اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

تحصیل در دوره‌‌ رزیدنسی آمریکا 

یکی از بهترین کشورها برای دریافت تخصص پزشکی یا دندانپزشکی، کشور آمریکا است و بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان برای اخذ تخصص به آمریکا می‌روند، اما برای دریافت تخصص باید از مراحل مختلفی بگذرند که یکی از این مراحل گذراندن دوره رزیدنسی آمریکا است. 

این برنامه تحصیلی می‌تواند به عنوان پست دکترا یا یک دوره تخصصی محسوب شود و دانشجویان در این دوره تحصیلی مطالعات فوق دکترای تخصصی خواهند داشت. با این حال این دوره می‌تواند یک پل برای رسیدن به دوره تخصص نیز باشد. 

برای اینکه بیشتر با دوره رزیدنسی آمریکا و شرایط اپلای و تحصیل در این دوره آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

منظور از دوره رزیدنسی آمریکا چیست؟

برنامه رزیدنسی آمریکا یک گام مهم در مسیر آموزش رشته پزشکی بعد از پایان دانشکده پزشکی است. در طول این دوره، پزشکانی که به تازه گی فارغ التحصیل شده‌اند و به آنها رزیدنت گفته می‌شود، تجربه عملی در تخصص انتخابی خود را از طریق آموزش و کار بالینی به دست می‌آورند. 

طول این دوره در بیمارستان‌ها یا سایر محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و تمامی این فعالیت‌ها زیر نظر پزشکان مجرب بوده و هدف از این کار، بالا بردن مهارت‌ها، دانش و تجربه این افراد برای رسیدن به تخصص انتخابی است. 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تحصیل در این دوره سخت و فراگیر است و دانشجویان باید ساعت‌های طولانی کار کنند تا بتوانند در تشخیص، درمان و مدیریت بیماران تجربه عملی لازم را به دست آورند و در عین حال پیچیدگی‌های ارائه مراقبت‌های بهداشتی را نیز بشناسند. 

بیشتر بخوانید: تخصص دندانپزشکی در آمریکا

دوره رزیدنسی آمریکا
تحصیل پزشکی در آمریکا

مدت زمان دوره رزیدنسی آمریکا چقدر است؟

مدت زمان این برنامه تحصیلی به تخصص پزشکی انتخابی بستگی دارد. معمولا افرادی که تخصص‌هایی مانند پزشکی اطفال یا پزشکی داخلی را انتخاب می‌کنند، دوره رزیدنسی کوتاه‌تری دارند و در حدود ۳ الی ۴ سال این دوره را طی خواهند کرد. با این حال افرادی که تخصص‌هایی مانند مغز و اعصاب یا قلب را انتخاب می‌کنند، به آموزش‌های گسترده‌تری نیاز داشته و دوره تحصیلی آنها ۷ سال طول خواهد کشید. 

علاوه بر این دوره بسیاری از افراد برای دریافت فوق تخصص در تخصص انتخابی خود ممکن است دوره مضاعفی را نیز بگذرانند و دوران تحصیل طولانی‌تری داشته باشند. 

وظایف یک رزیدنت در آمریکا چیست؟

پزشکان رزیدنت مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی در مراقبت‌های پزشکی داشته و با توجه به تخصصی که دارند و بیمارستان محل کار خود، مسئولیت‌های آنها متفاوت خواهد بود. این افراد نقش بسیار مهمی در نظارت و مدیریت برنامه‌های مراقبت پزشکی شخصی دارند که شامل موارد زیر می‌شود. 

۱- ارزیابی کامل شرایط بیمار

۲- ایجاد استراتژی‌های درمانی 

۳- نظارت دقیق بر پیشرفت بیماری 

۴- اطمینان از ارائه بهترین استاندارد مراقبت 

از طرفی دیگر دستیاران باتجربه نیز نقش مهمی در نظارت و همکاری با تیم مراقبت‌های بهداشتی داشته و متخصصان مختلف مراقبت‌های بهداشتی از دانشجویان پزشکی تا پرستاران مجرب را راهنمایی و نظارت می‌کنند تا هر بیمار مراقبت‌های پزشکی را به موقع و به بهترین شکل دریافت کند. این نظارت در کیفیت و اثربخشی مراقبت‌های بهداشتی در حوزه تخصصی خاص ضروری است. 

در برخی از مواقع رزیدنت‌ها باید کارهای اداری خاصی را نیز انجام دهند که این شامل مدیریت سوابق بیمار و تاریخچه‌های پزشکی و برنامه‌‌های درمانی است. علاوه بر تمامی این موارد، رزیدنت‌ها مسئول سفارش آزمایش‌ها، رویه‌ها و درمان‌های لازم بوده و در در عین حال ارتباطات بسیار خوبی با همکاران خود در زمینه مراقبت‌های بهداشتی دارند. 

