اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

پست داک چیست و شرایط اپلای پست داک کانادا به چه صورت است؟

یکی از مقاطع تحصیلی که امروزه افراد زیادی متقاضی تحصیل در این مقطع در ایران یا خارج از آن هستند، مقطع پست دکترا (پست داک) یا همان فوق دکترا است. بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در این مقطع تحصیلی به دانشگاه‌های کشورهایی مانند آمریکا یا کانادا اپلای می‌کنند تا این دوره را در یکی از بهترین مراکز آموزشی دنیا بگذرانند. 

این در حالی است که پست داک اصلا یک دوره آموزشی نیست و دوره‌ای در راستای تقویت مهارت‌های تحقیق و پژوهشی دانشجو است و افرادی که در این مقطع اپلای می‌کنند به مدت حداقل ۵ سال در یک موقعیت تعیین شده در زیر نظر یک استاد مشغول به کار می‌شوند. 

یکی از علت‌هایی که باعث شده است تا اپلای برای مقطع پست داک متقاضیان زیادی داشته باشد، این است که دانشجو در این مقطع می‌تواند گواهی رسمی دریافت کرده و البته در طول مدت تحقیق، درآمد داشته باشد. 

برای آشنایی بیشتر با اپلای در مقطع پست دکترا و شرایط آن، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

پست داک چیست؟

پسا دکتری، پست دکتری یا فوق دکتری (Postdoctoral research) که به صورت غیر رسمی به آن پست داک Postdoc نیز گفته می‌شود، دوره‌ای تحقیقاتی است که محققان بعد از اتمام تحصیلات در مقطع دکترا می‌توانند در این دوره شرکت کنند. در این دوره فرد باید به مدت ۵ سال به عنوان پژوهشگر در یک دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی مشغول به کار شود. البته گذراندن این دوره منجر به دریافت مدرکی به نام پست دکترا نخواهد شد. 

هدف از این دوره، تعمق بیشتر در تخصص و علم و همچنین کسب مهارت‌های تحقیقاتی مورد نیاز در موضوعاتی خاص است. معمولا دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی با برگزاری این دوره سعی در خلق تولید و چاپ محتواهای علمی ارزشمند دارند. 

معمولا محققین در این دوره با بورسیه تحصیلی حمایت مالی می شوند تا بتوانند با خیال راحت و به صورت مستقل بر روی یک موضوع جداگانه کار کنند. 

پست داک
پست دکترا

تحصیل در دوره پست داک کانادا 

یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی، کشور کانادا است که از سیستم آموزشی بسیار خوبی بهره می‌برد. بسیاری از دانشجویان که در دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند، تمایل دارند تا بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در یکی از دانشگاه‌های دنیا به عنوان عضو هیات علمی مشغول به کار شوند. 

معمولا برای اینکه فردی عضو هیات علمی یک دانشگاه شود، اعتبار دانشگاه محل تحصیل و همچنین آخرین دوره تحصیلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بنابراین همه دوست دارند تحصیلات خود را تا مقطع پست داک در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند دانشگاه‌های کانادا ادامه دهند. 

از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مقطع پست داک در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مقطع پست داک کانادا می‌توان به هزینه پایین تحصیل در این دوره اشاره کرد. علاوه بر این، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی مختلف برای دانشجو وجود دارد که در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا و در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود. 
  • افرادی که برای تحصیل در دوره پست دکترای کانادا از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات تحقیقاتی پذیرش می‌گیرند، در زمان دریافت ویزای کانادا راحت‌تر می‌توانند برای خانواده (همسر و فرزند) خود ویزای همراه بگیرند. 
  • دانشجویی که در دوره پست داک مشغول به تحصیل است، می‌تواند در یکی از دانشگاه‌های کانادا به‌عنوان استادیار مشغول به تدریس شده و در حدود ۵۰۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشد. 
  • فارغ‌التحصیلان این دوره در کانادا می‌توانند وارد بازار کار کانادا شده و برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنند. 

بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره اپلای به دانشگاه های کانادا

انواع دوره پست داک در کانادا 

دوره‌های پست دکترا در کانادا متنوع هستند. برخی از این دوره‌ها که به آنها center-specific نیز گفته می‌شود، دوره‌هایی خاص هستند و توسط برخی از دانشگاه‌ها و موسسات ارائه می‌شوند. برخی دیگر از این دوره‌ها در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وجود دارند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به دوره آموزش ماری کوری یا مکس وبر اشاره کرد. 

