکی 
  • پاتولوژی
  • اطفال 
  • طب فیزیکی و توانبخشی
  • طب پیشگیری 
  • روان‌پزشکی 
  • تشعشع انکولوژی
  • عمل جراحی 
  • اورولوژی
تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا
تخصص جراحی در آمریکا

مراحل اپلای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا 

متقاضیان تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا برای اپلای باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند که این مراحل عبارت‌اند از: 

  • ثبت‌نام در آزمون USMLE 

افرادی که متقاضی تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا هستند، باید مورد تایید کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان بین‌المللی ECFMG قرار بگیرند. برای این کار باید درخواست ERAS خود را در ECFMG ثبت کنند. 

  • کسب نمره قبولی در آزمون USMLE

آزمون USMLE یک آزمون ۳ مرحله‌ای برای صدور مجوز پزشکی در کشور آمریکا است که متقاضی باید هر ۳ مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد. این مراحل عبارت‌اند از: 

  • USMLE Step 1
  • USMLE Step 2 CK , USMLE Step CS
  • USMLE Step 3

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد آزمون usmle

  • شرکت در برنامه‌های بالینی 

متقاضیان تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا بعد از موفقیت در آزمون usmle باید در دوره‌هایی برای ارتقاء تجربه بالینی شرکت کنند که این دوره‌ها خصوصی ارائه می‌شوند. 

  • ثبت‌نام در AAMC

در آمریکا انجمن کالج‌های پزشکی با نام AAMC خدمات درخواست رزیدنتی الکترونیکی ERAS را اجرا و ثبت‌نام می‌کند. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پورتال MyERAS برای درخواست برنامه‌های رزیدنتی اقدام کنند. 

  • انتخاب تخصص پزشکی 

در این مرحله متقاضی باید تخصص مورد نظر خود را انتخاب کند که البته بهترین راه برای انتخاب تخصص، استفاده از لیست برنامه‌های اقامتی سفارشی IMGrep است. 

  • دریافت توکن ECFMG و ثبت‌نام با ERAS

در مرحله بعد دانشجو باید از طریق OASIS یا اپلیکیشن موبایل MyECFMG یک توکن دریافت کند. این رمز ۱۴ رقمی و مختص به خود دانشجو است که داشتن آن برای ثبت‌نام در ERAS الزامی است. 

  • نهایی کردن اسناد و ارسال آنها به ERAS

متقاضیان تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا باید مدارک و اسناد خود را آماده کرده و به ERAS ارسال کنند تا تخصص دستیار پزشکی را با توجه به شرایط خود پیدا کنند. 

  • مصاحبه دستیاری پزشکی 

بعد از ارسال مدارک و درخواست در ERSA، ممکن است که از فرد خواسته شود که برای یک یا چند برنامه رزیدنتی  در مصاحبه شرکت کند. شرکت در مصاحبه رزیدنتی پزشکی بسیار مهم است و در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل برای اپلای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا است. 

  • ثبت‌نام در NRMP

برنامه رقابت ملی رزیدنتی NRMP یک رقابت سالانه Residency Match است. افرادی که متقاضی گذراندن دوره رزیدنتی IMG هستند، می‌توانند با شرکت در این برنامه به برنامه‌های اقامتی و یا دریافت کمک هزینه دسترسی پیدا کنند. دانشجویان می‌توانند بعد از مصاحبه، برنامه‌های رزیدنتی را به ترتیب اولویت رتبه‌بندی کنند. 

برای ثبت‌نام در این برنامه، دانشجو باید وارد ERAS شده و پروفایل خود را با شناسه NRMP به روز رسانی کند تا بتواند در مسابقه ملی رزیدنتی شرکت کند. 

نکته: 

افرادی که موفق به شرکت در مسابقه رزیدنتی نشوند، می‌توانند با برنامه پیشنهادی و پذیرش تکمیلی بعد از رزیدنتی SOAP برای فرصت‌های باقی‌مانده مسابقه رزیدنتی شرکت کنند. 

