اطلاعات تماس
ایمیل:
Info@uspvs.com
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine,
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

منظور از برنامه OPT آمریکا چیست؟

به دلیل وجود بسیاری از دانشگاه‌های تاپ دنیا در آمریکا، این کشور همواره یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی است. یکی از مزایایی که تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی دارد، دریافت اقامت بعد از تحصیل در آمریکا از طریق برنامه OPT آمریکا است. 

از آنجایی‌که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند بعد از پایان تحصیل در آمریکا بمانند، آشنایی با این برنامه به آنها کمک می‌کند تا با آگاهی کافی از فرصت به دست آمده استفاده کرده و مقدمات اقامت در سرزمین رویاهایشان را فراهم کنند. 

برای اینکه بیشتر با این برنامه و شرایط اقامت قانونی در آمریکا از طریق OPT آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

برنامه OPT آمریکا یک برنامه برای اقامت قانونی

یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد زیادی برای تحصیل به آمریکا بروند،‌ امکان اقامت بعد از تحصیل در این کشور و رسیدن به شهروندی آمریکا است. با این که ویزای تحصیلی آمریکا یک ویزای غیر مهاجرتی است و افرادی که با این ویزا وارد آمریکا می‌شوند،‌ بعد از پایان اعتبار ویزا باید به کشور خود بازگردند، اما راه‌هایی برای تغییر وضعیت ویزا و اقامت قانونی در این کشور وجود دارد. 

یکی از راه‌هایی که برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد تا بتوانند به صورت قانونی در آمریکا اقامت داشته باشند، گذراندن دوره کارآموزی است که با این دوره می‌توانند تجربه واقعی در کشور آمریکا را کسب کنند. 

در واقع با آموزش عملی OPT یا تمدید STEM OPT به ویزای F1 فرد اجازه این را خواهد داشت که بعد از پایان تحصیل خود به صورت قانونی در ایالات متحده اقامت داشته باشد. 

با برنامه OPT (Optional Practical Training) فرد می‌تواند تا ۱۲ ماه در آمریکا کار کند. این برنامه قبل یا بعد از فارغ‌التحصیلی تکمیل شده و فرد می‌تواند به مدت ۱۲ ماه تحت آموزش عملی قرار گیرد. 

افرادی که از این برنامه قبل از فارغ‌التحصیلی استفاده کنند بعد از پایان تحصیل امکان تمدید ویزای F-1 خود را نخواهند داشت، البته دانشجویانی که در حال تحصیل در رشته‌هایی مانند علوم، تکنولوژی، مهندسی و یا ریاضیات هستند، واجد شرایط شرکت در برنامه STEM OPT هستند که این برنامه اجازه اقامت و کار در امریکا را به مدت ۲۴ ماه خواهد داد. 

(حروف اول رشته‌های علوم science، تکنولوژی technology، مهندسی engineering و ریاضیات mathematics وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، کلمه STEM را تشکیل می‌دهند.)

برنامه OPT آمریکا
کار بعد از تحصیل در آمریکا

زمان درخواست برای تمدید برنامه OPT

متقاضیان تمدید ویزای F-1 با برنامه OPT آمریکا باید ۹۰ روز قبل از تاریخ پایان تحصیلات خود ، فرم I-765 یا همان فرم درخواست OPT را ارسال کنند. البته بهتر از قبل از این تاریخ برنامه‌ریزی لازم را انجام داده باشند. 

قبل از ارائه درخواست، DSO (Designated School Official) باید درخواست در سیستم اطلاعات دانشجویی و تبادل بازدیدکنندگان SEVIS وارد شود. بعد از درخواست DSO فرد ۳۰ روز وقت دارد تا برای درخواست برنامه اقدام کند، یعنی ۶۰ روز قبل از فارغ‌التحصیلی باید این فرم ارسال شده باشد. تاریخ شروع این برنامه باید بعد از فارغ‌التحصیلی باشد. 

انواع برنامه OPT آمریکا 

تمامی برنامه‌های OPT باید با برنامه تحصیلی متقاضی مرتبط باشند. در حالت کلی این برنامه دو نوع است. 

۱- برنامه OPT قبل از اتمام 

دانشجویانی که به صورت تمام وقت یکسال کامل در یک کالج، دانشگاه، مرکز فنی و… در آمریکا تحصیل کرده‌اند، می‌توانند برای شرکت در برنامه OPT قبل از اتمام اقدام کنند. این دانشجویان می‌توانند به صورت پاره‌وقت (حداکثر ۲۰ ساعت در هفته) یا تمام وقت مشغول به کار شوند. 

مدت زمان این برنامه از مجوز OPT بعد از اتمام کسر خواهد شد، یعنی اگر فرد ۱۰ ماه قبل از فارغ‌التحصیلی در این برنامه شرکت کرده باشد، تنها ۲ ماه بعد از پایان تحصیل امکان استفاده از این برنامه را خواهد داشت. 

