اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد در آمریکا 

یکی از بهترین برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان کوشا، امکان تحصیل دکترای مستقیم یا دکترا بدون کارشناسی ارشد است، یعنی اینکه یک دانشجو بعد از پایان تحصیلات خود در مقطع کارشناسی می‌تواند وارد مقطع دکترا شود. 

تحصیل دکترای مستقیم همواره طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی تحصیل در آمریکا را به این علت انتخاب می‌کنند که بتوانند بدون تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وارد مقطع دکترا شوند. البته تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد در هر دانشگاه و هر رشته‌ای امکان‌پذیر نیست و برخی از دانشگاه‌های آمریکا برای برخی از رشته‌ها و با شرایط خاص اقدام به جذب دانشجو برای تحصیل در مقطع دکترای مستقیم می‌کنند. 

در ادامه بیشتر با این دانشگاه‌ها و رشته‌ها آشنا خواهید شد، بنابراین تا پایان این مقاله همراه ما باشید. 

تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد و ویژگی‌های آن

در حال حاضر برخی از دانشگاه‌های آمریکا برنامه‌ای را ارائه می‌دهند که طبق این برنامه دانشجویان می‌توانند بعد از پایان دوره کارشناسی وارد مقطع دکترا شوند. از ویژگی‌های این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- صرفه‌جویی در وقت و هزینه 

تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده و علاوه بر اینکه طول دوره تحصیل کاهش می‌یابد، هزینه‌های کلی تحصیل نیز کمتر خواهد شد. 

۲- تمرکز در پژوهش 

مورد بعدی که باعث محبوبیت تحصیل دکترای مستقیم شود، تمرکز این برنامه بر روی پژوهش است و دانشجویان می‌توانند در زمینه تحصیلی خود پژوهش‌های عمیقی داشته باشند. 

۳- ضوابط سخت‌گیرانه

پذیرش دانشجو در این برنامه تحصیلی بسیار سخت‌گیرانه است و تنها دانشجویانی می‌توانند در این رقابت نفس‌گیر موفق شوند که عملکرد تحصیلی و تجربه تحقیقاتی بسیار خوبی را در مقطع کارشناسی داشته باشند. 

۳- تغییر در برنامه با توجه به رشته 

برنامه‌های دکترای مستقیم در هر دانشگاه و هر رشته می‌تواند با دانشگاه و رشته دیگر متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: اپلای دکترای مستقیم آمریکا و مزایا و معایب آن

دکترا بدون کارشناسی ارشد
دکترای مستقیم

اهمیت تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد 

از آنجایی که حوزه آموزشی با توجه به نیازهای جامعه و پیشرفت علمی پویا و پیوسته همواره در حال تغییر و تحول است، هر چقدر که نیازها و چالش‌ها در جهان بیشتر می‌شود، نیاز بیشتری به تحقیقات عمیق و تخصصی احساس می‌شود و بهتر است در مواردی به جای صرف زمان برای مطالعه، وقت بیشتری بر روی تحقیق و پژوهش گذاشته شود. 

البته این برنامه فقط برای برخی از رشته‌ها مناسب است، در برخی از رشته‌ها مانند تاریخ و فلسفه بهتر است که دانشجو زمان بیشتری برای مطالعه بگذارد، اما در برخی از رشته‌ها مانند کامپیوتر، دانشجو می‌تواند بدون گذراندن وقت در دوره کارشناسی ارشد وارد دوره دکترا شود. 

شرایط پذیرش دکترا بدون کارشناسی ارشد

افرادی که قصد دارند بعد از مقطع کارشناسی وارد مقطع دکترا در یکی از دانشگاه‌های آمریکا شوند، باید با شرایط پذیرش آشنا باشند که این شرایط عبارت‌اند از: 

  • داشتن عملکرد علمی قوی 

دانشجو باید سوابق تحصیلی بسیار خوبی داشته باشد و این تنها به معنی داشتن نمرات خوب نیست، بلکه حضور فعال در سمینارها، کارگاه‌ها و رویدادهای دانشگاهی نیز تاثیر زیادی در پذیرش دکترای مستقیم آمریکا دارد. 