تخصص پزشکی در آمریکا
پزشکی آمریکا

مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا 

افرادی که متقاضی اپلای برای دریافت تخصص پزشکی در آمریکا هستند، برای اپلای باید مدارک زیر را ارائه دهند. 

۱- مدارک شناسایی

۲- سوابق تحصیلی و ریزنمرات

۳- سوابق کاری 

۴- مدرک مربوط به موفقیت در آزمون USMLE 

۵- مدارک مربوط به محل اقامت 

۶- فرم درخواست ERAS

۷- رزومه تحصیلی 

۸- توصیه‌نامه 

۹- انگیزه‌نامه 

۱۰- شرکت در آزمون زبان OET و کسب حداقل نمره ۳۵۰ 

هزینه تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا 

برای تحصیل در تخصص پزشکی، دانشجو باید هزینه‌های مختلفی را ارائه دهد که از مهم‌ترین هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • اپلیکیشن فی 

هزینه اپلیکیشن فی هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است و با توجه به تعداد دانشگاه‌هایی که دانشجو اپلای می‌کند، بین ۷۰ تا ۸۰۰ دلار متغیر خواهد بود. 

  • هزینه شرکت در آزمون USMLE 

برای شرکت در هر مرحله از آزمون USMLE دانشجو باید هزینه شرکت در آزمون را پرداخت کند که این هزینه‌ها طبق جدول زیر خواهند بود. 

عنوان آزمون هزینه آزمون به دلار
USMLE Step 1بین ۶۴۵ تا ۶۶۰ دلار 
USMLE Step 2 CKبین ۶۴۵ تا ۶۶۰ دلار 
USMLE Step 3بین ۸۹۵ تا ۹۱۵ دلار
  • هزینه دوره بالینی 

دانشجویانی که آزمون usmle را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند، باید در دوره‌های بالینی به مدت ۱۲ هفته شرکت کنند که هر درس انتخابی در این دوره، ۳ هفته زمان خواهد برد. 

هزینه شرکت در دوره بالینی بیم ۱۲۰۰ تا ۳۶۰۰ دلار است. 

  • شهریه دانشگاه 

هزینه مهم دیگر که باید دانشجویان پرداخت کنند، شهریه دانشگاه است که برای هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است. شهریه برخی از دانشگاه‌ها را برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

نام دانشگاه شهریه به دلار آمریکا 
دانشگاه جانز هاپکینز۵۹۷۰۰ دلار در هر سال 
دانشگاه کرنل ۳۲۲۵۰ دلار در هر سال 
دانشگاه هاروارد ۶۷۶۱۰ دلار در هر سال 
دانشگاه استنفورد متوسط شهریه ۳ ماهه برای… دانشکده پزشکی ۲۱۲۴۹ دلار تحقیقات دانشکده پزشکی ۳۵۳۱ دلار فارغ‌التحصیلی ۱۵۰ دلار 
دانشگاه کلمبیا ۱۳۱۲۸ دلار برای هر ترم 
دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس ۱۲۲۴۵ دلار برای هر ترم 

نکته: 

پزشکان می‌توانند همزمان با تحصیل در یک مرکز درمانی در آمریکا مشغول شده و بین ۶ تا ۶۵ هزار دلار در هر سال درآمد داشته باشند. 

تخصص پزشکی در آمریکا
تخصص جراحی

طول دوره هر تخصص از تخصص‌های  پزشکی در آمریکا 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا، دانشجو باید بین ۳ تا ۷ سال برای گذراندن دوره وقت بگذارد. طول دوره هر تخصص را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

