اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

آشنایی با مقاله ISI و اهمیت آن در اپلای تحصیلی 

یکی از موضوعاتی که در پروسه اپلای ممکن است زیاد به گوشتان بخورد، مبحثی به نام مقاله ISI است که به ویژه برای دریافت فاند و فول فاند نقش بسزایی دارد. این مقالات به ویژه در دنیای تحقیقات و پژوهش‌های حرفه‌ای بسیار کاربرد داشته و اساتید، محققان و دانشجویان از این مقالات بسیار استفاده می‌کنند. 

افرادی که بتوانند مقالات ISI بنویسند، به‌صورت حرفه‌ای وارد دنیای مقاله‌نویسی و پژوهش خواهند شد که این مقالات خریدار و طرفدارانی جهانی دارند، بنابراین نویسندگان این نوع مقالات در پروسه اپلای نیز شانس زیادی برای پذیرش از دانشگاه‌هایی با رنکینگ بالا یا با کمک هزینه‌های خاص خواهند داشت. 

برای اینکه بیشتر با مقاله ISI، اهمیت و نحوه نگارش آن آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

منظور از مقاله ISI چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره مقاله ISI صحبت کنیم، باید بدانید که ISI (Institute for Scientific Information) نام موسسه اطلاعات علمی است که کار آن ارائه خدمات مربوط به چاپ مقاله و نشریات است. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل می‌کنند، برای پیشرفت تحصیلی و همچنین افزایش رتبه علمی خود باید مقاله یا مقالاتی را نوشته و به این موسسه ارسال کنند. 

در صورتی یک مقاله در این موسسه پذیرفته و تایید می‌شود که به زبان انگلیسی و با اطلاعات و دانش قوی نوشته شده باشد. 

در واقع در دنیای مقاله‌نویسی و پژوهش نیز مانند تمامی حوزه‌های دیگر، معیارهایی وجود دارد که برای ارزیابی و سنجش میزان اعتبار یک مقاله به کار می‌روند. برای ارزیابی مقالات علمی، موسسه‌ای به نام موسسه ISI وجود دارد که کار آن اعتبارسنجی مقالات علمی در حوزه‌های مختلف است و از طرفی خدماتی در زمینه نمایه سازی برای مجلات و مقالات ارائه می دهد. 

مقاله isi
تحقیق و مقاله بین المللی

مجلات isi و اهمیت چاپ مقاله در این مجلات 

موسسه isi هر سال مجلات انگلیسی زبان را بررسی می‌کند و در صورتی که مجله با معیارهای موسسه همخوانی داشته باشد،‌ آن را به‌عنوان نشریه معتبر معرفی کرده و به فهرست خود اضافه می‌کند. در هر سال بیش از ۱۵۰۰ مجله به فهرست این موسسه اضافه می‌شود. 

البته حضور مجلات در پانتئون مجلات پایگاه ISI ابدی نیست و ممکن است که این مجله سال بعد نتواند معیارهای لازم را برای حضور در این پایگاه داشته باشد. در حالت کلی مقاله‌ای می‌تواند از طرف این موسسه پذیرش شود که، 

۱- با معیارهای کمیته علمی موسسه مطابق باشد. 

۲- مقالات چاپ شده در هر مجله متنوع باشد. 

۳- مجله به موقع و منظم منتشر شود. 

و در یک عبارت مجله باید از طرف هیات داوران این موسسه تایید شود. 

در حالت کلی، موسسه isi با شناسایی و فهرست‌بندی مجلات نقش بسزایی در پیشبرد تحقیقات در دنیا داشته و می‌تواند باعث ارتباط اساتید و پژوهشگران مختلف در زمینه‌های علمی مختلف شود. 

در مجلات isi، مقالاتی چاپ می‌شوند که این مقالات، مقاله isi هستند و افرادی که چنین مقالاتی نوشته‌اند، ارزش و اعتبار زیادی کسب خواهند کرد. افرادی که در رزومه خود چنین مقالاتی داشته باشند در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند به ویژه زمانی که این افراد برای شرکت در آزمون‌های مصاحبه دکترا یا پست دکترا شرکت می‌کنند، داشتن این مقالات به به فرد اعتبار خواهد داد. 