رزیدنت‌‌ها به طور متوسط ۶۰ ساعت در هر هفته کار می‌کنند و علاوه بر این در شیفت‌های شبانه، آخر هفته‌ها و تعطیلات بیشتر از ساعات معمول کار می‌کنند. با این حال تلاش‌های مستمری برای اجرای محدودیت‌های ساعت کاری برای اولویت دادن به رفاه رزیدنت‌ها و ایمنی بیمار وجود دارد. 

در ایالت نیویورک محدودیت در ساعات کار رزیدنت‌ها به صورت قانونی پشتیبانی می‌شود. آنها دیکته می‌کنند که رزیدنت‌‌ها نباید بیشتر از ۸۰ ساعت در هفته کار کنند و آنها حق دارند که در هفته یک دوره ۲۴ ساعته استراحت کنند. 

بیشتر بخوانید: تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

دوره رزیدنسی آمریکا
تحصیل در آمریکا

تفاوت بین دوره رزیدنسی آمریکا و دوره فلوشیپ 

دوره رزیدنتی و فلوشیپ هر دو از برنامه‌های آموزش پزشکی تحصیلات تکمیلی هستند و اهداف کاملا مشخصی دارند. دوره رزیدنسی مرحله اولیه بعد از پایان تحصیلات از دانشکده پزشکی است که بر روی ارائه آموزش جامع در یک تخصص منتخب متمرکز است. 

در دوره رزیدنسی، پزشکان مهارت‌ها و دانش اساسی بالینی مورد نیاز خود را برای تمرین مستقل توسعه می‌دهند. در مقابل این دوره، دوره فلوشیپ یک برنامه آموزشی تخصصی‌تر بوده که بعد از تکمیل دوره رزیدنسی و گاهی بعد از دریافت گواهی‌نامه هیات مدیره ارائه می‌شود. 

در این دوره افراد انتخاب می‌کنند که در حوزه انتخابی خود به تخصص بیشتر بپردازند و با درگیر شدن در تحقیقات پیشرفته و کسب تخصص در روش‌های تخصصی و شرکت در سناریوهای پیچیده مراقبت از بیمار، به صورت عمیق‌تر در یک حوزه خاص از پزشکی تحقیق کنند. 

برنامه فلوشیپ از برنامه رزیدنسی کوتاه‌تر است و معمولا بین ۱ تا ۳ سال خواهد بود. 

تفاوت بین یک دانشجوی پزشکی و یک رزیدنت 

دانشجوی پزشکی کسی است که هنوز مدرک پزشکی را دریافت نکرده است و در حال حاضر در حال گذراندن مراحل اولیه آموزش پزشکی بوده و در حال مطالعه موضوعاتی مانند آناتومی، فیزیولوژی، فارماکولوژی و آسیب شناسی است. 

در مقابل رزیدنت یک پزشک دارای مجوز است که دانشکده پزشکی را گذرانده و در حال گذراندن دوره‌های آموزش تخصصی در زمینه خاصی است. این افراد با توجه به تخصص مورد نظر خود در بیمارستان‌ها یا مراکز بالینی کار می‌کنند و برای تشخیص و درمان بیماران از دانش خود بهره می‌برند. 

این افراد در مقایسه با دانشجویان پزشکی نقش عملی‌تری داشته و در مراقبت از بیماران نیز مستقل‌تر عمل می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آمریکا

دوره رزیدنسی آمریکا
تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط لازم برای تحصیل در دوره رزیدنسی آمریکا 

برای تحصیل در دوره رزیدنسی آمریکا، فرد باید دانشکده پزشکی را تکمیل کرده باشد و یکی از دو مدرک MD یا DO را داشته باشد. علاوه بر این فرد باید در آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده USMLE یا آزمون جامع مجوز پزشکی استئوپاتیک COMLEX شرکت کرده و نمره مورد قبول را کسب کرده باشد. 

در برخی از برنامه‌های رزیدنسی نیز ممکن است که به توصیه نامه و انگیزه‌نامه نیاز باشد. رقابت در این برنامه تحصیلی نیز شدید بوده و داوطلبان اغلب برای افزایش شانس پذیرش و تطبیق با یک برنامه رزیدنتی، ممکن است برای چندین برنامه درخواست دهند. 

آیا رزیدنت‌ها حقوق دریافت می‌کنند؟

رزیدنت‌ها معمولا در قبال کاری که انجام می‌دهند، حقوق دریافت می‌کنند. البته حقوق این افراد در مقایسه با پزشکان باتجربه، کمتر است و عوامل زیادی بر میزان درآمد این افراد تاثیر دارد که شامل سطح آموزش و عملکرد مالی بیمارستان در آن سال همکاری خواهد بود. 