۲- برنامه OPT بعد از اتمام 

روش دوم این است که فرد بعد از پایان تحصیلات خود در این برنامه شرکت کرده و به مدت یکسال در آمریکا اقامت قانونی داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: ددلاین دانشگاه های آمریکا

نحوه درخواست برای برنامه OPT 

همان‌طور که قبلا نیز به این مورد اشاره شد، DSO باید درخواست OPT را در سیستم تبادل دانشجویی SEVIS ثبت کند و بعد از آن فرد می‌تواند فرم درخواست را تکمیل کرده و هزینه مربوطه را که شامل هزینه تشکیل پرونده و خدمات بیومتریک است،‌ بپردازد. این هزینه معادل ۴۹۵ دلار است. 

در حالت کلی مراحل این درخواست به صورت زیر است. 

  • درخواست از DSO برای وارد کردن درخواست OPT در سیستم SEVIS 
  • تکمیل و امضای فرم I-20 
  • تکمیل درخواست مجوز اشتغال 
  • ارسال فرم، هزینه تمدید OPT و اسناد پشتیبانی به صورت الکترونیکی یا با پست 
  • پاسخ به درخواست‌های خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا USCIS
  • دریافت تاییدیه 

تمدید برنامه OPT آمریکا و چگونگی انجام آن 

برنامه STEM OPT امکان تمدید برنامه OPT را به مدت ۲۴ ماه به فرد می‌دهد. افرادی که متقاضی این برنامه هستند، باید قبل از اینکه مهلت برنامه OPT به پایان برسد، (حداکثر تا ۹۰ روز قبل از اینکه دوره عادی opt تمام شود) برای تمدید آن اقدام کنند. 

فقط دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از آن هستند و در یکی از رشته‌های STEM تحصیل کرده‌اند می‌توانند برای این برنامه اقدام کنند. این افراد باید یک کارفرما داشته باشند تا از درخواست آنها حمایت کرده و در برنامه تایید صلاحیت شغلی USCIS E-Verify ثبت‌نام کند. کارفرما باید به متقاضی امکان حداقل ۲۰ ساعت کار در هفته را بدهد. 

از طرفی کارفرما باید اهداف حرفه‌ای و آموزش رسمی را نیز به متقاضی ارائه دهد. افرادی که در رشته‌های STEM تحصیل نکرده‌اند، باید بعد از اینکه دوره opt آنها به پایان رسید ظرف مدت ۶۰ روز آمریکا را ترک کنند. 

برنامه opt آمریکا
کار بعد از تحصیل در آمریکا

کار بعد از پایان برنامه OPT آمریکا 

افرادی که دوره آموزش عملی خود را به پایان رسانده‌اند، برای ادامه کار در آمریکا باید ویزای H1-B را دریافت کنند. این ویزا هر ساله به تعداد محدودی ارائه می‌شود و افرادی که تحصیلات بالاتری دارند، شانس بیشتری برای دریافت این ویزا خواهند داشت. 

در مواردی ممکن است که دانشجو واجد شرایط تمدید Cap-Gap باشد تا فاصله بین پایان برنامه opt و شروع وضعیت H1-B (از ا آپریل تا ۱ اکتبر) را پر کند. 

افرادی واجد شرایط Cap-Gap می‌شوند که:

۱- کارفرما برای آنها درخواست H1-B رد کرده باشد. 

۲- فرد در وضعیت ویزای F-1 باشد. 

۳- فرد در یک دوره مجاز OPT بعد از اتمام است. 

جمع‌بندی 

یکی از مواردی که بعد از تحصیل در آمریکا به افراد کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری در آمریکا به صورت قانونی اقامت داشته و مشغول به کار شوند، برنامه OPT آمریکا است که یک دوره کارآموزی برای کسب تجربه آمریکایی است. 

البته امکان حضور در این برنامه قبل از پایان تحصیلات نیز امکان پذیر است، اما افرادی که می‌خواهند مدت زمان بیشتری در آمریکا بمانند، می‌توانند بعد از تحصیل به مدت ۱ سال با این برنامه در آمریکا اقامت داشته باشند تا وضعیت ویزای خود را از ویزای تحصیلی به ویزای H1-B تغییر داده و مشغول به کار شوند. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا کلیات این برنامه اقامتی را به شما نشان دهیم. برای اینکه بیشتر با تحصیل در آمریکا آشنا شوید، سایر مقالات این سایت را نیز بخوانید، همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و خدمات اپلای این فرم را پر کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

بیشتر بخوانید: شرایط سنی برای تحصیل در آمریکا

مدت زمان دریافت تاییدیه برنامه OPT چقدر است؟

دریافت این تاییدیه می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۲۰ روز زمان ببرد و دلیل طولانی شدن مدت زمان دریافت آن، افزایش تعداد تقاضاها است. 

چه افرادی می‌توانند در برنامه STEM OPT شرکت کنند؟

افرادی که در یکی از رشته‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات تحصیل کرده‌اند می‌توانند در این برنامه شرکت کرده و ۲۴ ماه بعد از پایان تحصیلات خود در آمریکا بمانند. 

Author avatar
USPVS

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×