اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

صفر تا صد آزمون ACT و اهمیت آن در اپلای 

برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، دانشجو باید در آزمون‌های ورودی این دانشگاه‌ها شرکت کرده و با کسب حدنصاب نمره تعیین شده وارد دانشگاه شود. یکی از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آمریکا، آزمون ACT است که از معتبرترین آزمون‌های ورودی آمریکا است. 

این آزمون در مقایسه با آزمون SAT اعتبار بیشتری دارد و هدف از آن سنجش قدرت و عیار علمی دانشجویانی است که قصد دارند در مقطع کارشناسی وارد یکی از دانشگاه‌های آمریکا شوند. در ادامه بیشتر درباره آزمون ACT و ساختار آن صحبت خواهیم کرد. 

آشنایی با آزمون ACT و مزایای آن 

یکی از معتبرترین آزمون‌های ورودی آمریکا، آزمون ACT است که توسط موسسه غیرانتفاعی American College Testing برگزار می‌شود و هدف از این آزمون، سنجش توانایی و دانش علمی افرادی است که قصد دارند از مقطع دبیرستان وارد مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های آمریکا شوند. 

اکثر افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند، بومی آمریکا هستند و  تقریبا در هر آزمون حدود دو میلیون نفر شرکت می‌کنند. البته برای پذیرش این افراد علاوه بر آزمون act، مدارک دیگری نیز مورد نیاز است و تنها نمره act برای اپلای تحصیلی کافی نیست. 

شرکت در این آزمون می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر فردی در دوران دبیرستان نتواند نمره خوبی کسب کند، در صورتی که در این آزمون شرکت کرده و نمره بالایی کسب کند، می‌تواند معدل پایین دبیرستان خود را جبران کند. 

از دیگر مزایای شرکت در این آزمون و کسب نمره بالا می‌توان به بالا بردن شانس دریافت بورسیه اشاره کرد. در صورتی که دانشجو با نمره act بالایی وارد دانشگاه شود، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهد داشت. 

کسب نمره بالا در این آزمون باعث می‌شود که دانشجو یک رزومه قوی تحصیلی داشته باشد و از طرفی بتواند در همان دوران دانشجویی در شرکت‌ها و موسسات مشغول کار شود. 

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد آزمون sat

زمان ثبت‌نام آزمون ACT

زمان ثبت‌نام این آزمون در سایت act.org از ۵ ماه قبل از زمان برگزاری آزمون انجام می‌شود و معمولا بازه مشخصی دارد، گرچه تا دو هفته بعد از اتمام زمان ثبت‌نام، به داوطلبان فرصت ثبت‌نام با تاخیر داده می‌شود که البته مشمول هزینه اضافه خواهد بود. 

زمان برگزاری آزمون ACT

این آزمون در هر سال ۷ بار (ماه‌های فوریه، آوریل، ژوئن، جون، جولای، سپتامبر، اکتبر و دسامبر) برگزار می‌شود. داوطلبان شرکت در این آزمون برای اینکه بتوانند بهترین زمان را برای شرکت در آزمون انتخاب کنند، باید سایت آزمون را دنبال کنند. 

مکان برگزاری آزمون ACT

مکان برگزاری آزمون اکثرا در داخل کشور آمریکا و در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور است. البته در برخی از کشورها نیز در برخی از ماه‌ها ممکن است که این آزمون برگزار شود، یعنی اینکه شاید برخی از کشورها در همه تاریخ‌ها مرکز برگزاری آزمون نداشته باشند و یا اینکه ظرفیت محدودی داشته باشند. 

داوطلبانی که در کشور دیگری جز آمریکا قصد شرکت در این آزمون را دارند، باید ماه‌ها صبر کنند تا آزمون در کشور مورد نظرشان برگزار شود. البته در ماه جولای در خود آمریکا در ایالت کالیفرنیا و مراکز بین‌المللی این آزمون برگزار نمی‌شود. 

آزمون act
ورود به دانشگاه های آمریکا

چه کسانی می‌توانند در آزمون act شرکت کنند؟

افرادی واجد شرایط شرکت در این آزمون هستند که دارای شرایط زیر باشند. 