علاوه بر این‌ها، موقعیت بیمارستان و تخصص فرد می‌تواند در میزان حقوق نقش بسزایی داشته باشد. از پردرآمدترین رشته‌های تخصصی برای رزیدنت‌ها می‌توان به رشته‌های زیر اشاره کرد. 

  •  ژنتیک پزشکی 
  •  قلب و عروق تهاجمی 
  •  جراحی تخصصی / جراحی مغز و اعصاب
  •  آلرژی و ایمونولوژی 
  •  بیماری‌های عفونی // HIV
  •  جراحی پلاستیک/ ترمیمی 
  •  فوریت‌های پزشکی 
  •  بیهوشی
  •  چشم پزشکی 
  • تشعشع انکولوژی 

با این حال متوسط درآمد یک رزیدنت در آمریکا در حدود ۸۵۵۰۱ دلار در هر سال است. این در حالی است که متوسط درآمد یک پزشک متخصص در آمریکا سالانه ۲۳۴۰۲۲ دلار است.  

دوره رزیدنسی در آمریکا
تخصص پزشکی در آمریکا

چالش‌های تحصیل در دوره رزیدنسی آمریکا 

تحصیل در دوره رزیدنسی در آمریکا سخت و نفس گیر است، زیرا ساعات کاری طولانی و سختی دارد. علاوه بر ساعات کاری طولانی، چالش‌های دیگری نیز در این برنامه تحصیلی وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: 

  • تعداد زیاد بیماران 

رزیدنت‌ها باید از بیماران زیادی مراقبت کنند و تعداد بالای بیمار می‌تواند برای این افراد دلهره‌آور باشد. این افراد باید بین نیازها و اولویت‌های بیماران تعادل ایجاد کنند و اطمینان داشته باشند که هر کدام از این بیماران توانسته‌اند که مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز را دریافت کنند. 

  • عدم تعادل بین کار و زندگی 

زمان کار رزیدنت‌ها طولانی است و همین باعث می‌شود که فرد کمتر برای کارهای شخصی، مراقبت از خود و اوقات فراغت وقت داشته باشد، بنابراین ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای این افراد بسیار سخت است. 

نحوه موفقیت در دوره رزیدنسی آمریکا 

موفقیت یک رزیدنت به داشتن تخصص بالینی، تقویت مهارت‌های ارتباطی و پرورش رفاه شخصی بستگی دارد و یک رزیدنت برای بهبود این عوامل باید به نکاتی توجه داشته باشد که عبارت‌اند از: 

  • مدیریت زمان 
  • یادگیری مستمر
  • ارتباط شفاف و همدلانه با بیماران 
  • حفظ سلامتی شخصی
  • روابط مثبت با همکاران 
  • داشتن اخلاق حرفه‌ای 
  • مقابله با استرس
  • مشاوره از پزشکان با تجربه 

جمع‌بندی 

یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی یا دریافت تخصص پزشکی، کشور آمریکا است، البته تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا با ایران کاملا متفاوت است و افرادی که با مدرک پزشکی ایران برای تحصیل دوره تخصص به آمریکا می‌روند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. 

یکی از برنامه‌های تحصیل برای رسیدن به تخصص پزشکی یا دندانپزشکی در آمریکا، تحصیل در دوره رزیدنسی آمریکا است که در این دوره فرد با توجه به تخصص انتخابی خود دوره‌های بالینی را پشت سر می‌گذارد. 

برای اینکه بیشتر با تحصیل پزشکی، تخصص پزشکی، آزمون‌های ورودی و… آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید. همچنین برای دریافت مشاوره و خدمات اپلای این فرم را تکمیل کنید تا از مشاوره کارشناسان ما در هلدینگ مهاجر بهره‌مند شوید. 

منابع:

Residency

سوالات متداول 

۱- اپلای برای دوره رزیدنسی آمریکا به چه صورت است؟

متقاضیان می‌توانند از طریق National Matching Service برای اپلای در این دوره تحصیلی اقدام کنند. 

۲- آیا دندانپزشکان نیز باید برای تخصص دوره رزیدنتی بگذرانند؟

بله یکی از مسیرهای دریافت تخصص دندانپزشکی آمریکا، گذراندن این دوره تحصیلی است. 

۳- آیا تحصیل در این دوره فاند یا فول فاند دارد؟

با تحصیل در این دوره تحصیلی دانشجویان می‌توانند حقوق دریافت کنند که این حقوق با توجه به تخصص مورد نظر هر فرد متفاوت خواهد بود. 

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×