اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

راهنمای کامل آزمون GMAT

یکی از مواردی که در مهاجرت تحصیلی مطرح است، شرکت در برخی از آزمون‌های ورودی است. برای ورود و تحصیل در دانشگاه‌های مختلف دنیا، آزمون‌های مختلفی در نظر گرفته شده است تا میزان دانش و توانایی‌های دانشجو در رشته مورد نظر سنجیده شود.

یکی از آزمون‌های ورودی، آزمون GMAT است. این آزمون بین‌المللی برای افرادی که می‌خواهند در یکی از دانشگاه‌های مطرح آمریکایی یا اروپایی در رشته MBA تحصیل کنند، برگزار می‌شود و افرادی که بتوانند در این آزمون نمره قابل قبولی کسب کنند، می‌توانند وارد دانشگاه و رشته مورد نظر خود شوند.

اگر شما نیز متقاضی تحصیل در رشته MBA در یکی از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و یا دانشگاه‌های اروپایی هستید، برای اینکه بیشتر با آزمون GMAT آشنا شوید، حتما این مقاله را بخوانید.

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT (جی مت) یکی از آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا یا اروپا در رشته‌های مرتبط با مدیریت است. در حالت کلی GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test بوده و افرادی که تصمیم دارند در رشته‌های مدیریت، MBA، اقتصاد، تجارت و یا بازرگانی تحصیل کنند، باید از سد این آزمون بگذرند.

آزمون GMAT در حال حاضر یکی از معتبرترین و قابل اتکاترین آزمون‌ها برای ارزیابی میزان مهارت فردی و ذهنی دانشجویان بین‌المللی متقاضی رشته‌های مرتبط با MBA است. این آزمون به اندازه آزمون آیلتس، تافل یا GRE مهم بوده و دانشجویان باید بتوانند با موفقیت آن را به پایان برسانند.

آزمون جی مت یک آزمون تستی است که به مدت 3 ساعت و نیم طول می‌کشد. در این آزمون مهارت‌های زبانی، تحلیلی و محاسباتی داوطلبان مورد سنجش قرار می‌گیرد و همچنین پتانسیل فرد برای موفقیت در رشته مدیریت بررسی می‌شود.

آزمون GMAT
تحصیل در رشته MBA

ساختار آزمون GMAT به چه صورت است؟

آزمون GMAT از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

1- ارزشیابی نگارش تحلیلی AWA (Analytical Writing Assessment)

این بخش از سوالات آزمون GMAT شامل سوالات نوشتاری بوده و 30 دقیقه زمان پاسخ‌گویی به این سوالات است. هدف این سوالات ارزیابی مهارت‌های متقاضی برای درک و آنالیز استدلال‌هایی است که در یک تحلیل نهادینه شده‌اند. متقاضی باید این استدلال‌ها را درک کرده و نگاهی منتقدانه به تحلیل داشته باشد.

سوالات این بخش از آزمون کمی پیچیده هستند و دو نمره به متقاضی داده می‌شود. یک نمره توسط سیستم کامپیوتری بوده و نمره دیگر توسط شخص تصحیح کننده برگه به دانشجو تعلق می‌گیرد. هر دو این نمرات بین 0 و 6 هستند و میانگین این دو نمره به عنوان نمره نهایی در نظر گرفته می‌شود.

2- استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)

این بخش بر روی ارزیابی توانمندی‌های متقاضی در تحلیل مواردی چون نمودارها و جداول متمرکز بوده و مدت زمان آزمون 30 دقیقه است. کل سوالات این بخش 12 سوال است که در 4 بخش تقسیم می‌شوند.

·       تفسیر بصری (Graphic Interpretation)

این بخش شامل سوالات به‌صورت پر کردن جای خالی است و جای خالی باید بر اساس شکل یا نموداری که ارائه شده است، پر شود.

·       تحلیل دو قسمتی (Two-Part Analysis)

در این بخش معمولا یک سوال با دو زیر سوال مطرح می‌شود و دانشجو باید پاسخ سوال را از جدولی که به شکل ستونی گزینه‌ها را نشان می‌دهد، انتخاب کند.

·       تحلیل جدول (Table Analysis)

در بخش تحلیل جدول، یک جدول نامرتب ارائه می‌شود. این جدول باید تحلیل شده و بر اساس آن به سوالات چند بخشی با پاسخ‌های درست و غلط، پاسخ داده شود.

