اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

مهاجرت پرستاران به کانادا یا تحصیل در رشته پرستاری در کانادا؛ کدام بهتر است؟

یکی از مزایای تحصیل در رشته پرستاری این است که این رشته در کشورهای مطرح دنیا بازار کار دارد؛ به ویژه بعد از همه گیری بیماری کرونا نیاز به پرستار در بیشتر کشورهای جهان احساس می‌شود. یکی از کشورهایی که از پرستاران استقبال می‌کند، کشور کانادا است.

مهاجرت پرستاران به کانادا نه تنها برای خود پرستاران مزایای بسیاری دارد، برای کشور کانادا نیز بسیار مهم است؛ بنابراین افرادی که در ایران در رشته پرستاری تحصیل کرده‌اند و یا برای تحصیل در رشته پرستاری به کانادا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند با مهاجرت کاری یا مهاجرت تحصیلی، در کانادا اقامت داشته باشند و از مزایای زندگی در کانادا برخوردار شوند.

در ادامه این مقاله بیشتر درباره موقعیت رشته پرستاری در کانادا صحبت خواهیم کرد.

اهمیت مهاجرت پرستاران به کانادا

در حال حاضر کشور کانادا با کمبود نیروی کار در رشته پرستاری مواجه است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، این کشور تا 10 سال آینده نیز با کمبود پرستار مواجه خواهد بود؛ حتی گفته می‌شود که نیاز به پرستار در ده سال آینده، دو برابر شود؛ بنابراین این کشور از مهاجرانی که دارای مدرک پرستاری هستند، استقبال می‌کند.

البته مهاجرت یک فرایند طولانی مدت است؛ اما برای افرادی که مدرک پرستاری دارند، تحمل این فرایند طولانی ارزشمند خواهد بود؛ زیرا آنها می‌توانند به موقعیت شغلی خوب، زندگی مرفه و درآمد بالا دست یابند.

شرایط ثبت‌نام برای مهاجرت پرستاران به کانادا

مهاجرت کاری با داشتن مدرک پرستاری نیز مانند هر شغل دیگری دارای شرایطی است. افرادی که می‌خواهند با مدرک پرستاری به کانادا مهاجرت کنند، باید شرایط زیر را دارا باشند.

1-   فرد باید مدرک معتبر و رسمی پرستاری را داشته باشد و دوره طرح را نیز به پایان رسانده باشد.

2-   برای مهاجرت پرستاری لازم است که فرد حداقل 2 سال سابقه کار داشته باشد.

3-   از مهم‌ترین شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا داشتن مدرک زبان آیلتس، CELBAN یا TEF است. (TEF برای ایالت کبک مهم است.)

4-   اعتبار مدرک پرستاری باید توسط یکی از سازمان‌های معتبر کانادا NNAS مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شود. (مدرک باید معادل‌سازی شود.)

5-   پرستاران باید برای یک نهاد نظارتی پرستاری استان یا ایالت مورد نظرشان در کانادا، اپلای کرده و مراحل تایید صلاحیت مهاجرت را طی کنند.

6-   تقاضای پذیرش یا از طریق انجمن پرستاری کانادا CAN و یا CCPNR ثبت خواهد شد.

7-   از پرستاران RN برای ورود به بازار کار کانادا آزمون NCLEX گرفته خواهد شد و پرستارهای RPN/LPN نیز باید آزمون‌های CRNE (ثبت‌نام پرستاری کانادا) یا CPNRE (آزمون کاربردی ثبت‌نام پرستاری کانادا) را بدهند.  

مهاجرت پرستاران
مهاجرت به کانادا

منظور از پرستاران RN، RPN/LPN و NP چیست؟

در حالت کلی در سیستم کانادا، شغل پرستاری در 3 گروه تقسیم‌بندی می‌شود.

1-   RN (Registered Nurse)

منظور از پرستار RN، پرستاری است که مراحل معادل‌سازی مدرک برای او انجام شده و در آزمون NCLEX نیز موفق شده باشد. این پرستار مجوز RN یا پرستاری عمومی دریافت می‌کند.

2-   RPN (Registered Practical Nurse)

پرستاران RPN افرادی هستند که دوره 2 یا 3 ساله کالج را گذرانده‌اند. این پرستاران می‌توانند در بخش خاصی مشغول به کار شوند.

3-   Np (Nurse Practitioner)

این پرستاران دارای مدرک فوق لیسانس بوده و در سطح بالاتری از پرستاران RN قرار می‌گیرند.

نحوه معادل‌سازی مدرک برای مهاجرت پرستاران به کانادا

افرادی که دارای مدرک پرستاری هستند و می‌خواهند وارد بازار کار کانادا شوند، باید مدرک خود را در سیستمی به نام NNAS معادل‌سازی کنند. برای این معادل‌سازی باید مدتی متقاضی منتظر جواب بماند.

در صورت تایید مدرک، جواب آن باید به ایالت موردنظر در کانادا ارسال شود و بعد از آن، مراحل ایالتی شروع می‌شود. در مراحل ایالتی متقاضی باید آزمون‌ها، کارآموزی و NCLEX را بگذراند تا بتواند مجوز RN یا همان مجوز پرستار عمومی را دریافت کند.

مراحل معادل‌سازی مدرک پرستاری به‌صورت زیر است.

1-   ساختن اکانت در سامانه NNAS با پرداخت هزینه

2-   دریافت 3 فرم که یکی از این فرم‌ها توسط دانشگاه محل تحصیل، دیگری توسط نظام پرستاری ایران و فرم سوم توسط بیمارستان‌های محل کار متقاضی باید تکمیل شوند.