ویژگی‌های یک مقاله ISI چیست؟

افرادی که قصد نوشتن مقاله ISI دارند، در نگارش این نوع مقاله باید به نکاتی توجه داشته باشند که از مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • موضوع باید مهم و قابل توجه باشد
  • نگارش مقاله باید درست و اصولی باشد
  • پردازش صحیح به عناوین مقاله و همچنین نوآوری در مطرح کردن موضوعات 
  • جمع‌بندی مناسب و نتیجه‌گیری درست
  • استفاده از منابع و رفرنس‌های معتبر و ارجاع صحیح به منابع 
  • رعایت نکات ضروری در ارسال مقاله به مجله isi مورد نظر
مقاله isi
تحقیق

انواع مقاله isi کدام‌اند؟

با وجود اینکه به تمامی مقالاتی که مورد تایید موسسه isi هستند، مقاله isi گفته می‌شود، با این حال این نمایه‌های isi در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از: 

  • مجلات jcr 

مجلات jcr، مجلات isi ای هستند که ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور impact factor دارند. 

  • مجلات isi-listed

این مجلات فاقد ضریب تاثیر هستند. 

مزایای چاپ مقاله isi 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد،‌ نوشتن مقالات isi به نویسنده اعتبار بسیار زیادی داده و نقش بسیار زیادی در رزومه تحصیلی فرد دارد. از مهم‌ترین مزایای چاپ مقاله isi می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • دارندگان مقالات isi در دفاع از پایان‌نامه و تز خود نمرات بهترین را کسب می‌کنند. 
  • اساتیدی که تعداد مشخصی مقالات isi دارند، امکان ارتقاء درجه خواهند داشت. 
  • داشتن مقالات isi در رزومه هر فرد منجر به دریافت امتیاز بیشتر در مصاحبه دکترا شده و شانس قبولی فرد را بیشتر می‌کند. 
  • افرادی که قصد اپلای در دانشگاه‌های خارجی دارند، با داشتن مقالات isi شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خواهند داشت. 
  • داشتن مقاله isi باعث پربار شدن رزومه فرد شده و اعتبار فرد را بالا می برد. بدین ترتیب این فرد به عنوان چهره‌ای قابل اعتماد در جامعه حرفه ای شناخته خواهد شد. 
  • با نوشتن مقالات isi امکان همکاری های بیشتر بین افراد و شرکت‌های مختلف وجود خواهد داشت و بسیاری از ایده‌های علمی و پژوهشی با انتشار مقاله در مجلات معتبر مورد توجه شرکت‌ها قرار می گیرند. 

اصول نوشتن مقاله isi 

برای نوشتن یک مقاله باید چهارچوب‌ها و اصول نوشتن مقاله رعایت شود. در مرحله اول باید بدانید که یک مقاله از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. بخش‌های مختلف یک مقاله عبارت‌اند از: 

  • عنوان مقاله 

اولین بخش یک مقاله، عنوان آن است که باید کوتاه، شفاف با کلمات کلیدی در راستای پژوهش باشد. این عنوان نباید از ۲۰ کلمه بیشتر باشد و باید با کمترین تعداد کلمات، محتوای مقاله را گزارش کند. 

در عنوان مقاله نباید اشتباهات املایی و دستوری وجود داشته باشد، همچنین لازم است که در عنوان مقاله، سه جزء اصلی (متغیرهای به کار رفته، نوع ارتباط به متغیرها و همچنین جامعه هدف) مورد توجه قرار گیرند. 

در پژوهش‌هایی که به‌صورت تجربی و شبه آزمایشی هستند، باید متغیرهای مستقل و وابسته وجود داشته باشند. 