·       استدلال چند منبعی (Multi-Source Reasoning)

در این بخش چند منبع اطلاعاتی در قالب نامه‌ها و متن‌های رسمی به دانشجویان ارائه می‌شود و دانشجویان باید براساس این اطلاعات به سوالات پاسخ دهند.

3- مهارت محاسباتی (Quantitative)

بخش مهارت‌های محاسباتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون GMAT است. این بخش شامل مجموعه‌ای از سوالات تحلیلی و محاسباتی ریاضیات بوده و دانش داوطلبان را در زمینه ریاضیات جبری و استدلالی ارزیابی می‌کند.

سوالات این بخش از سایر بخش‌های آزمون پیچیده‌تر است و زمان پاسخ‌گویی به این سوالات 75 دقیقه خواهد بود. نمرات این بخش بین صفر و شصت بوده و میانگین نمرات داوطلبان در سال‌های اخیر در این بخش 36 از 60 بوده است.

4- مهارت کلامی (Verbal)

بخش مهارت کلامی از سایر بخش‌ها سخت‌تر است. در این بخش دانشجو باید به سوالات درک مطلب، تحلیل انتقادی و همچنین تصحیح جملات پاسخ دهد. مهارت زبان انگلیسی دانشجو در این بخش سنجیده خواهد شد. تعداد سوالات این بخش از آزمون 41 سوال 5 گزینه‌ای است و دانشجویان 75 دقیقه زمان خواهند داشت تا به سوالات این بخش پاسخ دهند. میانگین نمرات دانشجویان در این بخش از سوالات 28 از 60 بوده است.

آزمون GMAT
تحصیل در رشته MBA

نحوه برگزاری آزمون GMAT به چه صورت است؟

آزمون GMAT آزمونی است که پشت کامپیوتر برگزار شده و به اصطلاح یک آزمون CAT (Computer Adaptive Test) است. داوطلبان این آزمون می‌توانند به انتخاب خودشان، سوالات را اولویت‌بندی کرده و از بخش دلخواه خود شروع به پاسخ‌دهی کنند.

نحوه ثبت‌نام در آزمون GMAT

برای ثبت‌نام در این آزمون، متقاضی باید به سایت www.mba.com مراجعه کند و در این سایت یک پروفایل کاربری ایجاد کند. مراحل ثبت‌نام در این آزمون به‌صورت زیر می‌باشد.

1- انتخاب مکان و زمان آزمون

2- وارد کردن اطلاعات صحیح که باید با اطلاعات مندرج با پاسپورت، کاملا مطابق باشند.

3- کلیک بر روی گزینه select exam appointment و رفتن به قسمت دریافت GMATprep

4- انتخاب گزینه دانلود مستقیم

5- بررسی کامل انتخابات

6- پرداخت هزینه آزمون به دلار

برای پرداخت هزینه آزمون به دلار، باید از یک کارت اعتباری این کار انجام شود. در صورتی که کارت اعتباری به خود متقاضی تعلق نداشته باشد، او باید با صاحب کارت اعتباری هماهنگ باشد؛ زیرا GMAC با صاحب کارت تماس خواهد گرفت.

مورد بعدی این است که آدرس وارد شده در این بخش، آدرسی است که رسید پرداخت به آن ارسال می‌شود؛ بنابراین باید آدرس کاملا صحیح بوده و با آدرس پروفایل همخوانی داشته باشد.

دانشجویان ایرانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، برای شرکت در این آزمون می‌توانند به یکی از نزدیک‌ترین مراکز برگزار کننده آزمون در اطراف ایران مراجعه کرده و در این آزمون شرکت کنند.

کشورهای نزدیک ایران که آزمون GMAT در آنها برگزار می‌شود، عبارت‌اند از:

1- امارات

2- بحرین

3- ترکیه

4- آذربایجان

5- ارمنستان

6- گرجستان

آزمون GMAT
شرکت در آزمون GMAT

نحوه نمره‌دهی به آزمون GMAT

نمره آزمون GMAT یک نمره تفکیکی است که برای 3 بخش مجزا و یک نمره نهایی (ترکیب دو بخش غیر نگارشی) ارائه می‌شود. حداکثر این نمره می‌تواند 800 باشد و براساس اعلام موسسه GMAC میانگین نمرات داوطلبان در این آزمون در سال‌های اخیر بین 530 تا 540 بوده و تقریبا 70 درصد از داوطلبان نمره‌ای زیر 600 کسب کرده‌اند. با این حال نمرات بالای 600 نمراتی قابل قبول بوده و افرادی که نمرات بالای 700 کسب می‌کنند، دانشجویان در سطح علمی بسیار خوب هستند.