  • کسانی که بالای ۱۳ سال دارند. 
  • افرادی که کمتر از ۱۲ بار در این آزمون مردود شده‌اند. 
  • دانشجویان بین‌المللی که قصد ورود به یکی از دانشگاه‌های آمریکا را در مقطع کارشناسی دارند. 
  • داوطلبانی که قصد ورود به یکی از کالج‌های آمریکا را دارند و شرط ورود به این کالج نمره act است. 

ساختار آزمون ACT به چه صورت است؟

آزمون ACT از ۵ بخش تشکیل شده است که ۴ بخش آن اجباری و ۱ بخش آن اختیاری است و نمره هر بخش بین ۱ تا ۳۶ است. تعداد سوالات کل این آزمون ۲۱۵ سوال است و بخش اختیاری نیز شامل یک سوال نوشتاری است. مدت زمان این آزمون نیز ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه است که البته به غیر از این مدت زمان، زمان‌های استراحت نیز در نظر گرفته شده است. 

موضوعات این بخش‌ها عبارت‌اند از: 

  • زبان انگلیسی (English)

بخش زبان انگلیسی برای ارزیابی دو مهارت نحوه استفاده و درک قوانین گرامری و همچنین مهارت‌های درک مطلب است. این بخش شامل ۵ متن است که ۷۵ سوال چند گزینه‌ای دارد و مدت زمان پاسخ‌دهی به این سوالات در مجموع ۴۵ دقیقه است. 

  • ریاضیات (Mathematics)

بخش ریاضیات شامل چندین بخش دیگر است و داوطلب ۶۰ دقیقه فرصت دارد که به این سوالات پاسخ دهد. بخش‌های ریاضی عبارت‌اند از: 

۱– جبر مقدماتی 

سوالات جبر مقدماتی ۲۰ الی ۲۵ درصد از سوالات ریاضی را تشکیل داده و به صورت مسائل عددی، ضرب، فاکتوریل، درصدها، رادیکال، نسبت‌ها، میانگین/میانه/مد، احتمال، مقادیر محض، سریها، آمارهای توصیفی ساده و… است. 

۲– جبر ابتدایی

۱۵ الی ۲۰ درصد از سوالات ریاضی آزمون act را سوالات جبر ابتدایی تشکیل می‌دهد که شامل سوالاتی مثل جایگزینی، ساده‌سازی، حل معادلات خطی، نامعادله‌ها، حل معادلات درجه دوم و… می‌باشد. 

۳– جبر سطح متوسط

سوالات جبر سطح متوسطه ۱۵ تا ۲۰ درصد کل سوالات بخش ریاضی را تشکیل داده و شامل سوالاتی در زمینه حل سیستم‌های معادلات، توابع، ماتریکس، لگاریتم، نامعادلات، توالیها، الگوها و اعداد مرکب می‌شود. 

۴– هندسه مختصات 

۱۵ تا ۲۰ درصد از کل سوالات بخش ریاضیات را سوالات هندسه مختصات تشکیل می‌دهند و شامل خطوط عددی، معادلات نموداری، مسافت و نقاط میانه، خطوط موازی و عمودی، معادله خطی و مخروط‌ها و محاسبه شیب خط می‌شود. 

۵– هندسه مسطحه 

سوالات هندسه مسطحه ۲۰ الی ۲۵ درصد از کل سوالات ریاضی را تشکیل می‌دهند. این سوالات در رابطه با خطوط و زوایا، مثلثات، چندضلعی‌ها، دایره‌ها، هندسه سه بعدی، حجم، خصوصیات دایره‌ها، مثلثات و متوازی الاضلاع هستند. 

۶– مثلثات 

سوالات مثلثات ۵ تا ۱۰ درصد کل سوالات ریاضی را تشکیل می‌دهند و شامل حل مثلثات،   شناسایی مثلثات و نمودارها، توابع مثلثات نموداری و حل معادلات مثلثات می‌شوند.

  • درک مطلب (Reading)

بخش درک مطلب شامل ۴ متن (۴۰ سوال) است و مدت زمان پاسخ‌دهی به سوالات این بخش ۳۵ دقیقه است. سوالات این بخش در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و داستان ادبی است. 

داوطلبان برای پاسخ‌دهی به سوالات این بخش باید ایده کلی هر متن را پیدا کرده و با شناسایی جزئیات مهم، ایده پیوسته و مرتبط را رمزگشایی کنند. 