  • چکیده 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مقاله ISI، چکیده مقاله است که باید بسیار قوی و دقیق باشد و اطلاعات کلی درباره تمامی مراحل کار را نشان دهد. چکیده باید خوانا نوشته شود و هیچ نقطه مبهمی در آن وجود نداشته باشد. 

در چکیده مقاله باید به عنوان مقاله، روش انجام کار، مراحل انجام کار و نتیجه به دست آمده به صورت مختصر و مفید توجه شود. در واقع چکیده یک مقاله ISI یک پاراگراف با حداکثر ۲۵۰ کلمه است. نوشتن بخش چکیده یک مقاله خود مراحلی دارد که در شروع نویسنده باید با آشنایی کامل با متن و موضوع پژوهش این مراحل را طی کند. 

مراحل نوشتن چکیده یک مقاله عبارت‌اند از: 

۱- جدا کردن مطالب اصلی از سایر مطالب

۲- یادداشت برداری از نکات اصلی متن مقاله

۳- تهیه یک پیش‌نویس از چکیده مقاله 

۴- بازخوانی پیش‌نویس مقاله و در صورت نیاز اصلاح و ویرایش آن 

۵- نوشتن متن نهایی

بخش‌های مختلف یک چکیده عبارت‌اند از: 

۱- بیان مسئله 

این بخش در حدود ۲ الی ۳ خط است که  در این بخش مسئله به شکل یک سوال بدون ابهام مطرح می‌شود و اصطلاحات و واژگان ارزشی در این بخش جایی ندارند. 

۲- روش تحقیق

 این بخش از چکیده مقاله isi در حدود ۲ الی ۳ خط است و به موارد متعددی اشاره دارد که این موارد عبارت‌اند از: 

  • نوع تحقیق
  • محل تحقیق
  • دوره تحقیق
  • جامعه تحقیق
  • روش انتخاب حجم نمونه
  • نوع آزمون آماری

این بخش از چکیده مقاله بسیار مهم است، زیرا یک محقق با این بخش قادر به اثبات حرف و ایده خود خواهد بود. 

۳- نتایج تحقیق

این بخش از چکیده مقاله isi شامل ۳ الی ۴ جمله است که نتایج فرضیه‌های تایید یا رد شده در آن نوشته می‌شود. 

۴- کلمات کلیدی

کلمات کلیدی بین ۳ الی ۵ کلمه هستند. این کلمات با ویرگول از هم جدا شده‌اند و کلمات مهمی هستند که ممکن است خواننده با جستجوی آنها به این مقاله دست یابد. در واقع کلمات کلیدی هستند که شانس خوانده شدن یک مقاله را افزایش می‌دهند. 

مقاله isi
نوشتن مقاله
  • مقدمه 

مقدمه یک مقاله باید مخاطب را به خواندن مقاله ترغیب کند، بنابراین باید مقدمه خواننده را بیشتر به خواندن علاقه‌مند کند. در ابتدا باید این مقدمه از قول منابع معتبر تعریف شود. هر چقدر که منابع معتبر تر باشد، مقدمه بیشتر مخاطب را جذب می‌کند. در ادامه نویسنده باید با سوال و جواب از پژوهش‌های محققان دیگر، پژوهش خود را توضیح دهد. 

در این قسمت لازم است که نویسنده به ترتیب سال‌های انجام پژوهش‌های قبلی را ذکر کرده و با رفرنس‌دهی به مرجع، پژوهش‌های قبلی خود را به صورت کامل توضیح دهد. در نوشتن مقدمه باید به نکات زیر توجه داشت. 

۱- تعریف مسئله 

۲- بیان مشکلات و مسائلی که با موضوع مرتبط هستند

۳- مطرح کردن سوالات و فرضیات 

۴- اشاره به اهمیت موضوع و همچنین عواقب توجه نکردن به نتایج مثبت آن 

۵- مروری بر تحقیقات قبلی 

  • روش تحقیق

در این بخش از مقاله، محقق یا نویسنده باید به تمامی کارهایی که برای نوشتن مقاله انجام داده است، اشاره کند. روش تحقیق در چاپ مقاله بسیار مهم بوده و باید از متخصصین آمار کمک گرفته شود. در مطالعات آزمایشگاهی معمولا حجم کار علمی بالا بوده و مراحل مختلفی برای تحقیق و پژوهش انجام می‌شود. 