چگونگی دریافت پذیرش تحصیلی در دوره پست داک کانادا 

متقاضیان دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع پست دکترای کانادا برای اینکه بتوانند پذیرش بگیرند، باید مراحلی را بگذرانند که این مراحل عبارت‌اند از: 

  • انتخاب یک استاد در دانشگاه مورد نظر در کانادا 

متقاضی باید در دانشگاه مورد نظر یک استاد را برای همکاری انتخاب کند، البته قبلا باید تمامی اولویت‌های پژوهشی استاد را مطالعه کرده و مطمئن شود که می‌تواند در راستای اهداف تحقیقاتی استاد، مشغول به تحقیق و پژوهش شود. 

  • برقراری ارتباط با استاد 

بعد از انتخاب استاد، دانشجو باید از طریق ایمیل با او در ارتباط باشد یا به صورت حضوری با استاد گفتگو کرده و نظر او را برای پذیرش اپلای جلب کند. 

(پذیرش در مقطع پست داک کانادا به دلیل استاد محور بودن این مقطع تحصیلی از طریق ارتباط با استاد انجام می‌شود.)

پست داک
همکاری با استاد در پست دکترا

مدارک لازم برای گذراندن پست داک کانادا 

برای اینکه فردی بتواند در این مقطع تحصیلی مشغول به تحصیل شود، باید مدارک زیر را داشته باشد. 

  • مدرک دکتری و مدارک تحصیلی مقاطع قبلی 
  • مدرک زبان معتبر با نمره تعیین شده دانشگاه 
  • ویزای کانادا 

نکات مهم درباره پست داک کانادا 

افرادی که متقاضی اپلای در مقطع پست داک کانادا هستند، باید به نکات زیر توجه داشته باشند. 

۱- بهترین زمان برای اپلای در این مقطع، یک سال قبل از پایان دوره دکترا است. 

۲- برای تحصیل در این مقطع لازم است که فرد ویزای کاری کانادا را دریافت کند، زیرا افرادی که در این دوره مشغول به تحصیل می‌شوند، دانشجو محسوب نمی‌شوند و حضور در این دوره بیشتر کاری است تا تحصیلی. حتی افرادی که فول فاند دریافت نمی‌کنند نیز باید ویزای کاری کانادا را بگیرند. 

دوره‌های پست داک کانادا برای محققان ایرانی 

محققان و پژوهشگران ایرانی که قصد اپلای در مقطع پست داک کانادا را دارند، می‌توانند در یکی از برنامه‌های زیر مشغول به پژوهش شوند. 

۱- برنامه Banting Postdoctoral Fellowships (ارائه شده از طرف Government of Canada)

۲- برنامه CIFAR Global Scholars (ارائه شده از طرف Canadian Institute for Advanced Research)

۳- برنامه CIHR Fellowship (ارائه شده از طرف Canadian Institutes of Health Research)

۴- برنامه Mitacs Elevate (ارائه شده از طرف Mitacs)

بیشتر بخوانید: تفاوت تحصیل در آمریکا و کانادا

پست داک
پسا دکترا

آینده شغلی برای فارغ‌التحصیلان پست داک کانادا 

افرادی که در مقطع پست دکترای کانادا فارغ التحصیل می شوند، می‌توانند بعد از پایان دوره تحصیلی خود به‌عنوان هیات علمی در یکی از دانشگاه‌های دنیا مشغول به کار شوند. گرچه امکان فعالیت به‌عنوان یک پژوهشگر در موسسات و شرکت‌ها نیز وجود دارد. 

در هر حال در سایت‌های زیر موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این مقطع به طور دقیق توضیح داده شده است. 

اطلاعات مفید برای تحصیل در مقطع پست داک کانادا 

در صورتی که تمایل دارید تا بیشتر درباره تحصیل در مقطع پست دکترای کانادا بدانید، می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید. 

پست داک
تحصیل در مقطع پست داک

جمع‌بندی 

کانادا یکی از بهترین انتخاب‌های ادامه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی است و اپلای در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا همواره متقاضیان زیادی دارد. یکی از این مقاطع تحصیلی،‌ پست داک است که در واقع یک دوره تحصیلی نیست، بلکه یک دوره پژوهشی و تحقیقاتی است و با فاند و بورسیه همراه است. 

افرادی که مقطع دکترای خود را به پایان رسانده‌اند، می‌توانند با گذراندن دوره پست دکترای کانادا موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی داشته باشند و با تولید محتواهای ارزشمند در زمینه‌های تحقیقاتی خود، گام‌های موثری در زمینه‌های علمی بردارند. 

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به تحصیل در مقطع پست داک یا هر مقطع دیگری در کانادا فکر می‌کنید، با تکمیل این فرم از کارشناسان ما در موسسه uspvs مشاوره دریافت کنید. 

منابع:

ویکی پدیا

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×