نام تخصصمدت زمان دوره 
بیهوشی۳ سال + PGY-1 انتقالی / مقدماتی
پوست۳ سال + PGY-1 انتقالی / مقدماتی 
اورژانس ۳ الی ۴ سال 
تمرین خانوادگی ۳ سال 
جراحی عمومی ۵ سال 
داخلی ۳ سال 
جراحی مغز و اعصاب ۳ سال + PGY-1 انتقالی / مقدماتی 
زنان و زایمان ۴ سال 
چشم پزشکی ۳ سال + PGY-1 انتقالی / مقدماتی 
جراحی ارتوپدی ۵ سال 
گوش و حلق و بینی ۵ سال 
پاتولوژی۴ سال 
اطفال ۳ سال 
طب فیزیکی۳ الی ۴ سال 
جراحی پلاستیک ۶ سال 
روانپزشکی ۴ سال 
رادیولوژی انکولوژی ۴ سال + PGY-1 انتقالی / مقدماتی 
رادیولوژی تشخیصی۴ سال + PGY-1 انتقالی / مقدماتی 
اورولوژی ۵ سال 

متوسط درآمد پزشکان در آمریکا 

پزشکی یکی از مشاغل پردرآمد در دنیاست. متوسط حقوق هر کدام از تخصص‌های پزشکی در آمریکا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

تخصص پزشکی متوسط حقوق سالانه متوسط دستمزد ساعتی
قلب و عروق ۳۵۳۹۷۰ دلار ۱۷۰.۱۷ دلار 
بیهوشی۳۳۱۱۹۰ دلار۱۵۹.۲۲ دلار
جراحی فک و صورت ۳۱۱۴۶۰ دلار ۱۴۹.۷۴ دلار 
متخصص اورژانس ۳۱۰۶۴۰ دلار۱۴۹.۳۵ دلار
متخصص پوست ۳۰۲۷۴۰ دلار ۱۴۵.۵۵ دلار 
رادیولوژیست۳۰۱۷۲۰ دلار ۱۴۵.۰۶ دلار
جراحی ۲۹۷۸۰۰ دلار ۱۴۳.۱۷ دلار 
زنان و زایمان ۲۹۶۲۱۰ دلار ۱۴۲.۴۱ دلار
جراحان اطفال ۲۹۰۳۱۰ دلار ۱۳۹.۵۷ دلار 
تخصص پزشکی در آمریکا
جراحی در آمریکا

جمع‌بندی 

یکی از بهترین رشته‌ها برای اپلای به دانشگاه‌های آمریکا رشته پزشکی است. بسیاری از پزشکان برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا اپلای می‌کنند تا بتوانند علاوه بر ارتقاء دانش، مهارت و دریافت تخصص به درآمد خوبی نیز دست یابند. 

تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا دارای مراحل مختلفی است و دانشجو باید قبل از هر چیز مدرک تحصیلی خود را معادل سازی کرده و مجوز پزشکی آمریکا را دریافت کند. برای این کار باید در آزمون USMLE شرکت کرده و در هر ۳ مرحله این آزمون موفقیت لازم را کسب کند. 

در این مقاله سعی شد تا مراحل اپلای برای دریافت تخصص در آمریکا بررسی شود. اگر شما یکی از افرادی هستید که به تحصیل رشته پزشکی در آمریکا فکر می‌کنید برای دریافت مشاوره این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با ارائه مشاوره‌های تخصص و کاربردی شما را با روند کار آشنا کنند. 

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل تخصص دندانپزشکی در آمریکا

سوالات متداول 

۱– آیا افرادی که در امریکا پزشکی عمومی را گذرانده‌اند، نیاز به معادل‌سازی مدرک دارند؟

خیر، اما این افراد نیز باید در آزمون usmle شرکت کنند تا بتوانند مجوز پزشکی آمریکا را کسب کنند. 

۲- مدت زمان تحصیل پزشکی از ابتدا تا دریافت تخصص در آمریکا چقدر است؟

افرادی که از بعد از دیپلم در آمریکا به تحصیل در رشته پزشکی مشغول می‌شوند تا پایان تخصص ۱۱ الی ۱۶ سال باید صرف تحصیل کنند. 

۳- آیا برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا بورسیه‌هایی وجود دارد؟

با وجود اینکه تحصیل در این دوره بسیار رقابتی است و دانشجویان بین‌المللی به سختی می‌توانند پذیرش تحصیلی بگیرند، دریافت بورسیه نیز بسیار سخت است،‌ اما غیرممکن نیست. 

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×