برای این بخش از مقاله می‌توان یک ستون تا دو صفحه از مقاله را در نظر گرفت. 

  • نتیجه 

بخش بعدی، بخش نتیجه است که در این بخش باید به نتایج فردی و نتایجی که در پژوهش‌های مرتبط قبلی با این موضوع بوده، اشاره کرد. نتیجه مقاله isi باید کامل و به صورت خوانا نوشته شود و محقق دستاوردهای خود را با سایر محققان مقایسه کند. 

برای اینکه اعتبار مقاله بالاتر رود، بهتر است که در این بخش به پزوهش‌های تازه و به روز پرداخته شده، محدودیت‌های پژوهش را ذکر کرده و برای پژوهش‌ها و تحقیقات آینده پیشنهاداتی ارائه شود. 

  • تقدیر و تشکر 

یک بخش اختیاری در نوشتن مقاله، بخش تقدیر و تشکر است که البته الزامی برای نوشتن این بخش وجود ندارد، اما بهتر است که در انتهای مقاله در چند جمله از افراد تاثیرگذار در نوشتن مقاله تشکر و قدردانی شود. 

  • پیشنهادات و منابع 

آخرین بخش یک مقاله isi بخش پیشنهادات و منابع است که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود. در این بخش منابع باید کاملا دقیق نوشته شوند. هر ایرادی هر چقدر کوچک می‌تواند اعتبار این مقاله را زیر سوال ببرد. 

در آخر باید محتوای مقاله isi به‌طوری تنظیم شود که تمامی بخش‌های مقاله بیش از ۱۵ صفحه نباشد. 

مقاله isi
تحقیق و پژوهش

مراحل تایید یک مقاله isi 

برای اینکه یک مقاله در مجله isi منتشر شود، باید مراحل مختلفی را طی کند که این مراحل عبارت‌اند از: 

  • انتخاب ژورنال مناسب که دارای محتوای مرتبط با موضوع مقاله باشد. 
  • ارسال یا سابمیت مقاله به مجله مورد نظر
  • بعد از ارسال مقاله، این مقاله تحت نظر داوران قرار گرفته و ممکن است یکی از نتایج زیر را داشته باشد. 

۱- مقاله بدون هیچ چون و چرایی پذیرفته شود

۲- مقاله پذیرفته شود، اما به اصلاحات جدی یا جزئی نیاز داشته باشد. 

در صورت تایید مقاله، یک ایمیل از طرف سردبیر مجله isi به نویسنده ارسال خواهد شد و او را از پذیرش نهایی مقاله مطلع می‌کند. 

چگونگی تشخیص isi بودن یک مجله 

لیست تمامی مجلات isi که به آنها مجلات تامسون رویترز نیز گفته می‌شود، هر سال از طرف موسسه تامسون روی سایت منتشر می‌شود و تمامی محققان، اساتید و دانشجویان می‌توانند با جستجو در این سایت با مجلات isi آشنا شوند. 

جمع‌بندی 

یکی از مواردی که در تحصیلات تکمیلی، تحقیق و پژوهش بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، داشتن مقاله isi است که در اپلای تحصیلی نیز نقش بسیار مهمی دارد. دارندگان این مقالات از مزایای متعددی بهره‌مند شده و می‌توانند موقعیت‌های بسیار خوبی داشته باشند. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این مقالات و نحوه نگارش آنها آشنا کنیم. در صورتی که یکی از متقاضیان اپلای تحصیلی هستید و مقالات isi در رزومه خود دارید،‌ شانس پذیرش بالایی خواهید داشت. برای دریافت مشاوره و خدمات اپلای این فرم را تکمیل کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید. 

بیشتر بخوانید: بهترین بورسیه های تحصیلی دنیا

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×