  • بخش علمی (Science)

بخش علمی این آزمون دارای ۷ متن (۴۰ سوال) است و مدت زمان پاسخ‌دهی به این سوالات ۳۵ دقیقه است. معمولا همراه هر متن یک نمودار، جدول و گراف وجود دارد. این سوالات در زمینه فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی هستند. 

  • بخش نوشتاری (Writing)

بخش نوشتاری یک بخش اختیاری است. در این بهش یک موضوع مشخص داده می‌شود و داوطلب ۴۰ دقیقه فرصت دارد تا ۳ نقطه نظر متفاوت را درباره این موضوع پیدا کرده و تجزیه و تحلیل کند. 

نکته:

آزمون act یک آزمون کاغذی است و خبری از فرم کامپیوتری و سیستمی نیست. 

بیشتر بخوانید:‌ آزمون gre

آزمون act
ورود به دانشگاه های آمریکا

زمان اعلام نتایج آزمون ACT 

با توجه به اینکه این آزمون از دو بخش اجباری و اختیاری تشکیل شده است، نمرات و زمان اعلام نتایج هر بخش نیز متفاوت است. معمولا به صورت میانگین نمرات بخش‌های اجباری ۲ الی ۸ هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود و نمرات بخش اختیاری نیز ۴ هفته بعد از روز برگزاری آزمون مشخص خواهد شد. 

در صورتی که به هر دلیل داوطلب به نمره آزمون اعتراض داشته باشد تا ۱۲ ماه بعد از تاریخ برگزاری آزمون می‌تواند فرم اعتراض را پر کرده و به موسسه act ارسال کند. هزینه رسیدگی به اعتراض نمره بخش‌های اجباری ۵۰ دلار و برای بخش نوشتاری ۴۰ دلار است. 

مدت زمان اعتبار آزمون ACT

آزمون act بعد از اعلام نتایج تا ۵ سال اعتبار دارد و البته بعد از ۵ سال نیز از نمرات این آزمون می‌توان استفاده کرد، اما برای دانشگاه‌ها و کالج‌ها به عنوان آزمون ورودی تلقی نشده و داوطلب باید از اول در این آزمون شرکت کند. 

در هر حال افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند، باید در بازه زمانی ۵ ساله که نمره این آزمون اعتبار دارد، وارد دانشگاه شوند. 

منابع آزمون ACT 

برای مطالعه منابع این آزمون می‌توانید به منابع آنلاین مراجعه کنید که از مهم‌ترین این منابع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • act 
  • PrepFactory 
  • Magoosh
  • Khan Academy
  • Test-Guide.com
  • 4test.com

از بهترین کتاب‌ها برای این آزمون نیز می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد. 

  • Barron’s ACT
  • The Official ACT Prep Guide
  • The ACT Black Book

هزینه شرکت در آزمون ACT

هزینه شرکت در آزمون ACT با توجه به اینکه فرد بومی آمریکا باشد یا دانشجوی بین‌المللی متفاوت خواهد بود و همچنین به پاسخ‌دهی به بخش اختیاری آزمون نیز بستگی دارد. در ضمن در صورتی که فرد با تاخیر در آزمون شرکت کند، باید جریمه دیرکرد پرداخت کند. 

در حالت کلی هزینه شرکت در این آزمون برای دانشجویان بومی آمریکا ۵۰/۵ دلار (برای ۴ بخش اجباری) است و این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی ۱۵۰ دلار است. در صورتی که دانشجویان بومی بخش اختیاری را نیز انتخاب کنند باید ۶۷ دلار پرداخت کنند و دانشجویان بین‌المللی باید ۱۶۶.۵ دلار پرداخت کنند. 

جمع‌بندی 

برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا داوطلبان باید در آزمون‌هایی شرکت کنند که یکی از این آزمون‌ها، آزمون ACT نام دارد. این آزمون برای داوطلبانی است که قصد دارند در مقطع کارشناسی وارد دانشگاهی در آمریکا شوند. 

آزمون act نیز کاربردی مانند آزمون sat دارد گرچه این آزمون بیشتر یک آزمون بومی است ولی برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی نیز نمره این آزمون را می‌خواهند. ما در این مقاله سعی کردیم تا کمی درباره این آزمون صحبت کنیم. اگر قصد دارید تا بیشتر درباره آزمون‌های ورودی بدانید، سایر مقالات ما را نیز بخوانید.  

بیشتر بخوانید:‌ آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آمریکا

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×