  • داشتن تجربه پژوهشی

یکی دیگر از شرایط تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد، تجربه تحقیقاتی قابل اثبات دانشجو در مقطع کارشناسی است. داوطلبان باید کارهای تحقیقاتی مهمی انجام داده باشند یا در آنها شرکت کرده باشند و مستندات قابل قبولی برای این فعالیت‌ها ارائه دهند. 

  • داشتن توصیه‌نامه 

مورد مهم بعدی برای پذیرش دکترا بدون کارشناسی ارشد در آمریکا داشتن چندین توصیه‌نامه از اساتید برجسته و سرپرستان تحقیقاتی قبلی است که می‌تواند شانس پذیرش در این برنامه را تقویت کند. 

  • وجود برنامه دکترای مستقیم در رشته و دانشگاه مورد نظر

مورد مهم بعدی این است که این برنامه در هر دانشگاه و هر رشته‌ای وجود ندارد و فقط برخی از دانشگاه‌ها برخی از رشته‌ها را برای دکترای مستقیم پوشش می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: پست داک کانادا و اهمیت آن

دانشگاه‌های پیشرو در ارائه برنامه دکترا بدون کارشناسی ارشد آمریکا 

با وجود اینکه دانشگاه‌های متعددی برنامه دکترا بدون کارشناسی ارشد آمریکا را ارائه می‌دهند، اما برخی از دانشگاه‌ها در این برنامه پیشرو هستند. این دانشگاه‌های عبارت‌اند از: 

  • موسسه فناوری ماساچوست MIT

دانشگاه MIT از دانشگاه‌هایی است که امکان تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد را به دانشجویان می‌دهد، اما در رشته‌های زیر:

۱- زیست‌شناسی 

برای تحصیل دکترای مستقیم زیست‌شناسی در دانشگاه MIT دانشجو باید در دروس زیست‌شناسی و علوم پایه بسیار قوی بوده و تجربه تحقیقاتی در این زمینه داشته باشد. 

۲- مهندسی برق و علوم کامپیوتر

افرادی که رزومه تحصیلی خوبی در مقطع کارشناسی داشته و مهارت‌های قابل اثباتی در پروژه‌های کدنویسی یا طراحی دارند، می‌توانند در این برنامه تحصیلی شرکت کنند. 

  • دانشگاه استنفورد 

استنفورد یکی از دانشگاه‌های تاپ آمریکا است و برنامه دکترای مستقیم در این دانشگاه نیز در رشته‌های زیر ارائه می‌شود. 

۱- شیمی 

دانشجویانی که سوابق تحصیلی درخشانی دارند و همچنین علاوه بر تجربیات آزمایشگاهی دارای مقالات تحقیقاتی چاپ شده هستند، می‌توانند برای این برنامه اپلای کنند. 

۲- فیزیک

دانشجویانی که پایه قوی در علم فیزیک داشته و تحقیقات اثبات شده‌ای دارند، می‌توانند برای تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد اقدام کنند. 

دکترا بدون کارشناسی ارشد
تحصیل در آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی 

دانشگاه برکلی از دانشگاه‌هایی است که رشته‌های بسیار متنوعی را برای ارائه به دانشجویان دارد و در برخی از رشته‌ها امکان تحصیل دکترای مستقیم وجود دارد که عبارت‌اند از: 

۱- زیست‌شناسی مولکولی و سلولی

افرادی که دانش زیست‌شناسی بسیار عمیقی داشته و دارای مقالات یا پژوهش‌های تحقیقاتی هستند، شانس بالایی در تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد در این رشته دارند. 

۲- علوم، سیاست و مدیریت زیست محیطی 

افرادی که در مورد مسائل مربوط به زیست محیطی دیدگاه بسیار گسترده‌ای داشته و دارای تجربیات پژوهشی تاثیرگذار و کارهای میدانی هستند، شانس بالایی برای تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد در این رشته دارند. 