تفاوت آزمون GMAT با آزمون GRE

آزمون GMAT و آزمون GRE هر دو از آزمون‌های مهم برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی است؛ اما این دو آزمون با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- آزمون GMAT آزمونی برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با مدیریت است؛ اما آزمون GRE رشته‌های متعددی را پوشش می‌دهد.

2- آزمون GMAT برای کسانی که در ریاضیات توانمندتر هستند، آزمون مناسب‌تری است؛ زیرا سوالات ریاضی این آزمون به نسبت آزمون GRE دشوارتر است.

3- سوالات تحلیلی در آزمون GMAT، بر روی مهارت‌های مدیریتی تمرکز داشته و به‌طوری طراحی شده‌اند که بتوانند مهارت‌های یک مدیر کسب‌وکار را محک بزنند.

4- در آزمون GRE مهارت‌های زبانی متقاضی بیشتر مورد ارزیابی قرار گرفته و سوالات بخش Verbal سوالات سخت‌تری هستند؛ اما آزمون GMAT بیشتر بر روی گرامر تمرکز دارد.

5- آزمون GRE آزمون Adaptive نیست و فرد می‌تواند به سوالات قبلی خود بازگشته و دوباره آنها را مرور کند؛ اما آزمون GMAT یک آزمون Adaptive است.

6- هزینه آزمون GRE ارزان‌تر از آزمون GMAT است و زمان آن 15 دقیقه بیشتر از آزمون GMAT است.

7- امتیازات GMAT، بین 200 تا 800 است و امتیازات GRE بین 130 تا 170 است. با این حال مدرک هر دو آزمون 5 سال اعتبار دارد.

آزمون GMAT
شرکت در آزمون GMAT

بهترین منابع برای آزمون GMAT کدام‌اند؟

متقاضیان شرکت در آزمون جی مت، با تسلط بر دانش زبان انگلیسی، مهارت آنالیز و همچنین موارد پایه‌ای ریاضی می‌توانند در این آزمون موفق شوند. با این حال برخی از کتاب‌ها نیز وجود دارند که منابع خوبی برای این آزمون هستند. از جمله کتاب‌های مناسب برای شرکت در آزمون GMAT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       GMAT Official Guide 2021

·       GMAT for dummies 2020

·       Manhattan Prep GMAT Strategy Guide Set

·       Kaplan GMAT Complete 2020

·       PowerScore verbal trilogy Bible

·       Veritas Prep Complete GMAT Course

·       GMAT for dummies 2020

همچنین برخی از دوره‌های آنلاین نیز می‌توانند برای موفقیت در این آزمون مفید باشند. از جمله این دوره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       Magoosh

·       E-GMAT

·       Veritas Prep

·       Manhattan Prep

·       Economist GMAT Tutor

·       EMPOWERgmat

·       ExamPAL

·       Kaplan GMAT Test Prep

·       The Economist GMAT Tutor

·       Prep4GMAT

·       GMAT Prep Now

البته برخی از این دوره‌ها پولی بوده و برخی رایگان هستند؛ بنابراین دانشجویان می‌توانند باتوجه به شرایط خود در یکی از آنها شرکت کنند.

آزمون GMAT
ساختار آزمون GMAT

جمع‌بندی

آزمون GMAT یکی از آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا یا اروپا در رشته‌های مرتبط با MBA است. این آزمون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و یک آزمون 3 و نیم ساعته است. هدف از این آزمون ارزیابی توانمندی‌های داوطلب برای تحصیل در این رشته و همچنین بررسی پتانسیل‌های نهفته برای موفقیت‌های دانشجو در آینده است.

دانشجویانی که تصمیم دارند در این آزمون شرکت کنند، باید به این مورد توجه داشته باشند که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و مجبور هستند که به یکی از کشورهای همسایه ایران مراجعه کرده و در آنجا در این آزمون شرکت کنند.

در صورتی که شما یکی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا کانادا در رشته‌های مرتبط با MBA هستید. ما در مجموعه USPVS در تمامی مراحل به شما کمک خواهیم کرد؛ برای دریافت مشاوره و خدمات مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: آزمون LSAT

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×