اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

راهنمای کامل معادل سازی مدرک تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی

در زمان مهاجرت تحصیلی، داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، باید مدارک مختلفی را ارائه دهند. یکی از مدارکی که برای تحصیل یا کار در خارج از کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، مدرک تحصیلی است؛ البته این مدرک باید معادل‌سازی شود تا مورد تایید دانشگاه مورد نظر قرار گیرد.

معادل سازی مدرک تحصیلی به این دلیل انجام می‌شود که میزان تجربه علمی و همچنین مهارت‌های دانشجو ارزیابی شده و مشخص شود که دانشجو نیاز به گذراندن چه دوره‌های آموزشی دارد؛ بنابراین متقاضیان مهاجرت تحصیلی یا حتی مهاجرت کاری، باید مدارک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند.

برای آشنایی بیشتر شما با پروسه معادل سازی مدرک تحصیلی، توصیه می‌کنیم که این مقاله را حتما بخوانید.

منظور از معادل سازی مدرک تحصیلی چیست؟

از آنجایی که شناخت کافی از مدرک دانشگاهی و یا فنی حرفه‌ای کشورهایی مانند ایران، در کشورهای دیگر وجود ندارد، بنابراین دانشجویانی که قصد دارند با مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه‌ای ایران به کشور دیگری مهاجرت کنند، باید معادل سازی مدرک تحصیلی را انجام دهند.

هدف از معادل سازی مدرک تحصیلی، ارزیابی تمامی مدارک، دروس و ریز نمرات (به‌صورت تک تک) است تا مشخص شود که این مدرک تحصیلی با استانداردهای آموزشی در کشور مقصد همخوانی دارد یا خیر؛ همچنین مشخص می‌شود که آیا لازم است که دانشجو دروس و مهارت‌های دیگری را برای همسطح‌سازی بگذارند یا خیر.

برای معادل سازی مدرک تحصیلی، تمامی مدارک و ریزنمرات با ترجمه رسمی آنها به سایت‌ها و شرکت‌های معروف و تعیین شده برای معادل‌سازی مدرک ارسال می‌شوند تا مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند. از مهم‌ترین کاربردهای معادل سازی مدرک تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مهاجرت تحصیلی

2- دریافت ویزای ورود سریع Express Entry

3- ویزای نیروی کار ماهر Skilled Worker

4- ویزای کار Work permit

معادل سازی مدرک تحصیلی
تحصیل در آمریکا

بیشتر بخوانید: کانادا یا آمریکا؟ تفاوت تحصیل در هر کدام چیست؟

کدام رشته‌های تحصیلی مشمول معادل سازی مدرک تحصیلی می‌شوند؟

تمامی دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند و یا تمامی افرادی که می‌خواهند برای کار به خارج از کشور مهاجرت کنند، باید درباره رشته‌هایی که نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی دارند، اطلاعات کافی داشته باشند و خود را برای این فرایند آماده کنند.

البته ممکن است که رشته‌های مشمول معادل سازی مدرک در هر کشور با کشور دیگر متفاوت باشد؛ اما به‌طور کلی رشته‌های فنی و مهندسی، علوم، رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی دارند. در کشور کانادا دارندگان مدرک داروسازی نیز باید مدرک خود را معادل سازی کنند.

دلیل این کار این است که این رشته‌ها، رشته‌هایی مربوط به نیروی کار ماهر و متخصص بوده و باید میزان توانمندی متقاضی در رشته مورد نظر با توجه به استانداردهای کشور مقصد مشخص شود.

معادل مدرک پیش‌دانشگاهی ایران = Diploma

معادل مدرک کاردانی ایران = Associates degree

معادل مدرک کارشناسی ایران = bachelors degree  یا Undergraduate s degree

معادل مدرک کارشناسی ارشد ایران =  masters degree یا graduate degree

معادل مدرک دکتری (پزشک عمومی) در ایران =  Phd

معادل مدرک پزشک متخصص در ایران = Postdoc

نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی

با توجه به کشور مقصد، ممکن است که فرایند معادل سازی مدرک تحصیلی در ایران و سایر کشورها متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی نحوه انجام این کار در بیشتر کشورها به یک شکل است. برای این کار لازم است که متقاضی از تمامی مدارک تحصیلی و تخصصی خود به همراه ریز نمرات یک کپی تهیه کرده و آنها را به زبان رسمی کشور مقصد ترجمه کند. در برخی از مواقع ممکن است که این کار بعد از ورود فرد به کشور مقصد انجام شود.

برای این کار مراکز و سایت‌های معتبری در هر کشور وجود دارند که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این مراکز و سایت‌ها، از طریق کردیت کارت مبلغی را پرداخت کرده و اقدام به معادل سازی مدرک تحصیلی کنند.

از سایت‌هایی که در کشور کانادا، معادل سازی مدرک تحصیلی را انجام می‌دهند، می‌توان به Alberta، British Columbia، cici و… اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین سایت‌ها برای این کار، سایت WES است. (البته نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که دارندگان مدرک سایر رشته‌های علوم پزشکی، ممکن است که مجبور باشند مدارک خود را برای بررسی و معادل‌سازی به مراکز علوم پزشکی توسط هر کشور ارسال کنند.)

تمامی مدارک معادل‌سازی شده، 5 سال اعتبار داشته و بعد از 5 سال متقاضی باید دوباره مدرک خود را معادل‌سازی کند.

معادل سازی مدرک تحصیلی
مهاجرت تحصیلی به آمریکا

هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی

یکی از سوالاتی که همواره دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی دارند، این است که هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی چقدر است؟ باید بدانید که هزینه معادل سازی مدرک در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است؛ اما طبق تحقیقات انجام شده، هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا تقریبا 200 یورو است.

در صورتی که مشخص شود که دانشجو بعد از معادل سازی مدرک تحصیلی به تخصص و مهارت بیشتری نیاز دارد، هزینه بیشتری باید بپردازد.

بیشتر بخوانید: اپلای بدون نیاز به مدرک زبان در دانشگاه های آمریکا

جمع‌بندی

یکی از مواردی که در مهاجرت تحصیلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، مساله معادل سازی مدرک تحصیلی است. این کار برای ارزیابی دانش و مهارت متقاضی و هم سطح کردن توانمندی‌های او با فارغ‌التحصیلان دانشگاه موردنظر در کشور مقصد است.

معادل‌سازی مدرک در رشته‌های خاصی انجام شده و ممکن است که در هر کشور با کشور دیگر متفاوت باشد. برای معادل‌سازی مدرک تحصیلی هر متقاضی باید هزینه‌ای را پرداخت کند و در صورت نیاز دوره‌هایی را بگذراند تا مدرک آنها معادل‌سازی شود.

برای آشنایی بیشتر با مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف دنیا و همچنین روند دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های مطرح دنیا، با ما در USPVS همراه باشید.

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×