  • دانشگاه پرینستون 

از دیگر دانشگاه‌های تاپ آمریکا برای تحصیل دکترا بدون کارشناسی ارشد می‌توان به دانشگاه پرینستون اشاره کرد و رشته‌های این دانشگاه برای این برنامه درسی عبارت‌اند از: 

۱- ریاضیات 

افرادی که درک عمیقی از ریاضیات پیشرفته داشته باشند و همچنین علاوه بر عملکرد تحصیلی بسیار خوب در سمینارها، کارگاه‌ها و یا المپیادها شرکت کرده باشند،‌ واجد شرایط اپلای برای این برنامه تحصیلی در این دانشگاه هستند. 

۲- علوم اعصاب 

افرادی که به کاوش درباره مغز و اعصاب علاقه‌مند هستند و تجربه آزمایشگاهی با تکنیک‌های پیشرفته مانند fMRI یا الکتروفیزیولوژی را دارند، شانس بالایی برای پذیرش در این رشته در برنامه دکترای مستقیم را خواهند داشت. 

  • موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech

این دانشگاه به دلیل برنامه‌های تحقیقاتی که دارد بسیار معروف است و برخی از برنامه‌هایی که برای دکترای مستقیم ارائه می‌دهد، عبارت‌اند از: 

۱- هوانوردی 

افرادی که در یکی از رشته‌های مهندسی، فیزیک یا ریاضیات کاربردی تحصیل کرده و رزومه تحصیلی بسیار خوبی دارند، می‌توانند برای تحصیل دکترای مستقیم هوانوردی اپلای کنند. 

۲- بیوشیمی و بیوفیزیک مولکولی

افرادی که در دروس شیمی و زیست‌شناسی عملکرد بسیار خوبی داشته و تجربه آزمایشگاهی بسیار خوبی دارند، می‌توانند برای تحصیل در این برنامه درسی اقدام کنند. 

دکترا بدون کارشناسی ارشد
دکترای مستقیم

جمع‌بندی 

یکی از بهترین برنامه‌های تحصیلی در آمریکا، تحصیل در برنامه دکترای مستقیم یا همان دکترا بدون کارشناسی ارشد در امریکا است که در برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی ارائه می‌شود. افرادی که در برنامه دکترای مستقیم تحصیل می‌کنند، علاوه بر اینکه در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند وارد یک دوره پژوهش محور شده بیشتر و عمیق‌تر با مباحث درسی خود آشنا می‌شوند. 

البته رقابت برای پذیرش در این دوره بسیار سخت و نفس گیر است و افرادی می‌توانند وارد این برنامه درسی شوند که واقعا رزومه تحصیلی بسیار قوی و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی اثبات شده‌ای داشته باشند. 

برای اینکه بیشتر با برنامه‌های تحصیلی آمریکا و شرایط تحصیل در هر برنامه آشنا شوید، سایر مطالب این سایت را نیز بخوانید، همچنین با تکمیل این فرم می‌توانید از خدمات مشاوره و اپلای موسسه uspvs برخوردار شوید. 

منبع:

ambitio

سوالات متداول 

۱- آیا تحصیل دکترای مستقیم در تمامی رشته‌ها امکان‌پذیر است؟

خیر، این برنامه بیشتر برای رشته‌هایی در دسترس است که نیاز به تحقیقات و پژوهش دارند. 

۲- آیا تحصیل در برنامه دکترا بدون کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی نیز وجود دارد؟

بله، در صورتی که دانشجو واجد شرایط باشد محدودیتی برای پذیرش نخواهد داشت. 

۳- آیا تنها دانشگاه‌های تاپ آمریکا این برنامه را ارائه می‌دهند؟

خیر، دانشگاه‌های زیادی این برنامه را ارائه می‌دهند که در هر دانشگاه رشته یا رشته‌های خاصی ارائه می‌شود. 

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×