(سابقه کار برای NNAS مهم است. )

3-   ارائه مدارک شناسایی معتبر (پاسپورت و شناسنامه) که این مدارک باید ترجمه رسمی شوند.

4-   مدرک زبان آیلتس 7 یا مدرک CELNAN

5-   شرکت در آزمون‌ها و کسب نمره قبولی

6-   شرکت در شرکت در کورس با دوره زمان‌های متفاوت

7-   گذراندن کووا در بیمارستان

8-   کارآموزی با حقوق

9-   شرکت در امتحان NCLEX و در دریافت لایسنس پرستاری

بیشتر بخوانید: آشنایی با آزمون NCLEX

مراحل مهاجرت پرستاران به کانادا

پرستاران برای مهاجرت به کانادا باید مراحل زیر را طی کنند.

1-   انتخاب استان مناسب برای کار و زندگی در کانادا

در کانادا هر استان شرایط و برنامه‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین مهاجران باید شرایط هر استان را بررسی کرده و استانی را انتخاب کنند که با شرایط آنها تطبیق داشته باشد.

2-   کسب مجوز کار به‌عنوان پرستار

در این مرحله فرد باید مراحل معادل‌سازی مدرک را انجام داده و مجوز RN را دریافت کند؛ سپس با توجه به برنامه استان مورد نظر، فرد باید به نهاد نظارتی استان درخواست کار دهد.

3-   جمع‌آوری اسناد و مدارک مورد نیاز

در این مرحله فرد باید مدارک مورد نیاز نهاد نظارتی را که شامل مدرک پرستاری، سوابق کار، ریزنمرات، پاسپورت و… است، جمع‌آوری کرده و به نهاد موردنظر ارائه دهد. این پروسه ممکن است تا یک سال طول بکشد.

روش‌های مهاجرت پرستاران به کانادا

برای مهاجرت پرستاران به کانادا، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ زیرا این شغل یکی از مشاغل پرطرفدار در کانادا است و دولت کانادا به دلیل نیازی که به پرستاران دارد، راه‌های مختلفی را برای مهاجرت آنها فراهم کرده است. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1-   سیستم اکسپرس اینتری

2-   PNP یا برنامه مهاجرت استانی

3-   برنامه مهاجرت آتلانتیک Atlantic Immigration Pilot

پرستاران می‌توانند بعد از معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود به یکی از این 3 روش به کانادا مهاجرت کنند.

مهاجرت پرستاران
پرستاری در کانادا

جاب آفر و نقش آن در مهاجرت پرستاران به کانادا

یکی از قوانین کانادا که فرایند مهاجرت را ساده‌تر می‌کند، جاب آفر است؛ اما در مورد رشته پرستاری گرفتن جاب آفر قبل از معادل‌سازی مدرک امکان‌پذیر نیست؛ اما کسانی که می‌خواهند در شغل‌هایی مانند نگهداری از سالمندان و کودکان مشغول به کار شوند، می‌توانند جاب آفر دریافت کنند.

مهاجرت پرستاران با تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

یکی از روش‌های مهاجرتی بسیار خوب به کانادا، مهاجرت تحصیلی به کانادا در رشته پرستاری است. افرادی که در کانادا در رشته پرستاری تحصیل می‌کنند، می‌توانند با گذراندن دوره کوآپ کانادا، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و در کانادا مشغول به کار شوند.

دانشگاه‌های مطرح کانادا برای تحصیل در رشته پرستاری

از مهم‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته/ برنامه‌های پرستاری می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد.

1-   دانشگاه مانیتو (تحصیل در رشته پرستاری به مدت 4 سال)

2-   دانشگاه تورنتو ( تحصیل در رشته بهیاری به مدت 2 سال)

3-   دانشگاه آلبرتا (تحصیل در رشته پرستاری به مدت 4 سال)

4-   دانشگاه بریتیش کلمبیا (تحصیل در دوره پرستار متخصص مراقبت‌های ویژه به مدت 9 ماه)

نکته:

تحصیل در رشته پرستاری در کانادا تا مقطع دکتری وجود دارد و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در این کشور همزمان با تحصیل مشغول به کار شوند؛ بنابراین تحصیل در رشته پرستاری یکی از بهترین روش‌های مهاجرت پرستاران به کانادا است.

جمع‌بندی

کانادا کشوری مهاجرپذیر است که به‌عنوان کشوری ثروتمند گزینه بسیار خوبی برای مهاجرت است. از طرفی کانادا با کمبود نیروی کار پرستار مواجه بوده و به شدت از مهاجرت پرستاران استقبال می‌کند؛ بنابراین افرادی که مدرک پرستاری دارند، فرصت‌های خوبی برای کار و زندگی در این کشور خواهند داشت.

گرچه مهاجرت پرستاران به کانادا پروسه سخت و زمان‌بری است؛ اما مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت. روش‌های گوناگونی نیز برای مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا وجود دارد؛ اما یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق پرستاری، مهاجرت تحصیلی به کانادا در رشته پرستاری است.

افرادی که در این کشور در رشته پرستاری تحصیل می‌کنند، می‌توانند بعد از تحصیل وارد بازار کار کانادا شده و درآمد بسیار خوبی کسب کنند.

برای آشنایی بیشتر با تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر دنیا در رشته‌های مختلف، با ما در USPVS همراه باشید.

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×